Efterfrågan på billigare chipmärkning
God eftermiddag!
Om ungefär ett halvår är det dags för mig att starta UF-företag via skolan, och självklart är jag då intresserad av att bedriva ett arbete till förmån för hemlösa katter. Planen just nu är att gå en id-märkarutbildning så snart som möjligt så att jag bland annat kan erbjuda chipmärkning (samt hjälp med registrering) av framförallt katt men även hund, dels för en lägre summa än hos veterinär och dels med viss möjlighet till hembesök vid proceduren. Därför är jag intresserad av att höra om efterfrågan överhuvudtaget finns hos er privatpersoner och katthem. Jag är medveten om att id-märkning kan ske i samband med kastrering/vaccination hos veterinär till ett paketpris, men i de fall där katten är kastrerad men omärkt kanske det vore intressant med billigare chipmärkning på plats?
Med vänliga hälsningar
Emma

För mig sim uppfödare är det inte intressant eftersom att jag alltid ID märker mina kattungar i samband med vaccinering.
Stolt ägare till tre La permer
#1 Tack för svar! Jag förstår att de flesta föredrar att kombinera flera behandlingar hos veterinär när behovet av kastrering/vaccination även finns.🙂
Där jag bor finns redan Id-märkningskampanjer för självkostnadspris under året via en kattförening. Så du kanske bör kolla i närområdet om detta även finns där du bor då kanske det är svårare att hitta kunder. Det är ju lag på att hundar ska vara id-märkta och de flesta är det innan de kommer till ny ägare samma sak gäller raskatter så då har din ev kundkrets krympt betydligt.
#3 Aha, det är ju toppen!🙂Här i Dalarna har jag iallafall inte stött på några sådana kampanjer och blev inte heller klokare av en snabb googlesökning… Jag bor i ett litet konservativt samhälle där många låter sina katter härja fritt, okastrerade och/eller omärkta, så här lär man förhoppningsvis kunna göra lite skillnad under förutsättning att folk förstår vikten av kastrering och id-märkning. Förutom att märka katter planerar jag nämligen att erbjuda bland annat körhjälp till veterinär och inte minst sprida budskapet om kattens status.
Har nu mejlat några katthem i närheten också för att se om de har något behov av chipmärkning till ett reducerat pris.👍
Som jag förstått det är det ändå rätt enkelt och hyffsat billigt? Några hundra eller gratis i samband med kastrering/vaccinering. Det känns som att det handlar mer om lathet och okunskap än om pengar.
Du nämnde hembesök. Det tycker jag verkligen låter som något. Jag tror man måste vara mer personlig än kräva att folk tar sig till veterinären
Man borde sätta upp lite historier om borttappade katter som hittat hem tack vare chip efter flera år. Sätt upp lite lappar om "hur skulle du reagera om din katt försvann?". Tänk om din katt skadar sig och avlivas hos veterinären för att ingen ägare hittas. Hur ska du förklara det för barnen?
Man skulle kunna stå utanför djuraffärer(eller på andra ställen) och erbjuda hembesök med chippning mot en mindre summa. Jag tror många hade nappat.
I wish I could write as mysterious as a cat
#5 Det har du nog faktiskt rätt i! Lathet och okunskap är förmodligen bra mycket vanligare än att ekonomin fullkomligt tryter, även om bägge delar kan förekomma. Då kanske det vore något att verkligen satsa på hembesök (och uppmuntra till kastrering med möjlighet till körhjälp om katten är okastrerad, snarare än att kräva det av ägarna).😃Kommer ju också ha egen utrustning med bland annat chipläsare så om folk är osäkra på om deras katter är märkta/registrerade kan man bidra även där. Tack för dina tips!