Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1869 ggr
Candy123
0

Ni med raskatt :)

Om ca 3år kommer jag att skaffa katt/katter och då blir det troligen en/två raskatter. Kan ni berätta lite om er raskatt :) Vad är den för ras? Är den mera en myskatt ellr mer självständig? Om ni har flera katter, vilka kön är dom? Och funkar dom bra tillsammans? Kräver din ras pälsvård? Hur är dens personlighet? Visa gärna bild :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Karmatarerskanise
0

Jag har en perser hane och en exotic hona.

Persern kräver mycket pälsvård. Exoticen nästan ingen utom vid fällning.

Båda älskar närhet och följer mig. Persern är lite mer "mammig". Exoticen vill alltid kela. Båda sover i sängen och båda är väldigt sociala och snälla vid hantering.

Trixter
0

Jag har en Maine Coon hane. Han är en riktig kelpropp, han kräver att bli kliad mest hela tiden och gör man inte som han säger så får man tillslut en örfil :)

Han får en ordentlig genomborstning 1 gång i veckan och han är väldigt snäll både vid borstning och kloklippning

burmamys
3

Jag delar mitt hem med tre burmakatter, Simon, Saga och Sindra!🙂

Alla tre är livliga och enormt nyfikna och supersociala! 😃

Simon är en kastrerad hane på 2,5 år, han är den lugnaste av de tre även om han också hänger på tjejernas kattrace minst en gång om dagen och gärna leker med vippa och deltar med stor iver i klickerträningen! Simon är oerhört gosig, följer mig överallt och övervakar allt jag gör. Kräver gos lite då och då, då petar han mig i ansiktet med tassen, jamar och kråmar sig och trycker sig mot mig, lääänge! Han markerar direkt med att jama och peta på mig om jag gör något i fel ordning, eller hoppar över något i de rutiner vi har hemma (t ex när jag ska göra mig i ordning i badrummet). Och så påminner han om alla mattider exakt på minuten när det är dags, och så säger han ifrån om jag är uppe för länge eller håller på med datorn för länge.

Saga är en kastrerad hona på 2,5 år, hon är lekfull men mild och även hon är hjälpsam med rutinerna hemma, och det gäller särskilt väckningen på morgonen, då hon kryper ner under täcket och spinner på hög volym, tvättar på min arm och ser mig djupt i ögonen och jamar om jag är lite seg. Saga är också den som med stor iver påminner om aktiveringsstunden på kvällen då det ofta blir klickerträning, fodergömma eller koppelpromenad. Saga är den som pratar mest, hon jamar när hon vill något, när hon är uppspelt/glad, och när hon är irriterad eller uttråkad, och svarar alltid på tilltal! Ungefär sedan årsskiftet har även hon blivit väldigt gosig, innan dess nöjde hon sig med att stryka sig mot mig och jama men nu står hon och trampar på mig och spinner och trycker sig mot mig och somnar gärna i min famn efter en stunds gosande.

Sindra är en fertil ung hona på sex månader, hon ska användas i avel innan hon kastreras (jag är fodervärd). Sindra är den busigaste och vildaste av de tre, hittar ständigt på nya hyss, hoppar på dörrkanter, tuggar på allt hon kommer åt och rusar runt lägenheten så fort hon ätit eller varit på lådan eller bara får lust att leka! Hon har börjat krypa ner under täcket vid väckningsdags så jag numera har en katt på vardera sida när jag vaknar, och hon piper och petar i ansiktet med tassen när hon vill ha lite extra gos. Leker ofta så intensivt med vippa eller boll att de andra backar och sätter sig för att titta på henne! Andra gånger går det bra att leka tillsammans.

Simon, Saga och Sindra ligger ofta i hög och tvättar varandra och de sover alltid tillsammans. Ibland kan Sindra ha svårt att varva ner i början så hon brottas med de andra och blir utkastad ur högen tills hon lugnat sig, och då är välkommen tillbaka. Men alla har mycket stort behov av närhet och umgänge, både från mig och från varandra. 

Alla tre har kort, tätliggande päls som är alldeles silkeslen och fäller minimalt. Ingen pälsvård behövs! Under fällperioderna på vår och höst räcker det med att stryka handen längs ryggen för att de lösa hårstråna ska följa med. Jag dammsuger precis som innan en gång i veckan och hittar fler klokapslar än hårstrån.

Jag barfar mina katter och har aldrig haft problem med bristande matlust eller magbekymmer. Tvärtom är de väldigt ivriga och kommer springande när det är dags, och sköter lådan perfekt.

Jag tycker de är helt underbara!❤️

Sealle
1

Jag har en Burma! Burmor är väldigt sociala (vill alltid vara nära, springer efter en i huset, pratar vääldigt mycket med gnällig stämma haha) och mycket aktiva. Vi har bara en katt men jag skulle egentligen rekommendera två, eftersom burmor är så pass aktiva och sällskapliga så brukar de må bäst av att vara flera. Det går så klart att ha en ensam också, men då kommer man få lägga ner mer tid på att aktivera dom (vår katt är utekatt så han gör lyckligtvis av med en del energi på den vägen också, annars vet jag inte om jag skulle orkat haha).

Dexter kräver 0 pälsvård, han har silkeslen, kort päls utan underull. Tror jag borstat resp badat honom en gång under alla dessa år och det var sjukt opopulärt (och gjorde ingen nytta alls).

Dexter är väldigt härlig och klängig. Han vill alltid ha mycket uppmärksamhet och är lite skamlös (sitter jag med datorn i knät så "gräver" han ner sig under datorn och knuffar bort den, eller lägger sig på tangentbordet och blockerar skärmen). Han är väldigt pratsam, ifall han känner att han inte får nog uppmärksamhet eller om han vill något så jamar han konstant tills han får som han vill. Det enda som är lite tråkigt med honom är att han tycker inte om främlingar, så det har hänt att han har bitit gäster (för att de inte kan "läsa" honom och därför försökt klappa honom när han inte vill etc). Detta är dock någonting som är specifikt för honom och inte rastypiskt (enl. Burmaklubben iaf) 🙂

Lite bilder:

Sealle
0

#3 Åh, har ni fått tillskott i familjen? Guud så söt! 😍

burmamys
0

#5 jaa, nu har jag blivit fodervärd! Kunde inte låta bli 😉 Kolla Burma iFokus så hittar du massa inlägg om Sindra. Jättekul att se dig och Dexter på iFokus igen!😃

burmamys
0

Kan tillägga att Simon, Saga och Sindra är väldigt nyfikna på och snälla med alla som hälsar på. De sitter alltid vid dörren när jag kommer hem, och rusar fram till dörren även när någon annan hälsar på.

Candy123
0

Tack så mycket för alla era svar! Blev helt klart kär i burma 😍 Vilka färger är era burmor? ☺️

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

burmamys
0

#8 Vad roligt! 😃 Simon är choklad, Saga är lila och Sindra är brunsköldpaddsfärgad. Dexter är också choklad, som Simon. Kolla gärna in på Burma iFokus, där hittar du en hel del info och fler bilder 😊

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Vad är den för ras? Cornish rex och La perm.

Är den mera en myskatt ellr mer självständig? Aktiva raser och väldigt sällskapliga

Om ni har flera katter, vilka kön är dom? Två kastrerade cornishdamer.Mor och dotter och en fertil cornish hane. Fungerar toppen tillsammans.

Två fertila La permhonor och just nu fyra kattungar på 8 veckor.
Kräver din ras pälsvård? Mina cornishdamer är väldigt ljusa så de behöver badas regelbundet i övrigt ingen pälsvård på dem och inte på mina La permer heller. 
Hur är deras personlighet?

Stolt ägare till tre La permer

Tjeja
0

#3 🤔

Du verkar ha missförstått din Simon på något vis…

Din Simon är nog ingen katt🤔 , han är nog snarare en "Skalmans mat-och-sov-klocka" förklädd i Burmapäls! 😉🤪😃😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Jessicahagstrom94
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Siameser är en otroligt härlig ras. Dessa vackra katter ska inte vara ensamkatt. Siameser beskrivs ofta så här: Vackra Eleganta En smal, lång & hög kroppsform mycket vackra blåa ögon Oerhört sociala Pratglada Aktiva Roliga Blir lätt hundlik alltså lär sig lätt vad den får och inte får göra, följer dig gärna var du än går osv, lyssnar på sitt namn. Min siames umgås mer än gärna med mina huskatter och gör han inte det så umgås han med mig och husse. Ligger gärna på oss, bredvid är inte tillräckligt nära. ;) Skaffar man en siames kommer man aldrig ångra sig! Ingen pälsvård krävs. Visar en bild på min rödmaskade kille! Han är mycket matglad också, hehe. :)

burmamys
1

#11  Tack så mycket, ja ibland undrar jag själv!😂 Hur 17 kan han ha så bra tidsuppfattning? Enda problemet är när man ska byta till sommartid, det är nämligen ett mänskligt påfund som Simon inte alls håller med om eller uppskattar…

Tjeja
0

#13 Hi hi hi.. jag håller helt med Simon på den biten! Tidsändringarna för vinter/sommartid är bara rena dumheter några människor hittat på!😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.