Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1680 ggr
[Sandi92]
0

Räknas det som vanvård?

När man hör ordet vanvård så tänker man kanske mest på magra, sjuka, eländiga djur. Men kan det även räknas som vanvård om katten är överviktig och understimulerad? Anledningen att jag frågar är för att jag har en kompis som tillsammans med sin sambo har en kastrerad hankatt på ca 2 år (innekatt) som är kraftigt överviktig och som knappt inte får någon stimulans.

vallhund
6

JA!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

OberonsMatte
4

Är katten kraftigt överviktig är det vanvård.

Sajtvärd Katter iFokus

Tjeja
5

Absolut! Vanvård är all bristande omvårdnad där djuret (katten här) far hälsomässigt illa! Det gör ju en överviktig (övergödd) och understimulerad individ helt klart!!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

frejaspluto
1

Ja det klart det är men jag tror inte denna person/ människor förstår hur man ska utfodra, stimulera. Det är tyvärr väldigt vanligt, katter kan få hjärtfel som alla andra. Diabetes osv. Vet inte hur jag ska ge dig råd ? Hur vet du detta ? Om det är hörsägen kan du inte göra nått, men jag vet inte som sagt.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Mysan_
2

Absolut!

[Sandi92]
1

#2 Han är ju inget extremfall (än), som tex. dom man ser om man googlar "fat cat", men han är rejält överviktig och har svårt för att hoppa upp på höjder som mina egna katter (också innekatter men ej överviktiga och understimulerade) hade klarat lätt.

Jag vet att dom tycker om sin katt mycket och tar honom till vet om man ha blir sjuk osv, men dom vill tyvärr inte riktigt lägga ner den tid och energi som man bör på en innekatt. Sen får han alldeles för mycket mat också, nästan bara torrfoder.

[Sandi92]
1

#4 Jag har gett dom massor av tips som de tyvärr inte tar till sig. Jag vet detta för att jag själv har varit där och sett katten och för att jag frågat dom om de leker med honom och då fått till svar "ibland". Har dock aldrig sett en enda kattleksak när jag varit där.

vallhund
5

Man kanske inte skall döma andras katthållning utifrån sin egna perfekta dito. Prata med kattägaren o påtala att du/ni anser att katten är FET.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Sindri
2

Katten löper stor risk att få diabetes, vilket dels medför dyra kostnader för veterinär och sprutor, plus att man måste passa mycket tider för dessa sprutor.

Ibland är negativa följder för folks egna ekonomi och bekvämlighet det enda som biter!

frejaspluto
1

Mm, jag tycker att ha ärliga samtal, inte få en käftsmäll. Jag är rätt framåt. Jag skulle bara försöka komma på en kopp kaffe om ni gör det innan. Jag vet inte hur du är , men jag tycker att du ska vara ärlig och säga vad du kan hjälpa dom med och ge dom en hand och var konsekvent. Jag tror att dom är och lever destruktiv liv och kanske inte ser vad som händer. Hemmablind. Ibland måste man bara vara objektiv. Som du kan vara.

Tjeja
1

Vanvård är det ju lika väl även om det inte är extremt. Tyvärr är det väl först när det blir extremt som länstyrelsen börjar engagera sig. Eller efter flera anmälningar. En kisse som är älskad men överviktig, där blir nog ägarna snarast hänvisad till samtal med tex veterinär som i sin tur skulle försöka få ägarna att förstå hur illa de gör sin annars högt älskade familjemedlem.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

frejaspluto
0

Dom har nog skämt bort sin katt….. Såsom jag ser varje dag med hundar tex. Hur folk behandlar sina hundar och skämmer bort dom. Jag skulle vara helt slut som människa om jag skulle lägga mig i. Även om jag ser att det är kärlek. Fast fel sorts kärlek.

Bästakompis
2

Jättesynd på en så ung katt. En tvååring ska dra fram så mattorna ryker, då har den det bra. Hoppas du kan komma till tals med dem på något sätt.

[helga21]
0

Är du säker på att katten inte har dåliga höfter och hur fet är katten. känner man revbenen?

new2ragdoll
0

Ok, vart går gränsen för att en katt betraktas som extremt fet så att man kan kategorisera problematiken som vanvård? Vår Nelson har fått diagnosen fetma, blev helt paff när veterinären påpekade att han var överviktig i samband med en annan undersökning. Man får visserligen kämpa lite för att känna hans revben men han är smidig, klarar att hoppa och leka osv utan problem. Vet dock inte hur mycket man kan lita på veterinärens bedömning. Hon hävdade bl a att enbart feta katter får påse på magen men många ragdolls har ju det. Nelsons lillebrorsa har det också (men på honom känner man alla revben utan problem).

Försöker sätta honom på diet men det är inte så lätt…

Han är ingen stor ragdoll och väger 5.8 kg.

Hon tyckte att han ska väga mellan 4-4.5 kg. Men detta är väl damvikter.

[helga21]
0

# 15 Påse på magen s.k tigermage är en kvarleva från ökentiden. Dålig veterinär!

molbojse
0

#15 Lilla Plus är superfin i hullet, ligger perfekt i vikt och har väääärldens påse på magen, så det är ju inte alls förknippat med fetma ^^ Din veterinär tycker konstigt, helt enkelt.. Han är dock tyngst nu (drygt 4 kg) men hoppar, klättrar och rejsar i skogen på alla möjliga höjder så han är snarare välmusklad än tjock :p Känner igenom honom, kollar tassar, ögon, öron och mun ungefär en gång i veckan/varannan vecka, så han mår prima :) Framförallt hullet kollar jag extra då har tyvärr har tillgång till torrfoder.

#0 Tycker som många andra i tråden att du bör prata med ägarna. Upplys dom om ett bättre foder (han åt torrfoder?) och be dom köpa en aktiveringsleksak eller två :) Har han klösträd han kan klättra i? Där får de ju en smula aktivering med. Vi har väl ungefär fem leksaker i varje rum (totalt 10 rum i hela huset) och en hel drös till i Roliga Lådan. Visserligen är det ju mindre kontakt med katten, men om de måste aktivera honom och känner att det inte finns tid till det så kan ju som sagt aktiveringsleksaker vara en idé. Kattspö är ju också ett alternativ. Plus är helt färdig efter knappa 10 minuter och då är han som sagt ändå en normalviktig katt :) Jag behöver oftast inte röra på mig särskilt mycket (problem med knäna så kan inte hoppa och springa hemma ändå) utan spöt är långt nog att nå nästan två meter från kroppen. De kan ju sitta på en stol och leka med honom i så fall.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

new2ragdoll
0

#16 #17 - ja, alla ragdolls har inte magpåse men många har det har jag förstått. Det var nog mest att det inte gick att känna enskilda revben som veterinären reagerade på. Jag tycker dock fortfarande att 4-4.5 kg är för lite för en ragdoll. Nå. Han ska bantas långsamt. :)

[helga21]
0

# 18 Ragdoll särskilt hanar kan väga upp till 8 kg. Riksera inte dina katters hälsa för att en vette säger att den är för tjock och definitivt inte med någon bantningsmat som katter inte behöver.

new2ragdoll
0

#19 - Jo, jag tycker att oron är lite överdriven, men samtidigt är det lite svårt att distinkt känna revbenen på Nelson. Ligger en fettmatta mellan. :)

Em_
1

#18 och 20 Låter vettigt :) Finns det fett så finns det, även om rasen kan bli stor. Det går inte att säga vad optimal vikt är utan att både väga och känna på katten.

new2ragdoll
0

#21 - Ja, alla har väl lite underhudsfett, jag kanske jämför med växande Samuel (2 år) vars revben är distinkta.