Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2984 ggr
Huskatten4
7

150000 hemlösa katter!

Min fråga är var den siffran kommer ifrån? Har sett siffran i 10-15 år. Finns det någon grund i den, eller är det bara något som någon på statistisk grund räknat ut? Om allt som sk. kattälskare vräker ur sig så borde den siffran stigit 10 ggr. för varje år. Förbjud huskattsavel säger de. Förbjud katter att vara ute. Förbjud katter att leva som de gjort i tusentals år. En huskatt är en ras som har lika stor rätt till fortlevande som alla andra. Men otaliga Facebookgrupper vill ju i praktiken radera huskatten. Till förmån för "raskatter" som lever sitt liv instängda, utspökade. Utan tillstymmelse till ett riktigt kattliv. De vill utrota huskatten till förmån för raskatter som de kan gulla med och ställa ut, få berömmelse för. Och framförallt, tjäna pengar på. I avel! Så varifrån kommer siffrorna på 150000 hemlösa katter? Som förövrigt inte stigit på de 10-15 åren jag sett den. Skräckpropaganda från kattälskare? En tanke bara!

Valkyrija
9

Där har du helt fel. Anledningen till att man vill förbjuda aveln på huskatter är för att de finns såpass många. Aveln på raskatter är mycket mer kontrollerad. Det finns sååå många som tar kul efter kul på sin huskatt, säljer de för 200kr/st, låter bli att kastrera. Detta gör att det finns alldeles för många katter som saknar hem. Jag är starkt emot aveln på huskatter men jag skulle aldrig få för mig att köpa en raskatt då det är huskatterna jag brinner för och vill hjälpa. Alla mina katter har varit huskatter som jag räddat på olika sätt. För mig är det en självklarhet att adoptera en katt för att ge den en andra chans istället. Det behövs inte fler huskatter just nu utan vi måste hjälpa de som redan finns. 

Siffran kommer bl a får jordbruksverket. Det är bara att googla på det så får du upp mer information.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Valkyrija
8

Jag är egentligen emot aveln på raskatter också men de säljs för såpass mycket att de inte är något folk impulsköper och sedan dumpar ute vid sommarstugan när de tröttnat. Det är en oerhört stor skillnad mellan aveln på huskatter och raskatter.

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Uppkatten
17

100 000 - 150 000 är en skattning som har gjorts.

Vet inte varför du anser att siffran borde ha ökat 10 ggr för varje år?

Undersökningar har visat att 75% av de kattungar som föds ute i hemlöshet dör före 6 månaders ålder.

En förvildad tamkatts livslängd har visat sig vara ca 2-4 år (kortare i vissa studier vill jag minnas).

D v s hemlösa katter dör i tidig ålder. De fryser och svälter ihjäl. De dör av sjukdomar och skador.

Problemet är att det föds för många huskatter i förhållande till antalet människor som vill ta hand om en huskatt. Och ingen katt klarar sig utan en ägare som tar ansvar för den.

Ett annat problem är att samhället inte är anpassat efter kattens behov. Redan när man ser till hur barn har det idag (jmf med tidigare) så kan man se att antalet lekytor/grönytor har minskat. Detta i kombination med ökad trafik har försämrat barns möjligheter att vara ute och leka i en trygg miljö.  Och finns det färre trygga ytor för våra barn att vistas på så är det naturligtvis samma situation för våra katter.

Katter har dessvärre inget som helst trafikvett. Trafiken är den vanligaste dödsorsaken för katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[[pimey]]
14

Innan du hävdar att vi som föder upp raskatter eller äger någon plågar våra med att ha dom inomhus bör du ha bakgrundsfakta och kunskap innan du häver ur dig saker som inte stämmer. För det första så tillgodoser vi deras behov inomhus men ger dem kontrollerad utevistelse i form av stora rastgårdar, promenad i sele eller innätad balkong. Oavsett om det är raskatt eller huskatt så har vi alla inne men de har rastgård som de är nöjd med! Som uppfödare kan jag inte heller ha mina avelskatter rännande ute! Vår avel är 15% av det totala kattbeståndet! Alltså är de resterande 85% huskatter både med och utan hem vi är alltså INTE problemet till alla hemlösa vi är FÖREBILDER för sund och god avel! Skulle alla avla efter våra regler så skulle vi knappt ha ett problem med alla hemlösa katter! Dessutom bör du se till vad våra kattklubbar och förbund gjort för alla katter när det kommer till lagar, regler och diverse tester!

[[pimey]]
6

Jag har dessutom jobbat med henlösa katter så prova att vara på ett katthem ett tag eller prata med personal där så ska du få se vilket jäkla helvete många har haft och hur hemskt folk beter sig som äger katten när vi väl finner ägaren! Och om man någonsin gör det vill säga

[helga21]
10

Huskatter är ingen ras! Det är en katt utan stamtavla!

100.000 är en uppskattning som Djurskyddet gjorde för drygt 10 år sen.

Själv har jag två huskatter som är hittekatter varav den ena är snart 15 år gammal och två raskatter samtliga är försäkrade, id-märkta i öra och med chip och reggade, kastrerade samt vaccineras regelbundet. Ingen av dem spökas ut på något sätt. De har en rastgård där de får de vistas genom att gå ut genom en kattlucka men när det är mörkt så är de inne och sover hos mig i min säng.

Jag stöder ett katthem ekonomiskt och med hjälp till mat och saker.

Bästakompis
5

Som sagt är huskatter inte någon ras, så den går inte att utrota😀 Huskatter kan se ut precis hur som helst och ha vilket temperament som helst. Huskatter är enbart resultatet av okontrollerad avel. Den klassiska "bondkatten" här i Norden hade ett något mer homogent utseende, och detta utseende, eller en idealbild av det, har man försökt att bevara i rasen Europeiskt korthår. Denna ras är däremot utrotningshotad! Värnar man om ett kattbestånd med ett sunt och balanserat utseende och temperament utan några "överdrifter" eller har en romantisk bild av katterna som sprang runt på bondgårdarna förr, då bör man ju stötta en medveten avel på denna ras, och inte köpa ungar efter en "vadsomhelst-katt". Jag har själv ingen kontakt med någon uppfödning av Europeiskt korthår, men mycket möjligt att jag någon gång köper en sån katt.

Uppkatten
7

Ffa så bör man ju ta hand om de uppskattningsvis 100 000 - 150 000 katter som redan finns innan man avlar fram fler huskatter…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[helga21]
4

# 8 Exakt!

majvi
5

Det är ju en uppskattning som har gjorts men att siffran inte har stigit ytterligare kan ju bero på allt jobb som katthem, kattföreningar och privatpersoner lägger ner varje dag för att hjälpa de hemlösa katterna.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[helga21]
3

Uppskattningen 100.000 gjordes för mer än 10 år sedan så det har säkerligen ökat.

MonicaLagerquist
2

Det finns ingen ras som heter Europeiskt korthår.

Rasen heter kort och gott Europé. Står det något annat så är det troligen en korthårig huskatt.

Stolt ägare till tre La permer

[Daisy-Moa-Elsa]
12

TS du vet väl att katter inte är naturligt inslag i den svenska faunan? Således har de inte levt i Sverige i tusentals år i nature.

Det är mycket tragiskt att du inte inser problematiken med huskattsavel. Som andra skrivit är tillgången större än efterfrågan så vad tror du då händer? Varför tror du flera katthem finns runtom i landet? Jo för de städar efter alla ansvarslösa huskattsägare. Jag är inte emot huskatter, tvärtom, jag älskar dem och har bara huskatter men fortfarande anser jag att dess avel så väl som raskatters avel bör vara kontrollerad. För att kontrollera kattens ägares ansvar. 

En raskattsägare tillåter i princip aldrig sin katt gå ute utan kontroll därmed kan deras katt ej heller kontrollöst föröka sig och föda kattungar som ingen vet om. En raskattsägare struntar inte i sina kattungar som många huskattsägare gör. Härom får du jättegärna käfta emot mig, så kan du och jag sitta en natt i minus 5-15 grader för att förhoppningsvis få in en huskattsmamma med sina små.

Den dag huskattsägare tar ett totalt ansvar…

Bästakompis
0

#12 Okej, jag har inte ens lagt märke till att det korrekta namnet är Europé då jag har sett båda benämningarna i böcker osv. På engelska heter det European Shorthair, British Shorthair, American Shorthair…så jag tror inte det behöver vara oseriöst för att någon råkar skriva fel.

[helga21]
0

# 14 Men man vet inte så mycket om raskatter!

MonicaLagerquist
1

#14 Många veterinärer benämner korthåriga huskatter som Europeiskt korthår.

Eftersom att många människor tror att veterinäere kan allt om katter så tror dom att det är sant att de har en raskatt. Veterinären sa ju det. 😉

Inget ont om huskatter  men någon raskatt är de inte.

[helga21]
1

# 16 Min en huskatt står som Europé i vaccinationsintyget.

MonicaLagerquist
0

#17 Jag är inte ett dugg förvånad.

Bästakompis
7

#17 Hoppsan, där ser man…ja min ena huskatt står som Norsk skogkatt i vacinationsintyget bara för att förra ägaren som gjorde första vaccinationen tydligen sa nåt om den rasen….jag har strukit över det. 😆 Han är ju inte ens långhårig ❤️ Men man visar ju inte direkt stamtavla hos veterinären så hur ska dom veta…nästa veterinär ska jag slå i att det är en Buskatt, undrar om man kan få in det i vaccinationsintyget 😀

Niiinah92
2

Europé stod det i papperna när vi var inne med våra hittekattungar hos veterinären, liksom de kallade vår långhåriga huskatt för för skogskatt och min svanslösa för Manx, de gör lite som de vill.

Volpes
4

Vore det inte bra att typ införa böter på de som inte kastrerar sina katter? Självklart inte om man faktiskt ska ha dem i avel men då borde man visa genom en kattklubb eller liknande att man är aktiv. Men ja det är väl svårt att fixa kan jag tänka mig. 🤔 Men jag tror att flera skulle välja då att faktiskt kastrera i stället för att betala dyra böter.

[helga21]
4

# 21 I den Djurskyddslag som aldrig blev så fanns kravet på att utekatter skulle vara kastrerade.

Uppkatten
2

Tveksamt om böter är en bra metod??? För har någon då en okastrerad katt som blir sjuk så kanske ägaren inte vågar/vill ta den till veterinären???? Och då blir katten än mer lidande… Svårt det där. Vore intressant dock att se hur mkt priset spelar in. D v s om fler katter skulle kastreras och id-märkas om det vore billigare. Finns säkert flera vägar att gå.

Volpes
2

# 23 Hmm ja det är nog sant i för sig. Ja att sänka priset kanske skulle fixa det lite.

Kalli
4

Fast det är inte särskilt dyrt att kastrera en katt. Här i Göteborg kan man få det för 800 kr respektive 500 kr om man passar på när det är kampanjer. Om man inte vill lägga de pengarna på sina djur utan tycker att veterinärerna ska jobba gratis då har man nog ingen vidare djursyn från början.

Uppkatten
9

#25 Många som har katt har nog tyvärr inte "rätt" kattsyn från början… Det är därför som katter hanteras som de gör: de kastas ut på motorvägen, blir utslängda inför semestern, ställs ut i en bur i skogen eller lämnas kvar på tunnelbanan o s v. En bristande kattsyn är förmodligen själva grunden till varför det finns 100 000 - 150 000 hemlösa katter. Jag känner t ex till ett fall där en familj stoppade familjens kattungar i en påse och gick ut och dängde påsen i en sten tills kattungarna var döda. De hade kollat med djursjukhuset och fått veta att det (då) kostade 100:- att avliva en kull kattungar. Och de pengarna tyckte de vuxna i familjen att de kunde använda bättre på annat sätt… Samtidigt lade samma familj tusentals kronor i månaden på familjens hästar… Och där mina egna katter kommer ifrån så spolades kattungar ner i toaletten (!) om man hittade kattungarna när de var "tillräckligt små" för att detta skulle vara möjligt… Folk är inte kloka, och därför behöver katter ett utökat skydd (hade katthonorna i fallen ovan varit kastrerade hade t ex det här aldrig kunnat hända). Om billigare kastration skulle leda till att fler kastrerar sina katter så tror jag att det kan finnas en hel del att vinna. Men självklart intressant att diskutera vilka andra metoder man kan använda för att få bukt med att djurägare inte kastrerar o id-märker sina katter etc.

Kalli
3

#26: Självklart är det så, och vad jag menade var att jag inte tror att man når dessa människor genom att göra det billigare att kastrera. Hur billigt hade det behövt vara för personerna i ditt exempel ovan? Tydligen var 100 kr för att avliva en kull med kattungar för mycket. 

Och även om man når någon enstaka kattägare med gratis kastrering, vem ska finansiera den? Jag har inga bra lösningar tyvärr. Men självklart är det något som ska jobbas med på bred front.

[helga21]
4

Vad får en katt kosta? 1.000 kronor för en kastrering? Har man inte betalt något för katten är förmodligen allting dyrt. Köper man en katt från ett katthem eller en raskatt så har man en annan syn och då är det en självklarhet att kastrera den. 

Själv älskar jag att  skämma bort mina katter med diverse leksaker och och saker att ligga i och på samt klösmöbler. Att de ska kastreras var en självklarhet precis som vaccination och id-märkning och försäkring och veterinärvård när detta behövs. Har man inte råd till detta ska man nog inte skaffa katt.

[eliinmeyer]
0

#4 tror dock inte katten kan utföra sina naturliga behov inne i en lägenhet/hus. För att gå på toa i en låda är inget naturligt och jag tycker det verkar helt löjligt att gå med katt i koppel, det är ingen hund. De kan inte tämjas på det sättet. En katt ska få gå fritt utomhus, inte vara instängd i en byggnad hela sitt liv, då är det bara synd om den.

[lillelull]
6

#29 Va?
Tycker du alla bara ska släppa ut sina katter helt okontrollerat? 

Vad har du för belägg för att en katt inte mår bra inne?
Jag har tre innekatter som mår väldigt bra, de har många klös/klätterträd och leksaker.
Hade jag släppt ut de hade de klarat sig max en dag utan att bli påkörda.
Har du varit med om att få en katt överkörd någon och fått skrapa upp den från vägen och sen hitta deras avslitna ben på andra sidan gatan?..
De är det som kan ske när vi släpper ut våra katter i en helt okontrollerad stadsmiljö.

En katt måste inte vara ute  och fånga möss för att leva ett naturligt liv…eller vad menar du med naturligt liv? 
Jag har haft katter i hela mitt liv och har aldrig haft en katt som mått dåligt av att vara inomhus. Det är väl absolut inget konstigt att gå ut med sin katt i sele? 
Vad menar du med tämja?
 Det är inga lejon vi snackar om.. Katt är väl inget man tämjer?….. 
Att gå på en kattlåda är inget onaturligt, katter går där det finns sand/jord/ annat att gräva i, så vad menar du där?
 Det är inte så att vi tvingar dom att göra något de inte vill göra, de vill utföra sina behov där det finns möjlighet att gräva och de får de ju. 
Är det bättre att bara släppa ut alla våra katter och låta de bajsa överallt i sandlådor då eller? 

Tycker du man ska släppa ut en katt mitt i stan och bara låta den bli påkörd, bara för att den ska få leva i " sitt naturliga habitat"? 
Såfall kan vi ju börja diskutera alla andra djur som också lever "onaturligt"

[[pimey]]
6

Som tillägg till ovanstående så är dessutom Sverige inte en naturlig miljö för katter heller. De är ökendjur och inte en del av den svenska faunan! Hemlösa katter DÖR när de är ute på egen hand! De har svårt att hitta mat och på vintertid så förfryser de öron och svans och mat är omöjlig att hitta! De klarar sig INTE! Att ha hundar i koppel är inte naturligt heller varför släpper vi inye ut dem? Placera hubdar i rastgård usch så onaturligt!! De var ju lika vilda som katter från början? Hästar, får, grisar, höns bo i en ladugård i boxar och burar? Gå runt i en hage och bli riden på? Sååå onaturligt! Snälla människa du har inget belägg att innekatter lider och dessutom ingen kunskap! Ber dig läsa på om innekatter och katter i överlag innan du häver ur dig gammalt skrock! Förutom att jag aldrig skulle släppa mina katter på fri fot så är jag dessutom uppfödare och kan inte ha avelsdjur springandes fritt ute! De har en 20 Kvm rastgård som är inredd och de är sååå nöjda. Att tro att katter vill leva utomhus oavsett vart i staden man bor och bara släppa dem vid för våg är så elakt som det kan bli! Trafiken är största anledningen till utekstters död

[helga21]
4

Varför kommer då mina katter in och gör i lådan fast de kan göra det ute istället? Katter får visst utlopp för sina behov inomhus så länge ägaren ser till detta. De behöver inte jaga möss de kan jaga spindlar eller låtsasmöss istället. Det är sådana som du som tar livet av flera katter än vad som dör av innevistelse genom att låta dem springa fritt och bli ihjälkörda vilket är den största orsaken till kattdöd.

[eliinmeyer]
0

Enligt mig så ska katter få leva utomhus då de har chans att klättra i träd, springa runt, jaga möss och allt annat de gör, det är är då jag tror att en katt är lycklig. Och det är klart att de inte mår dåligt om de har levt inne i hela sitt liv, de vet ju inget annat. Jag har 2 katter som vi släpper utt fritt och min katt älskar att vara inne och sova på möbler. Men jag tror ändå att de inte kan leva fullt ut om de inte kan göra det fritt. Sedan det men att tämja dem menar jag att katter är inga flockdjur. Nästan hur mycket man än vill och försöker så kan man inte lära dem trick osv. Men med hundar kan man det tex. Sen om man bor i stan tycker jag inte man ska skaffa katt från första början, då de inte kan springa ute. Alla varelser kommer från naturen från början, och mår oftast bättre ute i naturen, även vi, trots att vi trivs inomhus. Det är bara min åsikt att katter har rätt till att leva ute.

[Lilyz]1
11

#33 Hamstrar kommer också från naturen, låter du den också springa fritt ute utan uppsikt? 

Katter är nästan det enda djuret som man, i allmän uppfattning, anser ska kunna klara sig helt själva. Det är den synen som gjort att katter har sån låg status idag, man anser att det inte är något direkt ansvar att skaffa katt eftersom att de ändå kan "ta hand om sig själva", vilket såklart inte är sant då katter råkar illa ut hela tiden.. Ofta man skulle tänka så om andra djur.

Jessicahagstrom94
4

1. Inom raskattsaveln tjänar man knappast pengar på att avla, då det görs seriöst och blir dyrt hos veterinären för varenda kattunge och båda föräldrarna. Varje gång. 2. Ingen vill utrota huskatten. 3. Vi älskar huskatten minst lika mycket som såna som inte har fattat att det visst finns så mycket hemlösa; pga huskattsaveln och folk som inte id-märker och registrerar sina katter. Och folk som inte tänker adoptera från katthem. Detta stjälper oss som jobbar hårt för hemlösa katter. 4. Hur hade du annars tänkt att vi ska lösa problemet med hemlösa katter? 5. Dagens tamkatter klarar sig inte själva ute och behöver inte vara utekatt. Absolut inte.

Jessicahagstrom94
3

Och nej, det är inte fel att äga en raskatt och samtidigt värna om hemlösa. Jag jobbar heltid med hemlösa katter på ett katthem, har två därifrån och köpte en siames förra året. Inger fel med det.

[helga21]
5

# 33 Du har inte funderat på att läsa några böcker i ämnet?

Bästakompis
8

#33 Jag förstår att du tänker på katternas bästa och det är viktigt att se till att innekatter får rätt stimulans! Många tror nog att man kan ha en ensam kisse i en lägenhet, ställa en sandlåda i ett hörn och sen är det klart! Mina katter har sandlådan, plus varandra att jaga och leka med, plus en innätad balkong där de kan lyssna på fåglar och spana på ekorrar som hoppar i träden, plus två klätterträd och en hemmagjord "klätterstång" och leksaker av olika slag, plus att ena katten får gå ut i sele och det fungerar alldeles utmärkt. Dom är innekatter, men dom springer, hoppar, klättrar och jagar. Utekatter gör allt det utomhus, sen kommer dom in och lägger sig i soffan och kurrar. Sedan tror en del att en innekatt också ska ligga i soffan och kurra för jämnan. Det fungerar inte, för den måste göra allt det som utekatter gör, fast inomhus. Det handlar om en annan slags katthållning bara. En vacker dag kanske både jag och katterna kommer ut på landet, då kan jag odla och plocka bär och katterna kan få jaga riktiga möss. Men än så länge får vi klara oss så här och jag tycker faktiskt vi har det riktigt bra.

[lillelull]
5

#33 Att man inte kan lära en katt trick är ren bullshit. Min katt både förstår och utför saker jag säger och det är många som klickertränar sina katter och det är inte alls omöjligt att lära en katt tricks. Sen så bor jag i stan( enligt dig borde jag inte få äga en katt då) men min katt har de väldigt bra kan jag lova. OM vi ska börja disskutera hur naturligt det är med djur så kan vi ju ta alla våra djur och bara släppa ut de i de vilda för de är ju där alla djur kommer må bäst, eller? Det är ju väldigt naturligt för en guldhamster att leva i en liten bur och springa i ett hjul?..

[eliinmeyer]
0

Ja såklart att om man har en miljö inomhus som förser katten med det den behöver så borde det funka tekniskt sätt. Men jag tycker ändå att det är som en "katt-rätt" att få klättra i träd, känna på mossa osv. Och om du inte har en skog i vardagsrummet så. Sen vet jag att många har en innomhuskatt utan att förse dem med det dem behöver, så för att undvika det tycker jag att man inte ska få ha det över huvudtaget. Ja det är klart att det skulle vara naturligare för en hamster att springa ute än i ett hjul och om det hade varit en möjlighet så hade jag säkert gjort så. Men det är det inte. För de skulle springa iväg. Men en katt kommer tillbaka när den väl har sitt revir och vet vart den bor. Den vet att här får jag mat och då stannar den i det området, jag tvivlar på att en hamster skulle göra så. Och nej, det är inte naturligt att ha en hamster i en liten bur, och det ska dem inte göra heller, de ska ha stora burar och chans att röra sig fritt i ett rum helst :)

[lillelull]
5

Rent krasst är det ju dock inte naturligt med bur heller eller naturligt med golv för en hamster heller… men " Okej " " Katters rätt är att de ska få klättra i träd och känna på mossa" Du verkar ha mycket kunskap om katter.

[eliinmeyer]
0

Asså haha jag vet inte hur jag ska förklara hur jag menar men jag menar att vara i naturen inte bara att få hoppa och klättra, för tror de mår bättre av att klättra i träd än på en träbom. Men det är så här jag tycker och det är så ni tycker så ja, end of that

[lillelull]
9

#42 Okej. Tack, då slipper vi ha en meningslös diskussion som du inte kan avsluta för du inte vet  vad du pratar om.
Nu ska jag och min "onaturliga katt som klättrar på träbom"  ha en fortsatt trevlig kväll.

Salish
9

Fast det är inte alltid en katt kommer tillbaka även om den har ett revir. Katten kan bli påkörd, stulen, eller skadad av andra katter. En innekatt i en stimulerande miljö mår långt mycket bättre än en okastrerad utekatt som springer fritt i en farlig miljö. Som sagt, det är inte alltid en katt kommer tillbaka av olika skäl och då lever den ett hårt liv.

[[pimey]]
7

hundratals katter försvinner dagligen från sina revir! De blir bortjagade av andra katter, stulna, påkörda eller vandrar iväg på egen hand för att leta efter hanar/honor att para sig med. Ditt argument håller inte! Vår granne hade en utekatt som gick ute i flera år och "var så duktig" enligt dem tills han en dag inte kom tillbaka.. Det har gått 10 år nu. Att en katt ska ha fri tillgång till allt är bara gamla skrönor från gamla tiden de går dessutom under samma lag som hund när det kommer till utevistelse visste du det?

[lillelull]
6

#45 Håller med dig helt. 🏆
 Har haft ett par i min barndom som blivit påkörda och  min ena hankatt var på villovägar i 9 månader så vet precis vad du pratar om. 
 Så de argumentet att katter stannar i sitt revir de håller inte överhuvudtaget, de vet de flesta människorna. Tror personen också väljer att lämna diskussionen för hon insett att hon inte kan riktigt "vinna"  med dessa lustiga argument som detta  eller att katter ska få klättra i träd och känna mossa under sina tassar för att leva ett bra liv….

[[eskils_]]
9

Håller med alla i den här diskussionen utom eliinmeyer.

Det är inte naturligt och trevligt för en katt att bli påkörd av en bil, bli plågad av sadister eller frysa och svälta ihjäl. Gillar man sin katt så låter man den inte springa fritt, utan man tar ansvar för att den får ett långt och lyckligt liv i trygghet i sitt eget revir.

Trafiken är den vanligaste dödsorsaken för katter, konstaterar försäkringsbolaget Agria. http://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/veterinarerna-bilen-kattens-varsta-fiende/

[eliinmeyer]
0

Nej anledningen till att jag inte kommer svara mer i denna disskusion är för att den inte leder någonvart ändå. Jag tycker som jag tycker och jag blir lite trött på att om man inte tycker "rätt" här på iFokus så får man alla på sig. Det är "tyck rätt eller håll tyst här"

[[pimey]]
6

Nej man får tycka som man vill men anledningen att det blir tjatigt och inte leder någonstans är att du inte har stadig fakta för dina påståenden utan detta är nog något du lärt dig som liten från familj och vänner. Det finns mängder med fakta som motbevisar det du säger men du väljer att inte ta in ny fakta

[eliinmeyer]
0

Jo jag kan ta in ny fakta men vara för att jag får fakta måste inte det ändra min åsikt. Jag kan höra att kattens behov kan bli lika tillfredsställda inne som ute men jag kommer fortfarande tycka att ute är bättre än inne :) Och ja det funkar att ha katter i koppel som med hundar men jag tycker fortfarande att det är bättre för dem utan koppel, samma med hundar. Om hunden kan va lös tycker jag man ska träna den till det. Och ja man kan ha katt i stan på samma sätt som man kan ha hund i stan men jag tycker fortfarande man inte ska ha det även om det funkar till 100% på samma sätt som på landet, jag tycker egentligen samma med hund, stan är ingen miljö som passar djur, inte vi människor heller egentligen, det finns det studier på. Vi blir mer stressade i stadsmiljöer och det tror jag säkert katter och hundar också blir.

[lillelull]
4

#50 TROR är en annan sak än fakta. 

TYCKER är också en annan sak än fakta.

Så fort någon ifrågasätter någonting du skriver eller tycker så tror du att det är så att du blir bortjagad från iFokus för att du tycker så. 

men du blir bortjagad av dig själv för att du inte kan diskutera.

Så om du inte är beredd på en diskussion eller att öppna upp dig för att prata om saker och ting som du sagt, så ja då blir de ju lite håll tyst och gå ifrån iFokus.

Men den enda personen som gör så mot dig är du själv.

[eliinmeyer]
0

#51 hängde inte riktigt med där men jag menade bara att folk kan hoppa på en lite om man inte håller med majoriteten. Men kan vi snälla bara släppa det? Och nej det är inte så att jag inte kan ta kritik nu eller att jag inte har fakta så jag "flyr" utan orkar inte diskutera något där jag vet att ni inte kommer ändra er åsikt och jag inte kommer ändra min, så inte så mycket till idé att diskutera det här mer, kommer sluta svara här nu :)

[lillelull]
0

#52 Ja nu gör du precis som jag beskrev i mitt inlägg ovan. Återigen.

[helga21]
5

# 52 Stanna kvar och ta till dig argumenten och väg för och emot så kanske du lär dig något 😃

Huskatten4
1

Fint att vissa kan starta argumentation. Precis det jag ville. Katter, djur och även människor är individuella. Alla kan inte gilla samma sak. Vissa katter nöjer sig med att ligga i en konservburk till kattkoja och äta små delikatessburkar till mat. Andra mår jättedåligt av att vara instängd med 5-10 andra katter och aldrig kunna få springa fritt. Katter är inget flockdjur. De trivs bäst själva. Inte katten som ska anpassa sig efter människan utan tvärtom. Behandla inte djur som människor så kommer vi långt.

[eliinmeyer]
0

Håller med dig :) #55

[lillelull]
4

Ja..fast nu var det väl ingen diskussion om hurvida katter trivs bäst själva eller ej. 
Det var mer så att en person säger att man inte ska ha katter inne utan att ALLA katter mår bäst av att vara ute och att man inte borde äga en katt om man bor i stan, det har ju  inget direkt med att göra hurvida katter nöjer sig med ditten och datten.  
Det finns många katter som trivs med att vara med andra katter och människor.
Hur menar du med att de trivs bäst själva? 
Ingen här har väl iheller sagt att vi behandlar djur som människor heller eller har jag missat något? 

ElisabethB
4

#55 Det är sant att katten inte är något flockdjur, men den domesticerade katten trivs ofta med att ha en kattkompis även om inte alla gör det. Många katter trivs också alldeles utmärkt med livet som innekatt och tycker det är helt ok att gå ut i sele och långt koppel.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[eliinmeyer]
0

#58 hon sa ju det. Hon sa att vissa trivs jätte bra med det och vissa inte :)

[lillelull]
2

#59 Ja men nu skrev du " håller med" Då håller du med om att alla katter är olika och har olika behov? men innan skrev du att du tyckte att ALLA katter mådde bäst av att vara ute och att man inte borde ha katt inne i stan för att ingen katt egentligen mår bra av att bara vara inne? Då är de lite motsägelsefullt?

[eliinmeyer]
1

#60 jag tycker inte att man ska ha katter enbart inne nej, utan tycker att de ska ha rätt att få vistas ute så som hundar gör. Jag har ändrat min åsikt lite då det är okej tycker jag om de har rast gård eller går i sele+koppel men jag tycker inte de ska få behöva vara inne hela tiden hela sitt lov nej. Nej jag tycker inte man ska ha katt i stan, och? Får jag inte lov att tycka det? Ni tycker man kan ha det och jag tycker inte. End of that. Jag håller med så sätt att man ska anpassa sig efter katten och inte katten efter människan. Ja alla katter har olika behov, såklart, alla är inte lika. Vår ena katt stormtrivs ute och kan vara ute hela dagarna och bara komma in ibland medan vår andra katt fördrar inne oftast så vi släpper oftast bara ut henne ca 1 gång om dagen i någon timme så hon kan gå på toa och röra lite på sig osv :) Jag håller som sagt med att alla katter är olika.

[helga21]
1

# 61 Förstår du vart ditt resonemang leder till? Det finns mängder av katter som är innekatter i städer. Var ska vi göra av dem tycker du?

[eliinmeyer]
0

#62 nu förstår jag inte vad du menar? Helt enkelt att man i fortsättningen inte köper katt om man ska ha den i stan eller va?

[helga21]
2

# 63 Vad ska vi göra med de som redan har katt?  urbaniseringen ökat allt färre kan inte ha katt och vi har redan nu 150.000 hemlösa katter? Ska vi avliva de som föds eller?

Volpes
3

Jag tycker faktiskt också att katter ska få gå ut, i någon form. Vi människor är väldigt giriga och gör som vi vill vilket kan leda till att djuren vi har omkring os mår sämre. 

Men, självklart är det skillnad på katt och katt. Jag har min första innekatt, eller ja halvt innekatt, nu då våra omständigheter på gården verkligen har förändrats till det sämre (tänkte ha han som utekatt först) så jag vågar inte släppa ut honom för hans säkerhets skull. Men då började jag att gå ut med honom i koppel i stället då jag tycker att han har rätten att vara ute, han är ett djur så jag tycker att det är hans rättighet.

Han är dock en ganska rädd katt av sig utomhus, han reagerar så fort någonting låter lite grann. Och han har lyckats slita sig ifrån selen två gånger. Det är säkert mitt fel att han gjorde det, att jag inte spänt åt den riktigt. Men ja nu är jag mer rädd för att gå ut med honom, för jag vill hans bästa, att han inte ska rymma och göra illa sig. 

Och han är ärligt talat inte så intresserad av att gå ut, säger han till att han vill så får han göra det men det händer bara någon gång i månaden. Han nöjer sig faktiskt riktigt bra med att bara sitta i det öppna fönstret, som vi har galler för.

Så ja, jag tycker att katter har rätten till att gå ut. Sedan får man göra det på det sättet som man tror är säkrast. Och jag tror definitivt att katter har olika behov av att gå ut, att vissa trivs väldigt bra inne, för det kan jag se i min katt. Men vill en katt vara ute mycket tycker jag även att de ska få vara det.

Vi spar för tillfället ihop pengar så att vi kan flytta någonstans ut i skogen. Och när vi har gjort det så ska våran katt få bli utekatt, om han vill det vill säga. Eller om han trivs bättre med en rastgård kommer jag att bygga det.

[helga21]
5

Här har vi byggt en rastgård då vi är rädda om våra katter och inte vill släppa ut dem fritt. De får inte vara där när det är mörkt eller när jag sover eller då vi inte är hemma. Det finns folk som inte tycker om katter och gör dem illa för att inte tala om rovdjur.

[eliinmeyer]
0

#64 om det skulle bli någon slags lag på det som säger att katter ska ha rätt till att vistas ute så får man väl som ägare se till att följa lagen och kanske gå ut med katten i koppel eller ha någon form att rastgård. Jag har väl aldrigt sagt att man ska avliva katter eller ens antydigt till det? Vart får du det ifrån? Jag bara menar att man inte kanske ska skaffa katt om man inte kan se till att den får komma ut på något sätt. Nu finns det ingen sån lag så man kan inte tvinga folk till det men det är bara så jag tycker

[eliinmeyer]
0

#65 ett bra exempel tycker jag. Att du har skaffat katt nu och har testat om han gillar att vara ute. Sen märkte du att han inte gjorde det, så då har du inte ute han lika mycket. Att man anpassar sig efter katten. :)

MonicaLagerquist
8

#67 Jag skulle hellre se en lag på att man inte fick släppa ut katter på egen tass.

[eliinmeyer]
0

#69 Och det är det du tycker. Och jag kan se varför. Ganska farligt att ha katter ute, särskilt bland vägar, jättelätt att de blir påkörda. Runt oss kör det inte många personer och våra katter är livrädda för bilar ändå, så de håller sig ifrån dem :)

[helga21]
1

# 69 Instämmer 😃

[[eskils_]]
3

#69 Här är en namninsamling för en ändring i djurskyddslagen med bl a obligatorisk kastrering av katter som tillåts röra sig utomhus.

Djurens Rätt och Svekatt står bakom namninsamlingen. Över 9.000 personer har skrivit under hittills.

[eliinmeyer]
2

#72 ska skriver under, förstår mig inte på folk som låter sin katt springa fritt utan att ha kastrerat dem…

[lillelull]
3

Tycker endast katter ska få vara ute under kontrollerade utevistelser.
 Antingen i sele eller rastgård. Det händer allt för många olyckor och det finns för mycket otäcka människor som vill djur illa 😕

molbojse
3

#33 Jag vet inte riktigt hur du tänkte när du skrev att det inte går att lära dom tricks. För det går alldeles utmärkt. Varenda katt är inte ett 100% självständigt djur som skiter i allt som inte rör dom själva. Alla djur har personligheter.

Sen tycker jag lite som du på andra punkter - att de bör få ha tillgång till utomhusvistelse. Sen om det är i koppel, rastgård, med tvåbent sällskap eller helt fritt är lite mer oväsentligt. Att släppa ut katter nära trafikerade vägar och skita i vad som händer är däremot extremt ansvarslöst.  Jag är ute och promenerar med vår galning i skogen bakom huset drygt en timme om dagen.
Varför skulle man inte kunna gå med dom i koppel? Nej, det är ingen hund (bortsett från vår som tror han är hund och beter sig som en) men det betyder inte att man inte kan ha koppelpromenader med sin katt.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[eliinmeyer]
0

#75 Jag har aldrig hört att en katt har kunnat göra tricks därför har jag bara antagit det, men jag får ta tillbaka det då många säger att det tydligen funkar Och sen har jag ju skrivit nu att jag ändrat mig och tycker det är okej med koppel på katt, eller har du inte läst resten av tråden?

[lillelull]
0

Ja fast du skrev hur mycket man än försöker och vill så kan man inte lära de tricks osv..

Volpes
0

# 76 Katter är väldigt lättlärda tycker jag, i alla fall de som har lite tålamod och som gillar godis 😃

[[eskils_]]
1

#0 Huskatten4, du skriver:

"Men otaliga Facebookgrupper vill ju i praktiken radera huskatten. Till förmån för "raskatter" som lever sitt liv instängda, utspökade. Utan tillstymmelse till ett riktigt kattliv. De vill utrota huskatten till förmån för raskatter som de kan gulla med och ställa ut, få berömmelse för. Och framförallt, tjäna pengar på. I avel!"

Det låter ruggigt. Kan du ge exempel på några sådana Facebookgrupper?

Salish
0

Jag har lärt kaniner tricks, så jag tror nog att en katt kan klara av det också. ; ) Katter är intelligenta djur.

[eliinmeyer]
0

#77 och nu har jag ändrat mig sa jag, varför fortsätter du hålla på?

molbojse
0

#76 Då har du nog inte träffat så många ambitiösa kattägare. Kan tipsa om att kika in på sidan Klickerträning. Där är det många som klickar katter :) Lilla Plus kan "sitt", "kom", "nej", "kyckling" och "hopp" (ibland).

Jag har läst resten av tråden, det gör jag alltid innan jag kommenterar. Tolkade dock inte din kommentar i #67 som att du tyckte det var en bra idé med koppel utan verkade motvilligt gå med på koppel till katt om det skrivs en lag om det. Det var därför jag frågade varför man inte skulle kunna gå med katten i koppel. Upplevde inte att någon av dina kommentarer besvarat den frågan. På vilket sätt skulle man inte kunna gå med den på koppelpromenader?

[eliinmeyer]
0

#82 nej har aldrig hört talas om det förutom typ cirkus och så, tänkt att de var för "dumma" för det. Vet att de är smarta, dock brukar de tex stirra på ens finger om man pekar på något istället för att titta vart man pekar ;) Jodå man kan göra det, men vet att många katter är motvilliga till det. De gillar liksom inte att följa order på de sättet om de inte vinner något på det. Man kan ju bara söka på "katter i koppel" på youtube så ser man hur många hatar det och bara lägger sig ner och blir dragna istället xD men klart att vissa katter kan tycka om det/inte ha något problem med det, alla är olika

molbojse
1

#82 Tycker absolut inte att det är vanligt att katter vägrar följa order. Nästan alla katter kan "nej" och det är ett kommando. Sen har de ju olika intresse för olika saker. Lilla Plus tycker bättre om vissa kommandon och mindre bra om andra. Till exempel tycker han att "tass/high five" är det tråkigaste han nånsin hört talas om och idiotblickar mig fullkomligt, medan "sitt" lärde han sig på andra försöket :) När det kommer till att peka på saker kan en target stick funka bättre (läs mer om det på Klickerträning). För vår del handlar det inte om att han ska kunna massa häftiga kommandon, utan vi klickar för att han dels tycker det är  roligt (oftast) och för att vi bygger upp och stärker vår relation :) Vi måste samarbeta för att det ska fungera.

Praktiskt taget alla katter förstår inte vad som händer när de får på sig en sele, därför lägger de sig ner och vägrar gå. På samma sätt går hästar jätteroligt första gången de blir skodda. Handlar oftast om att de liksom paralyseras av det nya och okända. Katter är inte särskilt förtjusta i förändringar och nya saker. Man måste vänja dom vid selen. Vissa går det jättefort för (vår grabb struntade fullständigt i åbäket runt kroppen på honom) och andra vägrar acceptera den hur många gånger man än försöker. Sen kommer ju det knepiga med att få de att gå dit man vill. Där är det godis, godis, godis och tålamod. Jag skiter i koppel när vi är ute, för vi går i skogen och han trasslar in sig i precis allt som finns istället och blir mest en fara för sig själv. Säkrast för både oss och katten att ha ett GPS-halsband och följa med så gott det går.

[eliinmeyer]
0

#84 Ja nej min katt tror jag skulle va lite för dum före de ;)

[Sandi92]
1

Att lära en katt att gå i koppel kan kräva tålamod från ägaren, beroende på kattens personlighet. Många är inte villiga att lägga ner den tiden och det tålamodet som krävs i början. Min hankatt tog många månader att lära. Han fick fullkomlig panik första gången han fick på sig selen. Jag gav inte upp utan tog på honom selen varje dag. Efter ett tag accepterade han den. Sen tog det tid för honom att acceptera kopplet. När han klarade det var det dags att gå ut första gången. Han var livrädd och försökte hitta gömställen hela tiden. Jag gav inte upp här heller utan fortsatte att ta ut honom. Nu går han jättebra i koppel och vill gå ut varje dag. Min honkatt var jättelätt att lära. Hon reagerade inte alls när selen kom på och jag kunde gå ut med henne samma kväll. En katt blir dock aldrig som en hund som man kan dressera att gå fot, inte mina iallafall. Det är dom som bestämmer var vi ska gå, i den mån det går. Vill dom gå in i nån annans trädgård eller under en bil får jag ju hindra dom, men annars bestämmer dom. Många tror att det bara är att sätta på selen och gå ut så går katten som en dresserad pudel, men riktigt så funkar det inte. Tålamod och åter tålamod är vad som krävs.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.