En tredje katt
Har nu två honor, 1 resp 2 år, som funkar jättebra ihop. Grannens katthona, 5 år, ligger i en garderob mest hela dagarna. Jag tänkte kanske ta in henne till oss så att hon får kompisar. Nu som har flera katter, tror ni att det kan funka? Eller förstör jag det fina förhållandet som mina tjejer har idag med att ta in en tjej till?
Kanske, kanske inte. Vissa katter tycker inte om nya individer, du får väl testa!
'-Headlights on the highway-'
Jag hade inte testat om det bara är för att "leka en stund".
Katter brukar ta tid på sig för att lära känna varandra och det kan ta ganska lång tid innan en tredje katt accepteras.
/Maria
Menar du att du funderar på att ta över grannens katt? Varför ligger den i en garderob?
Egentligen är väl katter djur som lever själva, så har för mig att det inte är så lätt att få ihop dem så de tycker om varandra/inte stör sig på varandras närvaro. Men det kan kanske funka, du får väl testa. Men undrar samma som #4, är det grannens katt och tänkte du bara ta den? Och varför är den i en garderob xD
#6 Hon har inte skrivit att katten ligger i hennes garderob hon funderar på att ta hem den. Jag hade en katt som älskade att ligga i min garderob på dan sen kom hon ut på kvällen. Inget kostigare än den ligger i en kattkoja o sover.
#7 ja min katt kan få för sig att hoppa upp i min garderob ibland och lägga sig där om den är öppen, trots att hon vet att hon inte får det ;) hon fäller så mycket så det blir katthåren överallt xD
#7 om du nu känner denna människan så avråder från att ta andras katter. Om katten har ett bra hem så låt den stanna där. Och sen är det inte så bara att dra hem en ny katt till två som redan känner varandra. Det kan bli ett helvete som brakar lös. Med katter som är arga och börjar urinmarkera och slåss.

Memento mori

Medarbetare för Julen
#9 De urinmarkerar väl inte om de är honor och steriliserade?
'-Headlights on the highway-'
Varför skulle du ta in grannens katt? Vet din granne om det här? Annars är det olagligt att bara plocka hem någon annans husdjur bara så där…
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Eh, den här tråden börjar bli lite småtokig tycker jag, med olika spekulationer om vad ts egentligen menar. 😂 #9 Jag tycker du tar i lite när det gäller att sätta ihop katter. Folk skaffar ju både en tredje och fjärde och femte katt och de kan bli bästa vänner. Visst det kan gå åt skogen också. Men det är inget ovanligt att det går bra om man tar introduktionen försiktigt, och chansen är bättre att det går bra ju yngre katterna är. Katter är olika personligheter också. Mina två som är goda vänner och lekkamrater var riktigt gästvänliga när jag hade en jourkatt här i 3 månader. Knappt ett fräs på hela tiden. Sen ville min hona inte ha med honom att göra, men hannarna tinade upp med varann och började leka och ha roligt mot slutet. Jag kan väl dock tycka att många kattälskare är lite väl ivriga att skaffa flera. Det är mycket mycket mer komplicerat än när det gäller hundar. Lite som om någon skulle dumpa en random människa hos dig och tvinga er bli sambos. Kan bli pest och pina och förstöra hela livet, kan också bli vänskap eller kärlek 😁😀😄
Jag hoppas du har pratat med grannen om att ta katten ogillar folk som tar någons (djur) i från en. Har varit med om en person som har mutat grannens katt bara för dem ville ha katten…. ogillar det mycket