Sambon allergisk
Jag är uppväxt med katt och kan knappt tänka mig ett liv utan en kise, vill inget hellre än att ha en katt här hemma. Jag lever ihop med min sambo/pojkvän och han vill också ha katt.
Dock finns det ett STORT problem! Min sambo är jätteallergisk!
Visst hjälper allergitabletter man han blir så trött och hängig av dem så han vill inte behöva ta dem varje dag.
Har hört att man kan vaccinera sig mot katt. Någon som har någon erfarenhet om detta? Vem får vaccinera sig och hur mycket kostar det?
Om det inte skulle vara en lösning, finns det någon kattras som är känd för att vara allergivänlig? (förutom nakenkatt)
Jag tror det kanske beror på person till person, men jag är väldigt allergisk mot katter. Nyser och näsan rinner och har jag klappat katten kan jag inte peta mig i ögonen för då blir det rött och svullnar och klias jätte mycket. Men, det va mot bondkatter… Maine coon katterna med lång päls som vi hade var inga problem alls av någon konstig anledning. Jag tar ibland aerius mot allergi, den ska vara lite bättre än vanliga allergitabletter och trötthet.
'-Headlights on the highway-'
Jag ville påbörja vaccination mot pollen så har lite erfarenhet. Jag gick till VC och tog massor tester, de visade att jag va riktigt allergisk, men innan man får vaccination måste man ha testat medicin som man får på recept så det är ev det som väntar din sambo om han påbörjar utredning för vaccination
Finns inga kattraser som är helt allergivänliga. Det går att hitta massor på Google på ämnen.
Tycker inte att man ska behöva gå och knapra tabletter var dag :/ kan väl inte vara bra i längden?
Sambon är så känslig att han reagerar bara han sitter på samma buss som någon med katt.
För att vaccinera sig måste man ha bra skäl. Det räcker inte med att man vill skaffa en katt, utan besvären ska vara väldigt problematiska - t.ex att man inte ens kan vara i samma rum/fordon som en djurägare.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Det är just det problemet han har, att han är jättekänslig.
Man behöver ju inte nämna för läkaren att man faktiskt vill ha katt :)
Om han är så känslig så tror jag tyvärr det är svårt att leva i samma hus som en katt. Men sibirisk katt, sphynx, devon rex, cornish rex är raser som brukar vara lite mer allergivänliga.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Min pappa är allergisk mot katt, och jag ska skaffa en sibirisk katt väldigt snart. Han har testat hos två personer som har sibirier och inte reagerat alls. Det kan vara värt att kolla upp.
#3 Tyvärr så är det just de som sjukvården tycker att man ska göra :( iaf här i Norrköping. Men det minsta han kan göra är ju att påbörja utredningen och få göra testerna för att se bättre hur allvarlig hans allergi är.
Sibirisk katt och syskonrasen Neva masquerade fungerar lite oftare för allergiker. Dock finns det såklart inga garantier. Det är ju vanligtvis inte pälsen man är allergisk emot.
Jag tror det kan bli svårt om man är jätteallergisk, reaktionen kanske kommer senare också, när man redan har skaffat katten och då blir det inte bra för varken er eller katten.
Testresultaten har ganska låg korrelation med de problem man kan ha i verkligheten.
Enligt RAST o pricktest är han enbart allergisk mot diverse gräspollen, i verkligheten kan han inte vistas i hem där det bor katt o/e hund.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tack för alla bra svar!
Min man tål inga katter men när vi hälsar på några som har en Devon Rex så reagerar han inte alls. Han kan ta katten och gnugga den under sin näsa till och med! När han däremot är hemma hos andra katter så dör han nästan ;-)
Så gör en efterlysning i en Devon Rex grupp om någon har en sån katt - och bara en sån katt.. och så åker ni dit och hälsar på. Reagerar han då, ja då får du nog tänka på att leva utan katt. Det går inte att vara allergisk och äta tabletter resten av sitt liv. Det blir inte bra. Han kan utveckla ännu fler allergier.
#12 …………….. o så finns det de som inte tål Devon Rex men som inte har problem med Ragdolls eller Norska skogisar osv………
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag skulle nog ha tagit med din sambo till olika kullar av olika raser för att testa vad han reagerar minst mot.
'-Headlights on the highway-'