Katt har svullen överläpp
Jag reagerade nyss på att min ena katts överläpp såg lite svullen ut, så jag tittade i munnen på honom och såg en massa grått ludd som satt fast i tänderna (kommer antagligen från hans leksaksmus för han lekte med den när jag såg detta) :(
Fick bort allt ludd och gav han sedan blötmat för att se så han åt och han åt som vanligt, gav han även en godis efteråt som är lite hårdare för att se att han kunde äta den och det var inga problem. Tycker inte han verkar påverkad i övrigt. Just nu ligger han och tvättar sig.
Nu när jag skriver detta så inser jag att det antagligen inte är någon fara men jag ville ändå skriva av mig haha, är det någon som varit med om detta förr, vet inte hur den svullna läppen kan hänga ihop med luddet runt tänderna? Tips på vad man kan göra, eller är det bara att avvakta och hålla koll på honom?
Det kan ju vara att han fastnat med tänderna i lekmusen och klämt eller fått ett litet sår på läppen när han drog/rev loss den. Försök titta på insidan av läppen och på tandköttet också om där finns något sår.
Håll koll på honom och avvakta. Om svullnaden blir värre eller inte går ned på ett par dagar så kontakta veterinär.
Hittar inget sår utan tycker det ser fint ut i munnen så det är därför jag är så fundersam på var svullnaden kommer ifrån. Sen hetsar jag väl upp mig mer än jag borde haha, ena stunden tycker jag inte ens han är svullen längre men i nästa stund tycker jag han ser jättesvullen ut. Han verkar inte ha ont heller utan låter mig titta och undersöka utan problem, nu är han visserligen jättetrött efter att ha härjat hela förmiddagen. Som tur är börjar jag jobba sent i dag så han behöver inte vara ensam mer än en timme innan sambon kommer hem från jobbet så då får han titta på katten, han är mer sansad i sånna här situationer :)
Kan du ta kort :)