Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1556 ggr
Volpes
0

kattoalett 2 katter

Hej. Vi funderar på att kanske skaffa en till katt i sommar. Jag vet att man ska ha två toaletter om man har två katter (har hört vissa säga tre, men det kommer bli svårt med placering så de får klara sig med två) Jag undrar om det går bra att ha dessa två kattoaletter bredvid varandra, eller om de ska stå långt ifrån varandra?

Maria
0

Jag har haft två katter (olika) i många år och de har alltid delat på en låda.

Enda gången vi har haft två framme har varit när ena katten varit nykomling men annars har det aldrig varit några problem.

Mina två nuvarande katter har sin låda på vår gästtoalett. Visserligen en låda som är stor.

/Maria

Fridaaaa
0

Jag har mina i samma rum, bredvid varandra, bara litet mellanrum och fungerar bra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Volpes
0

hm jaha. Ja det vore ju väldigt praktiskt om de kunde använda samma. Man kanske kan testa det först 🤔 Fast det är inte så kul med olyckor.

Maria
0

Jag har som sagt bara haft två lådor de första dagarna när katterna varit separerade.

Sedan har jag tagit bort den lilla lådan och det har aldrig hänt några olyckor.

/Maria

burmamys
0

Vad roligt att du ska skaffa en till katt!😃 

Jag tror det är bra att skaffa en till kattlåda, och ställa den i ett annat rum eller i alla fall så att din nuvarande katt inte kan vakta båda lådorna. Det kommer säkert gå jättebra, men den nya känner sig tryggare om den får en egen låda, åtminstone fram till att de blivit vänner. Sen är det ju bara bra att ha två lådor om du har plats för det.🙂

flis
0

Jag har 3 katter som delar på en stor balja och det fungerar utmärkt. Viktigast är att man rensar ofta.

Maria
0

#6 Ja precis. Det har jag glömt att skriva. Jag kollar till lådan väldigt ofta.

/Maria

Fridaaaa
1

Enligt lag ska man ha minst 1 låda på 2 katter. Så skaffar man nr 3 t.ex så måste man ha en låda till.

Volpes
0

aha, tack så mycket för alla era svar 😃

Em_
0

Vi hade satt fram en extra i ett annat rum när vi skaffade katt nr 2. Den användes max en gång i veckan, så efter ett par månader tog vi bort den.

Kajsas matte
2

Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas en LAG på hur många lådor man skall ha! Jag tror Fridaaa har fel eller så har någon lurat henne. När jag hade 4 katter så hade jag ett babybadkar som toalett, och det fungerade i många år. Nu har jag bara 3 katter så jag har en något mindre låda vilket också fungerar. Tänk bara på att hålla lådan ren så skall det nog fungera. Du kommer ju att märka om det inte gör det.. Lycka till!

Fridaaaa
5

#11 Det är inte fel och ingen som har lurat mig heller. Står på jbv hemsidan.

"5 § Om flera katter förvaras i ett utrymme utan möjlighet att gå ut, ska det finnas minst en kattlåda per två katter eller en så stor låda att den till ytan motsvarar en kattlåda per två katter. Kattlådan ska hållas tillfredställande ren. Kattlådorna ska hållas separerade från utfodringsplatserna, dock minst en halv meter från utfodringsplatserna. Allmänna råd till 3 kap. 5 §"

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1370040518362/2008-005.pdf

Skillnad på vad som fungerar eller vad det är lag på.
Och ska man  bara ha en låda istället för två, ska den vara lika stor som två kattlådor,

Karmatarerskanise
0

Jag har två stora lådor med 15 liter sand per låda, till två små katter. Rensar 3 gånger per dag.

Bästakompis
1

Jag tänker mer att det är ju bekvämt för katterna att slippa vänta på att toan ska bli ledig, precis som det är bekvämt i en familj med två toaletter, även om man klarar sig med en :) Och gör man inte rent minst två gånger om dagen är det lite som att gå på en toalett där föregående besökare inte har spolat efter sig…Dessutom om man har en låda (kanske den enda lådan) inne på människornas toalett då blir det ju upptaget när människorna går dit och stänger om sig. Såå…jag unnar mina katter servicen att ha två lådor på två katter, och lådorna står ute i lägenheten så att de alltid kommer åt dem.

Volpes
1

#  Kattlådorna ska hållas separerade från utfodringsplatserna, dock minst en halv meter från utfodringsplatserna." Hmm. det lät lite motsägelsefullt tycker jag 😛 Jag tänker absolut inte ställa min kattlådan en halv meter i från matskålen. Det jag har hört är att de ska stå i olika rum, vilket mina gör och kommer förbli. 

Jag kommer nog ha kvar den lådan  vi har nu, den är rätt så stor. Eller vins det ett speciellt mått man ska ha? Så bara man rensar den ofta kommer det nog gå bra. Och om det inte gör det får man väl skaffa en till då.

Lusthan
0

Jag har fyra lådor och fyra katter. Några används mer flitigt än andra men det finns alltid nått i alla lådor. Kommer en till katt i juni, kör troligtvis på fyra lådor då också om det fungerar. Har tre lådor på rad och en som står cirka två meter ifrån.

Volpes
0

Oh, hittade den här, man kanske borde byta, den är stor och fin 🤔 http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/kattoalett_kattlador/363488

Någon som har en sådan?

Vi har en med huv nu men den har väldigt låg bottenkant så lite Kattsand hamnar i mellan springorna och ramlar sedan ut vilket är väldigt drygt. 😕

[nevamisse]
0

#17 Den har vi, fast vit, har tagit bort luckan. Har bara en katt ännu, men det blir förhoppningsvis en katt till i sommar och då tänkte jag köpa en till likadan kattlåda.

Karmatarerskanise
0

#17 Har 2 av den vita modellen. Väldigt djup och bra.

burmamys
0

#15 borde gå bra, för jag antar att det är en liten kattunge som flyttar in. Men om Ymer tycker kattungen är jobbig i början så blir det lättare för dem båda om kattungen får en egen låda första tiden. Och är det en ungkatt då blir det ännu viktigare med två toalådor första tiden. Det behöver ju inte vara en riktig kattlåda, går lika bra med en billig låda från vanlig affär! 😉

Volpes
0

Ja, jag kommer nog ställa fram en liten låda, typ vanlig låda bara i så fall tills de har vant sig med varandra. Och ja om jag köper en ny så kommer jag använda den "gamla" i så fall, men tar nog bort den sedan eftersom vi har väldigt lite plats.

burmamys
0

#21 låter jättebra! 😃👍

evaane
0

Jag har två katter och två lådor, varav den ena är stor. Det är nästan bara den som används men katterna har ett val och min hankatt använder den lilla lådan ibland. Bor i en etta så har ganska trångt men lilla lådan står i badrummet och stora i rummet under skrivbordet.