könsmogen, hur vet man?
Har två kattungar (syskon, en tjej och en kille) på ca 4.5 månad. Då jag inte vill riskera nått inavel vill jag såklart kastrera dom så snart det är möjligt. Pratade med veterinären som sa 6 mån om det inte är så att killens testiklar ramlat ner och han har bra hull, då kan man ta han tidigare. Då det är mina första katter är jag ny på detta och önskar lite tips, hur vet man när det är dags och hur ser man när testiklarna ramlat ner?
Har du bara en veterinär i området? Man kan kastrera katter redan från 12 veckors ålder, så om det finns fler veterinärer hos dig tycker jag att du ska ringa runt och kolla om någon annan kastrerar tidigare.
//Jessie
Har ingen veterinär alls i området utan får åka en timme bort så jag kontaktade den veterinären, men jag kanske ska leta vidare om det finns nån veterinär åt andra hållet :) hade ingen aning om att man kunde kastera så tidigt
Min ene katt kastrerades vid 4 månader då veterinären kände att kulorna var framme.
Numera är det väl vanligt att man kastrerar väldigt tidigt.
/Maria
Du känner kulorna själv när dom trillat ned. Kastrerade min hane vid ca 5 månader eller lite innan eftersom jag kände kulorna. Tror alla veterinärer kräver att dom trillat ned. Min hona hade jag kunnat kastrera redan vill 12 veckor.
Så leta efter en vet som gör det.

Hankatter föds normalt sett med kulorna nere.
Stolt ägare till tre La permer
#5 Ja där ser man. Då finns det ju ingen anledning att vänta så länge.
/Maria
Hankatter föds som sagt med kulorna nere så det finns ingen anledning att vänta med någon av dem
Vetrinärförbudet rekommenderar kastrering från 4mån. Lite efter vetrinär du hittat ^^
De flesta vetrinärer gör det ifrån 4månader idag.
I wish I could write as mysterious as a cat
Vad konstigt att veterinären sa så då :/ hittade i alla fall en annan veterinär som hade semesterstängt ett par dagar så jag mejlade och frågade, får se vad jag får för svar. Annars ringer jag den första veterinären igen och säger att "nu har killens kulor ramlat ner, när kan vi komma?" 😃
Jag hade inte vågat kastrera hos en veterinär som inte vet att dom föds med kulor.
ska du inte kastrera båda samtidigt så börja med honan då de inte är kul för dig (eller för honan) att hon är dräktig och föder innan 8månaders ålder. Hanen kan producera kattungar i flera veckor efter kastreringar medan honan inte kan bli dräktig från samma sekund de plockar ut livmoder + äggstockar.
Helst vill jag kastrera båda samtidigt men det lät på veterinären jag pratade med som att killen blev mogen först så man kunde ta han tidigare än 6 månader, men jag hoppas på ett bättre svar från den andra veterinären så att jag kan åka dit med båda samtidigt så snart som möjligt.
Jag har haft honor som blivit mogna vid 5 månaders ålder! Den veterinären verkar inte bära stor kunskap :/
Jag har haft honor som blivit mogna vid 5 månaders ålder! Den veterinären verkar inte bära stor kunskap :/
Har försökt googlat massor efter hur man ser när en katt blir könsmogen men tycker inte jag hittar nått bra tecken jag kan gå efter, så jag vet om jag eventuellt behöver separera dom tills kastrering.

Det finns tyvärr inga bra tecken på det.
Dessvärre är väl det tydligaste att honan helt enkelt är dräktig en dag. Hankatten kommer att märka det långt innan du märker att hon är könsmogen och att han kan.
Så boka kastration på båda omgående.
#12 Min ena hona börja löpa vid 5 månader och jag vet honor som började redan vid 4-4,5månad. Det finns även hanar som börjar sin könsmognad långt före 6månaders ålder.
Det bästa är kastrera båda samtidigt.
#16 jag försöker, men veterinären vill inte ta dom förrän dom är 6 månader så jag känner mig lite lost här. hittade en annan veterinär en timme bort som har semesterstängt till på torsdag, så jag kan bara hoppas att jag får ett bra svar från dom då så att jag kan komma omgående, annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
Ofta mörker man på en hona när hon löper. Kan bli sura eller överdrivet kelig. Hanar kan gå runt och skrika i tid och otid. Och sker en parning brukar det höras eftersom det gör ont på honan och hon skriker.
Det florerar många konstiga påståenden om både det ena och det andra på detta forum. I denna tråd säger några bestämt att en katthanes kulor sitter där dom ska redan från födseln. Av egen och även andras erfarenhet vet jag att så inte alltid är fallet. Min ragdollhane blev kastrerad vid nio månaders ålder, och den ena "kulan" hittades inte i testikeln, utan fick opereras fram ut ljumsken. Det kallas för kryptorkism, och är inte ovanligt.

#20 för att din katt inte hade båda kulorna nere så innebär det inte att alla andra hankatters kulor ligger i magen.
Faktum kvarstår att normalt sett så föds hankatter med kulorna nere.Sen finns det några som inte har det.
En så länge löper inte min hona men tror det är ett tag till men min hon är redan jätte kel sjuk så det sträcker jag och hon är 6 månader men snart 7 månader :)
# 21 Helt rätt. De har kulor från födseln
#18 Ljug! Säg att de är 6 månader. Jag har fått honor kastrerade vid 3 månader. Absolut inga problem(dock ljög inte jag, min veterinär är modern och påläst🙂 )
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
efter mycket letande och ringande hittade jag en veterinär 10 mil bort som tyckte att jag skulle vänta tills de va 6 månader men de kastrerar från 4 månaders ålder nu för tiden så jag var så välkommen in med mina katter =)
#20 Min hanes kulor var nere när jag hälsade på när han var 2 månader.
Ingen har påstått att ALLA katter föds med dom nere. Bara att de flesta gör det. Så det är inget konstigt påstående.
Har kastrering inbokat på båda två nu om 12 dagar, då kommer dom vara en vecka från 5 månader gamla om man säger så. Igår såg jag att katthanen hoppade på katthonan och bet henne hårt i nacken :/ är det läge att separera dom två fram till kastrering? Jag är rätt övertygad om att hon inte är könsmogen än då hon är en ganska liten katt.
Ja det är ett tecken på könsmognad! Separera dem
Då får vi lösa det på nått sätt :-/ är det verkligen möjligt för en kattunge på 4-5 mån att bli dräktig?
Ja det är möjligt hände en vän till mig när hon separerade katterna inför kastreringen när hon var borta så hade hennes syskon råkat öppna dörren och då hände det som inte skulle hända det som har hänt har hänt :)
#27 Det behöver absolut inte vara tecken på könsmogna. Det ligger i deras natur och brukar i början vara lek/träning utan att det egentligen är sexuellt.
Nää det stämmer inte en hankatt börjar så när de börjar bli könsmogna. Har haft en del fertila hanar och alla har börjat på samma sätt. Varför ska TS ens chansa? Katter kan bli könsmogna tidigt det är ett faktum. Vår förra hane började vid 5 månader
#31 Det är information jag fått av uppfödare och veterinär. Så fel hat jaginte. Det behöver inte betyda könsmognad.
Och brukat inte honor visa ganska tydligt då de löper?
Jag har ingenstans skrivit att ts ska chansa.
Jag har aldrig påstått att alla hankatters kulor ligger i magen. Bara att vid kryptorkism, som inte är så ovanligt, så har de fastnat någonstans på vägen… Pimey säger dock "alla hankatter föds som sagt med kulorna nere…" och du säger själv, Hera: "jag hade inte vågat kastrera hos en veterinär som inte vet att dom föds med kulor". Jag antar att du menar, kulor som sitter där dom ska dvs i pungen.
#26 det kan mycketväl vara tecken på könsmognad då de hoppar på honan men de betyder inte att hanen skjuter skarpt. Men det är dumt att chansa och ha dem tillsammans då du inte har fullständig koll. Jag separerade mor och son då sonen var 15v då hon parade sin mor som höglöpte. Har haft andra hanar på 15v som hade full koll på hur man gjorde.
#32 Alla honor visar inte tydliga löp, vissa har sk tysta löp.
Om oturen är framme och hannen kan para, så är de ju ändå inbokade på kastration båda två. Inte säkert honan löper, inte säkert hannen parar, men OM så skulle vara fallet är ingen skada skedd och de kastreras nu.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora