Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1851 ggr
mimbus
0

Malt-pasta

Har köpt maltpasta (märke Gim Cat) för att undvika hårbollar hos min katt. På tuben står att man ska ge 6 cm om dagen. Gäller det oavsett storlek på katten?

Min katt vill inte äta så mycket på en gång, ska jag då ge henne 3 cm två gånger om dagen i stället? Eller räcker det med 3 cm en gång om dagen? Tänker att ger man för lite kanske det inte har någon effekt alls. Eller är lite bättre än inget alls?

Uppkatten
0

Du får nog prova dig fram. Katten kan behöva lite olika dos beroende på om den har akuta konstaterade besvär, eller om du ger det lite mer förebyggande. En del katter blir lösa i magen om de får för mycket kattmalt. 

Min långhåriga katt ger jag kanske 3 cm högst ett par ggr i veckan (dock av en annan sorts kattmalt) under den period när hon fäller som mest, resp. under den period när hon är som allra mest långhårig. Märker jag att hon är ordentligt hård i magen kan jag öka på dosen.

Hon får det på rekommendation av veterinären, eftersom hon vid ett tillfälle fick ont i magen p g a hårbollar. Veterinären rekommenderade också att hon i första hand skulle äta blötfoder för att undvika problemet med hårbollar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

mimbus
0

Min katt får det bara rent förebyggande. Hon är en birma, så alltså semilånghårig. Hon är alltid bra i magen, så hon får pastan enbart för att förebygga hårbollar.

[lillelull]
0

Min katt hade gärna ätit hela tuben om han fick det men han får lite mer än vad det står och han har ju extremt lätt för att få hårbollar i magen. Han är rakad men har hår på svansen och tassar, runt huvudet. Så ger honom maltpasta dagligen för att det inte ska fastna heller. Men han har aldrig fått diarré av det.

mimbus
0

Så, 3 cm några ggr i veckan kan funka då, tror ni?

[lillelull]
0

Absolut! 🙂 #4

mimbus
0

Tack! Var rädd att det skulle vara för lite, så att det inte är lönt att ge. Men då fortsätter jag så.