Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1202 ggr
[tlundegard]
0

Utekatt till innekatt?

Hej!
Har läst runt om lite trådar gällande det här men skulle vilja höra era tankar kring just min situation.

Jag har en  6-årig honkatt som i nuläget är utekatt och har varit det i hela sitt liv. Hon bor hos min mamma men jag märker hur mycket hon saknar mig (och jag saknar henne) varje gång jag är hemma så det känns jobbigt att inte ha henne hos mig. Inom kort ska jag flytta till en 1:a, alternativt 2:a och jag skulle verkligen vilja ta henne med mig. Jag undrar bara hur ni tror att det skulle fungera. Till sommaren kommer jag ha ett heltids skiftjobb, så hon kommer vara ensam när jag är där och när jag är i stallet hos min häst, annars kommer jag såklart försöka vara hemma så mycket som möjligt.

Går det att ha en föredetta utekatt själv i en etta under tiden då man är borta? Skulle hon må bättre med kattsällskap trots den lilla ytan? Funkar det att göra en utekatt till innekatt? Jag vill självklart inte att hon ska vantrivas och hennes välmående går före allt, men som det ser ut nu så vet jag inte hur jag ska göra. När jag är hos mamma går hon efter mig hela tiden eller ligger i sängen där jag sover och väntar på mig.

Tacksam för svar!

Valkyrija
0

Det beror mycket på katten. Min mamma hade en utekatt men när hon sedan flyttade och inte kunde låta honom gå ut började han kissa inne så hon blev tvungen att omplacera honom. Själv tog jag över en utekatt för något år sedan och hon är nu mer innekatt vilket funkar hur bra som helst. Hon saknar inte att gå ut så det är oerhört individuellt 🌺

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

evaane
0

Jag har två hittekatter varav hankatten har varit utekatt tills han togs omhand för drygt ett år sedan. Bor i en 1:a och katterna trivs hur bra som helst. Visst märker jag att han längtar ut men han verkar ändå förstått att han är innekatt nu.

diva
0

Som sagt Det beror på katten. Jag har en nioårig katt som dom första tre åren var innekatt sen flyttade jag på landet och han fick vara utekatt i tre år. Sen blev jag tvungen att flytta till lägenhet igen så nu har han varit inne i tre år. Det har funkat bra då han får vara ute på balkongen då han vill under sommaren. Har även tagit honom på promenader ute i skogen i koppel. Han är ganska nöjd med tillvaron nu.

Karmatarerskanise
0

Sällskap bör han få om han blir ensam långa stunder. Och bra med klös och klättermöjligheter. Sedan kan det ju fungera med koppel promenader. 

Men som sagt, det finns inga garantier. Precis som det kan gå bra.

[lillelull]
1

Jag har en katt som har varit utekatt i drygt 8 år och förra året så blev han attackerad ute och vi hittade honom blödande på morgonen och sen så opererades han och då fick han vara inne.

Så efter de ville jag aldrig släppa ut honom igen och mina föräldrar som han bor hos håller med så vi höll honom bara inne, första månaden så var det jobbigt. Han hade fått strikta regler från veterinär om att vara inne minst en månad men jag ville inte släppa ut honom efter det heller.

Han gick runt och jamade en hel del på nätterna och klättrade på väggarna men sen bara poff så slutade det och nu är han helt nöjd och glad med att vara inne.

Han har en "flickvän" en kastrerad honkatt som kompis och dom är verkligen gulliga och gosiga och umgås med varandra mycket när mina föräldrar jobbar.

Så jag tror absolut inte det är omöjligt, det tar lite på ens tålamod när de jamar så mycket och verkligen vill ut men det går absolut.

Dock så tilläggas att vi väldigt mycket saker till katterna, stora klösträd och leksaker och han har ju sin vän också som har varit innekatt i 6 år så dom har ju det roligt ihop och därför finns det ingen anledning att han någonsin ska gå ut heller, de har de bra och jag ser bara risker med att ha honom ute, har haft en del katter som blivit påkörda och efter hans hemska olycka förra året så blev vi verkligen rädda då vi kunde förlorat honom om vi ej hade åkt in direkt när vi hittade honom.

Och jag är väldigt negativt inställd till utekatter överlag.. Jag tycker bara det är problem, mask i magen, skabb, slagsmål med andra katter, bilar, onda människor och andra djur som kan attackera katten.
Så jag tycker bara katter ska vara inne oavsett.. Man kan alltid gå med de på sele så ser ingen anledning att låta de bara springa ute fritt. Jag har haft sån otur med katter nu så jag kommer aldrig tycka utekatt är okej.

Anledningen till att han varit ute från första början var väl att han både är född ute som en stallkatt  och ja de är mest mina föräldrars fel då de började släppa ut honom trots att jag inte ville det, men nu så hålls han inne och det är jag glad för ! 🙂