Okunskaper hos folk
Vad har ni hört för okunskaper/felaktigheter om katter?
Några jag har hört flertalet gånger:
* Alla långhåriga katter är antingen Norsk skogskatt eller Angora.
* Alla helgråa katter är Russian Blue.
* Alla huskatter med lite kortare nos har Perser i sig.
* Alla katter hatar andra katter.
* Katter mår bra av att få samma mat som vi, typ sås, potatis mm.
* Katter klarar sig bra på egen hand och därför gör det inget om ägaren lämnar den, för den fångar egen mat, t.o.m. på vintern.
* Katter mår bra av att få mest torrfoder (gärna Friskies, Whiskas eller liknande) och lite eller ingen blötmat.
* Det bästa för en katt att äta är fisk.
* Honkatter ska helst få en kull kattungar innan hon kastreras.
* Man behöver bara kastrera hankatter.
hört folk som säger att ragdoll inte känner smärta!!! stackars missar! det gör dom visst det!
Har också hört dom flesta på din lista, men även dessa:
- En katthona som går ute parar sig bara med helt friska hanar, och det är därför onödigt att lägga sig i
- Om en katt kissar inne så finns det ingenting man kan göra förutom att avliva
- Man behöver bara kastrera honor, för det är ju bara dom som kan föda ungar (och att kattungar är jobbiga är enda anledningen att kastrera)
- Det finns inga risker med p-piller ens om katten äter det i flera år, och en katthona kan inte få ungar medan hon äter p-piller
- Om katthonan visar minsta aggression mot kattungarna går det bra att dom flyttar, oavsett hur unga dom är
- Man behöver inte aktivera katter på något vis, dom roar sig själva. Att en katt kan klösa på möbler, visa aggressivitet eller liknande beteende för att den är understimulerad är bara strunt, vid sånna beteenden kan man inte göra något annat än att avliva katten
- En hona mår inte dåligt av att få en/flera kullar per år hela livet, det är helt naturligt
- Man steriliserar honor och kastrerar hanar
- Alla stora katter är Maine Coon
//Jessie
Vaccinering är "överdrivet" och det är ok att ge katten endast billigt torrfoder från ica.
I wish I could write as mysterious as a cat
Katter äter aldrig sådant de inte tål
Tillägger: Alla vita katter är döva.
Katter mår bra av att äta ofta.
den här är den jag allra oftast hör:
katter är falska
#5 Ska de inte äta ofta? En föreläsare som jobbar på Tree of Pets (med märkena Eukanuba, Orijen, Acana) sa att katter äter ungefär 15 gånger/dag. Upplys mig!☝️
#7 Mina äter 2 gånger per dag. De lever än ;)
En grej jag hört ganska ofta är att katter inte tuggar sin mat innan de sväljer?? 😂
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
#9 Det gör inte min hona ;)
Gör som tur är inte mycket med mosad blötmat :)
#10 Nej, såklart, men när jag hört det har det handlat om torrfoder! Kanske skulle ha skrivit det förstås haha 🙂
#11 Är det jag menar. Hon tuggar inte mat. Varken torrfoder eller annat.
#12 Jaha, förlåt! Jag läste för fort.
Är det normalt att katter inte tuggar? Jag har nog aldrig träffat en katt som inte tuggar torrfoder! Mina gör det och jag kan inte minnas att jag lagt märke till att någon på Katthemmet inte tuggar.
#13 Nä jag tror min är lite speciell ;)
#7 Det är torrfoder tillverkare som går/gått ut med att katter behöver äta ofta och det är just sådana du räknade upp. Givetvis är det ett försäljningsknep.
Min katt får mat 2 gånger om dagen, ibland 3.
#8 Den här i hushållet äter inte heller torrfoder så ofta (om inte det är ett extra gott), så de dör ju uppenbarligen inte nej😃
#15 Okej! Vad dåligt att vi blev lurade till det! Det är nog ingen smart idé att bjuda in de som jobbar med försäljning sådär.
Så de ska matas ungefär som hundar? Ger du fri tillgång på torrfoder?
#14 Haha, okej 🐱😃
#16 Jag anser att en katt inte ska äta torrfoder så nej, min katt får inget torrfoder alls utan han Barfas och så någon gång ibland får han mjau blötmat.
#18 Okej🙂
Fick höra häromdan att alla katter med en extra tå är norska skogskatter.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#13 Det stämmer faktiskt att katter inte tuggar maten. Deras tänder är inte formade för att tugga/mala utan för att klippa loss/dela köttbitar. De kan alltså dela på torrfoderkulor med tänderna (fast det inte behövs), men de tuggar dem inte.
Sajtvärd Katter iFokus
#21 Smart! Jag tänkte inte på att det är skillnad på att klippa loss/dela och att tugga. Då förstår jag vad folk menar! ☺️😃
Det värsta som jag har hört sägas om en katt är att man inte behöver ge utekatter vatten för de hittar vatten själva ute, även när det är sommar och torka.😮 Detta var sagt utav en av mina släktingar och efter mycket om och men så fick vi honom att ändra på sig. Det är ju liksom inte svårt eller jobbigt att ställa fram lite vatten.
#15 är ju inte bara torrfoder tillverkare som påstår att katter ä små ätare även veterinärer och beteendevetare katt ha jag hör säga det på föreläningar jag varit på,,en katt överlever ju knappast på 2-3 möss per dygn!
#24 Jaså? Jag litar inte på foderförsäljare eller veterinärer, men att en beteendevetare sagt det får mig att fundera. Jag får helt enkelt leta ordentligt!
#25 I naturen äter en katt 10-15 möss om dagen, de småäter med andra ord hela tiden. Så det mest naturliga är att katten får mat flera gånger per dag. Dock har jag hittills inte hört talas om någon studie eller någon katt som skulle må dåligt/bli sjuk av att bara äta 2 gånger. Dessutom ger väl de flesta katterna nån/några godbitar under dagen 😉
#26 Nej dåligt tvivlar jag på att de skulle må, fast det är ju lite knepigt med alla olika åsikter. Undrar om jag kommer bli något klokare av att läsa på..🤦♂️
En katt som lever på egen tass ute behöver täta ofta för att överleva. Det betyder inte att välskötta katter med ägare som ger dem mat behöver äta på samma sätt eller lika mycket. Kattens tarmar är anpassade för att äta små, energitäta måltider med hög smältbarhet. Det är inte detsamma som att den behöver äta 15 ggr/dag. Det är helt olika saker. Många blandar ihop detta.
Att katter bara ska äta torrfoder.
Att katter trivs bäst som ensamdjur.
Att katter inte fungerar ihop med andra katter eller hundar.
Att man kastrerar hanar och steriliserar honor.
Att katter ska få fisk.
Att man ska ge katten mjölk.
En massa överdrifter om hur katter är jämfört med hundar, katter är lömska, kalla mot sin matte/husse, att de inte fäster sig vid sin ägare utan vid sitt hus till skillnad mot hundar då där det skulle vara tvärtom. Angående äta ofta eller sällan, så verkar katterna i regel lösa det själva. Lägger man upp halva dagsransonen kommer de flesta katter att gå fram och tillbaka några gånger och småäta.