Nät på balkongen
Hej!
Jag funderar på att sätta upp ett stabilt nät på min balkong nu till våren för katternas skull och undrar om någon av er kan tipsa på ett säkert stabilt nät för stora katter? Vad heter näten, är det hönsnät? och vart kan man köpa såna?
Hur monterar man upp dem generellt? är det borrning som gäller?
Med vänlig hälsning
Jag har använt svetsnät och satt fast det på träramar som jag byggt och förankrat i balkongräcket med typ ståltråd.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Man kan använda buntband också för att fästa beroende på hur balkongen ser ut.
/Maria
Jag ska göra skydd åt mina fönster snar och tänkte använda mig av kompostgaller,. Det är väldigt stabild och får inga vassa kanter som hönsnät t.ex. kan få. Det kanske är något för dig med?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardsverktyg/Redskap/Kompostbehallare-530-L-2000018584/
Jag har tak på min balkong, stålräcken och väggar. Buntband blir nog svårt i taket tänker jag. Träramar låter bra, men jag har tyvärr ingen som kan hjälpa till att bygga och sätta upp, så jag behöver det enklaste möjliga. Kompostgallret verkar stabilt och bra, men kanske inte till balkongen, det kommer behövas mängder då tror jag. Ska kolla runt lite..
Vad tror ni om hönsnät? är det för vekt?
Svetsnät är bättre än hönsnät att jobba med tycker jag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vi fixade nät till vår balkong igår, det tog 7 timmar och det är nu officiellt sveriges fulaste balkong (fanns ingen affär som hade tillräckligt stora svetsnät så har fått dra ihop dom med buntband på vissa ställen) men katterna kan iallafall vara ute på den. Det var jääääkligt jobbigt. Men skönt nu när det är klart.
När jag frågade min hyresvärd så sa dom att vi ej fick använda hönsnät så valet föll då på svetsnät för oss. Vi byggde en träram som vi satte fast med buntband och häftade sedan fast svetsnätet.
Nu ska vi köpa nya balkongmöbler och försöka göra det lite mysigt på själva balkongen iallafall ;)

Tänk bara på att om du använder buntband så byt ut dem regelbundet. De tål sol väldigt dåligt.
Stolt ägare till tre La permer
Yes, jag ska köpa på mig ett lager. Hade bara svarta tillgängliga igår och det är inte jätte vacket, tänkte köpa vita eller genomskinliga om det finns och byta ut dom ganska omgående, och sedan regelbundet.
Det finns buntband som tål utevistelse bättre/sämre. Läs på påsen och välj alltid de som tål utevistelse bättre (tror de kallas för uv-beständiga för utomhusbruk eller ngt liknande). Men även de behöver ses över regelbundet för självklart så åldras de.
Tack för tipset, ska kika på det :)
Ska flytta till en ny lägenhet och hur kan man sätta nät på dem nyafönstrerna då man kan öppna fönstret på olika sett… Då det kommer bli riktigt varmt i lägenheten ända jag kommer på är att stänga sovrummet och ha lite öppet.
#11 Så här har vi gjort med fönstrena hemma. Ramar med galler på + nån genomskinlig tunn "spetsgardin" eller myggnät för att hålla insekter borta. Tar bort ramarna när sommaren är slut.
Bor ni högt upp skulle jag nog säkra med några krokar/haspar också. (Själva bor vi i ett enplans-hus.)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#1 #6
Vad har ni för väggar på balkongen, är det träväggar ni har? Jag har cement, tänker att det blir svårt att sätta upp träramar då.
Husväggen är tegelsten med puts utanpå (typiskt 40-tals hus). Balkongen är väl någon slags plåt. Mina träramar står på balkongplattan och är fästa mot balkongräcket.

Det är cement.. Tror jag 😳
Det finns smidiga nät att köpa i zooaffärer med stålrör att montera med. De är överkomliga i pris och skymmer inte utsikten heller. Dessutom effektiva och inte alltför svårmonterade. Beroende på hur stor balkong man har så kanske man måste köpa flera satser. Själv har jag två balkonger på 9,5 m var, så jag har fyllt ut med kompostnät som vi satt ihop med buntband vilket både katterna och jag tycker fungerar bra. Lycka till!
Tack för alla svar! Det ser bra ut på era balkonger, jag har likadana väggar som #18 så det bör ju fungera med att sätta upp en list på sidorna som du gjort.
Ska googla lite på nät med stålrör också.
Jag vill dock varna för nät köpta i zooaffärer eftersom min erfarenhet är att de håller mkt dålig kvalitet och lätt går sönder om katten t ex vill klättra på nätet. Välj hellre s k rådjursnät eller svetsnät.
Jag har fixat till mitt nät idag med stänger (rör köpta på elavdelningen) som jag stack in i de ihåliga balkongstolparna i balkongen ovanför. Fäste med buntband i mitt balkongräcke och även nertill. Min katt har tidigare trängt sig under nätet och upp på balkongräcket, det ska vara säkert nu, men det första han gjorde när jag släppte ut honom var att börja klättra som en galning…Jag kommer inte våga lämna honom utan uppsikt. Om han verkligen försöker kan han klämma sig ut i en glipa mot taket…Han fattar inte att han är många meter upp utan ska bara ut och utforska till varje pris. Jag tror det enda som är rymningssäkert för honom är rejäla träramar. Men hur få upp det på sjätte våningen?? Utan att själv ramla ner och slå ihjäl sig? Suck, den som ändå hade en gammal och försiktig katt som inte bryr sig om att klättra…Det blir ingen öppen balkongdörr denna säsongen, men jag kan i alla fall vara ute tillsammans med katterna.
#22 har du kollat med någon snickare eller så vad dom skulle ta betalt för att bygga en stabil träram plus nät? Jag funderade själv på att göra det men min händiga vän hjälpte mig, bor på tredje våning och det var läskigt nog att bygga där. :o Kanske är svindyrt men kan va värt att kolla?