Tips på foder till känslig katt ?!
h1 { margin-bottom: 0.08in; }h1.western { font-family: "Liberation Serif",serif; }h1.cjk { font-family: "Droid Sans Fallback"; font-size: 24pt; }h1.ctl { font-family: "FreeSans"; font-size: 24pt; }p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }
Hej !
Behöver lite tips och hjälp med att välja nytt foder till hankatten här hemma?!
Ska rådfråga med veterinär om några dagar, men jag vill gärna ha lite tips av andra kattägare som har lite mera info om vad som funkar och inte för era katter osv !
Info om hankatten:
* “bondkatt”
* kastrerad
* 7 år gammal
* lite kräsen med maten, men om det är något han gillar så äter han så mycket som han kan/får.
* har känslig mage, möjlig foderallergi ? Kräker av ganska många olika foder (veterinär har kollat honom, men inte hittat några problem och har blivit tipsad att köra med “uteslutningsmetoden/Eliminationsdiet”)
* Tål absolut inte foder med cellulosa I (som det finns I de lite billigare sorterna)
* Tål inte spannmål så bra.
* får upp många hårbollar (om detta är relevant?)
* har väldigt lätt att lägga på sig extra kilon.
* dricker sparsamt med vatten.
* är frisk förutom detta med foderallergi/känslig mage.
Några foder vi provat under åren med varierande resultat:
Royal Canin Veterinary Diets Cat Hypoallergenic (tål denna rätt så bra, men har fortfarande små problem med magen och inte en favorit hos katten)
Hill´s Prescription Diet Feline I/D ( tål inte denna så bra, men katten tycker om denna)
Royal Canin Veterinary Diets Cat Intestinal Moderate Calorie ( tål denna ganska bra, men tycker inte om den alls)
Hill´s Prescription Diet Feline D/D Venison & Green Pea ( tycker han inte om alls)
Diverse billiga märken som whiskas och mjau etc ( tål inte dem bra, men tycker om dem)
Djuraffärs märken : iams, eukanuba : tålde katten när han var yngre och tyckte om, men tål inte alls nu.
Så, ni som har katter med foderallergi eller/och känslig mage vilka märken rekommenderar ni !
Behöver tips/hjälp !
Har du testat mjau och bozita blötfoder? De är bra och utan spannmål. Dessutom är det lätt att mosa det och blanda i vatten.
Torrfoder är inte bra, speciellt inte om katten dricker dåligt. Dessutom går katter lättare upp i vikt av torrfoder. Sällan med blötfoder.
Angående hårbollar, hur ofta borstar/kammat ni honom?

@ Hera
p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }
Oj, glömde att tillägga att jag behöver tips på både blötfoder och torr foder
Han kammas 2-3 gånger I veckan.
Visste inte att katter gick upp lättare av torrfoder.
#2 Varför vill du ge torrfoder? De blötfoder jag tipsade om är helfoder.
Kamma varje dag. Så kanske han får i sig mindre päls.
Mjau och Bozita är bra blötmat men jag tycker nog att du kan prova på Barf. Finns nu ett utmärkt färdigt sådant Mush Vaisto Cat som är ett helfoder.
Många katter blir bra i magarna av rå föda även fast de bara ger hälften rått och hälften blött.
Och som Hera skriver så uteslut torrfodret. Finns inget bra i torrfoder som en katt behöver, tvärtom!

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }
Måste inte ge torrfoder, men det har blivit så I och med rekommendation från veterinär.
Men de vill kanske bara sälja mer och större/dyra förpackningar ?!
Nu när jag tänker på det så måste det ju vara mer naturligt och hälsosamt för katten att äta blötföder! (speciellt när katten inte dricker så mycket)
Men är inte blötfodret som finns hos veterinär bättre än “vanliga” märken ? (eller detta är bara säljare snack?)
Vill ju att katten ska ha det så bra som möjligt och få så bra mat som möjligt!
Ska faktiskt prova med att utesluta torrfoder helt ! Tack för tipsen :)
#5 Veterinärer säljer det torrfoder de gör för att de är sponsrade av märkena. De får knapp näringslära och kan därför minimalt om foder. Som andra sagt - barf! :)
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Jag tycker absolut du ska testa att ge honom barf. Det är det mest näringsriktig och skonsamma du kan ge din katt. Torrfoder innehåller alldeles för lite vatten, en hel del kolhydrater som katten inte kan tillgodogöra sig, och tillverkas på ett sätt som förstör mycket av näringen i råvarorna, så de måste tillsätta syntetiska näringsämnen som ofta inte har så god biotillgänglighet.
Tänk bara på att fasa över honom långsamt (som vid allt foderbyte). Och som molbojse skriver så är veterinärer utbildade av torrfoderföretag, och får ofta provision för att sälja deras specialfoder.
Enklast är att köpa MUSH vaisto cat:
http://www.mushbarf.com/sv/produkter/vaisto-cat
MUSH, liksom de flesta kattfoder, är gjort på en bas av kyckling och gris eller kyckling och nötkött. Om din katt är allergisk mot kyckling så kommer han fortsätta att kräkas. Men foderallergi brukar snarare göra så att katten kliar sig eller tvättar sig så den får sår och kala fläckar. Jag är ingen veterinär men för mig är kräkningar mer kopplat till stress/oro eller hetsätning. Men om det beror på foderallergi och det skulle visa sig vara kyckling (som är en vanlig källa till allergi eftersom nästan all kattmat innehåller kyckling) så kan du göra egen barf utan kyckling.
Här har jag skrivit en artikel om hur du kan göra egen barf, och även förklarat hälsofördelarna och lagt in länkar till alla källor:
Byt bara ut kycklinghjärta och kycklinglever mot nöthjärta och ungnötlever (lättast att få tag i), och minska lite på mängden lever från 8% till 5%.
Och här om de tillskott som behövs för långsiktigt hållbar barf (om du inte kan ge hela möss och småfåglar):
Slutligen en tråd om en katt som barfas och gör en allergiutredning med uteslutningsdiet:
http://barf.ifokus.se/discussions/567a42face12c4031400051e-allergiutredning?discussions-1
Varmt lycka till!🙂
Med blötfoder är det lätt att utesluta spannmål, potatis, grönsaker, fisk, ja allt utom kött bara man ger rätt sort. Min hane Bobo blir lös och gasig i magen av nästan alla kolhydrater. Hos sin förra ägare fick han fri tillgång på billigt torrfoder, vilket var katastrof. Han omplacerades för att de inte kunde lösa den situationen. Hos mig har han fått våtfoder som bas, och så har jag försökt ge små mängder torrfoder. Det som fungerar är när det innehåller enbart ris som kolhydratkälla. Tyvärr kan torrfoder som är uttalat "för känslig matsmältning" innehålla både majs, potatis, vete, frukt och grönsaker. Funkar inte för Bobo. Och de sorter som är "spannmålsfria" vilket anses bra, kan innehålla ganska stora mängder majs och potatis…T ex Porta 21 Sensitive som har bra rykte, "spannmålsfritt" och speciellt för känslig mage - nej Bobo skiter pölar. Brit Care har däremot flera sorter som är hypoallergena och är baserade på bara kyckling och ris. Likaså Bilanx Veterinary Sensitive, en liten vit påse som finns att köpa i vissa mataffärer. Det fungerar för min katt, men våtfoder+Mush färskfoder är vad jag ger idag, och det blir fina korvar i lådan :) Torrfoder får de bara nån gång ibland som godis. Blötfodret man köper hos veterinär är inte bättre, om inte katten har någon speciell sjukdom t ex i njurarna eller så, så att den behöver speciell sammansättning av näringsämnen. Titta i innehållsförteckningen bara och uteslut dem med spannmål i, misstänker du fiskallergi (ger dock oftast klåda i huden) så uteslut dem med fisk i också.
Tillägg till #8. Se till så att det är sockerfritt också.
Jag köper aldrig något hos vet. Har aldrig sett annat än svindyrt och dåligt foder där.

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }a:link { }
Tack alla för era svar och tips …. det uppskattas verkligen! 👍
Kommer definitivt att gå över till blötfoder och blanda det med barf från mush.
Hankatten är inte en orolig eller nervös katt …. dem enda gånger vi sett honom nervös/stressad är när han ska till veterinären och nån timme efter veterinär besöket, samt när det är nyår eller om han av misstag blivit instängd någonstans I bostaden.
Annars är han en lugn kille som gillar att leka och kela.
Så stressad tror jag inte att han är.
Han har fin päls och ingen klåda, men problem med mycket hårbollar (kommer att borsta honom varje dag från med idag så kanske det hjälper honom lite med hårbollarna)
Och när han får I sig foder som innehåller : höga halter av cellulosa (som det finns mycket av I billigare torrfoder men också dyrare torrfoder och vissa blötfoder) spannmål och kyckling så går det kanske mellan 20 min – 1 timme tills han får upp detta foder igen. ( så detta indikerar ju att magen inte vill “samarbeta” och enligt veterinären att han har känslig mage alternativt någon form av allergi)
Det är väl bra med blötfoder också för katterna får I sig mera vatten och detta måste ju bara vara positivt för en katt som inte dricker så mycket generellt och som är äldre …. alltså vara bra för urinvägar och njurar etc ?!
Vet att man ska fasa över katten långsamt när man bytar foder …. men hur gör man detta på bästa och skonsammaste sätt? Tips och exempel uppskattas :)
@ burmamys tack för dina länkar :)
Ska nog kolla runt efter ny veterinär också, då den vi har gått till dem senaste gångerna känns väldigt inriktad på att sälja ! ( vill inte hänga ut nån) Veterinären är bra för övrigt med katten, men väldigt på när det gäller att sälja!
Tack igen för alla era tips !

Undrar vilka smaker av bozita och Mjau som era katter tycker om bäst ? Eller dem tycker kanske om alla lika mycket ?
Jag ger endast nötkött i konserv. Vågar inte testa annan smak eftersom min hane fick diarré förr så fort jag bytte smak när jag gav bozita. Så nu ger jag bara mjau nötkött.

Ok, då vet jag det :)
Nån annan som har en katt som föredrar en smak eller flera ??
Jag Barfar ju men ger Mjau i reserv. Brukar köpa portionspåsarna, de utan fisk och katten gillar alla sorterna.