Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1007 ggr
Majjan66
0

Okastrerad långhårig hankatt

Någon som vill hjälpa oss? Har en hona som är blandras ragdoll och norskskogakatt. Jag vill ha en kull på henne innan jag steriliserar henne. Han måste vara långhårig då jag är allergisk mot korthåriga katter .

Lubsan
9
flis
5

Det här är nog inte rätta sidan för kattkontaktannons. ;)

MonicaLagerquist
7

Är du allergisk så kom ihåg att en kull kattungar är oerhört allergena.Vad har du för plan om du inte kan ha kullen kvar hemma?

Stolt ägare till tre La permer

molbojse
6

Kastrera direkt istället. Behövs faktiskt inte fler huskatter.

Om du ändå ska avla på din huskatt, vänligen följ då Jordbruksverkets regler för avel på katt.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Bästakompis
8

Vill du ha en till katt så finns det även långhåriga katter som väntar på nya hem på katthem eller som omplaceringar på Blocket. Du behöver inte en hel kull med kattungar, din katt behöver inte föda och det behövs inte fler katter i Sverige. Det saknas hem till katterna och inte katter till hemmen.

Wellcraft
8

Sterilisera är inget man gör längre. Kastrera heter det.
Att avla på huskatter är f.ö det mest ansvarslösa man kan göra om man bryr sig om katter öht.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

VildaVittra
2

#1 Bläddra lite i svenska akademins ordlista, så vet du att det hon har är en blandras. Huskatt är en term som sverak använder i utställningssammanhang.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[[pimey]]
6

1. Katten är en huskatt 2. Din katt är en av många huskatter det finns för många av vi har drygt 150 000 hemlösa katter fler behöver vi inte 3. Din katt kan bära på ärftliga sjukdomar då du inte har någon stamtavla vet du alltså inget om bakgrunden på din katt mer än att hon är "söt och snäll". Du kan då få väldigt sjuka kattungar och det är orättvist mot både katterna och köparna. 4. Det är inte bara att föra ihop två katter sedan blir det ungar det krävs mer planering bakom dvs tester och utse lämplig hane och du bör ha mer kunskap om hur avel funkar. 5. Vill du ha kattungar så bli jourhem åt en hemlös dräktig hona eller fodervärd åt en seriös uppfödare då får du vara med och lära dig hur allt funkar 6. Har du en buffert om något skulle gå fel? Ett kejsarsnitt kan kosta nästan 10 000 eller vill inte honan ha ungarna måste du handmata dem i flera veckor dygnet runt. Men helst ser jag att du kastrerar henne då det finns överskott på huskatter redan och köparna kommer bli lurade med dessa påhittade inslag av raser för tyvärr så lurade säljaren dig när du köpte henne

Karmatarerskanise
3

Kastrera henne direkt istället för att få fram ännu fler buskavelskatter. Det finns nog av dessa!

[lillelull]
3

Fattar inte varför du ska ta en kull innan du kastrerar henne? 
Är det för att du vill ha gulliga kattungar hemma?
Har du hem till dessa ungarna sen?

Då vi redan har väldigt många hemlösa katter så är detta inget bra att göra så som jag ser det.
Så kan du gärna förklara hur du tänker med detta?
Ska vi inte försöka minska på detta problem och ta hand om de som redan finns?

Man kan ju ex vara jourhem / stödhem åt en dräktig honkatt som behöver husrum och mat, skötsel, omvårdnad och sen kan man ex då ta hand om en kattunge därifrån? För de behöver ju få hem både mamman och hennes ungar. 

Då kan du ju få vara med om den upplevelsen att få ta hand om kattungar om det är det du är ute efter och såklart ska du ju vara lämplig att vara jourhem vilket man får ha i åtanke men ja då får du iaf upplevelsen att ta hand om söta kattungar om det  nu är det du vill och dessutom göra en god insats på köpet..

Annars kan du ju bara kolla på vilket katthem som helst då de är helt överfyllda med katter och där kan du säkerligen hitta en katt som kan passa dig istället för att föda upp kattungar själv. Och det finns både långhåriga och korthåriga och unga och gamla och jag ser det som ganska omöjligt att inte finna en katt som kan passa dig av de katter som redan finns och behöver hem.

Förstår inte syftet med att föda upp själv då..  men  du får gärna förklara hur du har tänkt kring allt dehär? 

Sen vill jag också tillägga att: 
Det finns inget som tyder på att man måste låta en honkatt få en kull innan hon kastreras, detta har jag bara hört folk slänga ur sig hit och dit att dom fått råd av en veterinär att göra så, dock har jag aldrig själv fått höra eller veta vad det är för veterinär som sagt något sånt. 

( att man skulle behöva ta en kull på en hona innan man kastrerar är INTE sant) 

Har aldrig stött på en veterinär som inte tycker man ska kastrera sin katt om man ej ska bedriva en seriös avel.
 Och en seriös avel blir det inte med dina katter oavsett om de har inslag av Ragdoll eller Norsk Skogkatt eller någon annan ras som det nu kan vara inblandat. 
Det är en huskatt..