Lååångt koppel till katt
Hej!
Funderar inför sommaren då vår kära katt ska följa med till sommarstället då och då. Jag vill att hon ska kunna vara med utomhus och tänker därför att jag behöver ett långt koppel/rep att fästa i hennes sele så hon kan gå omkring lite själv. Hon är van att gå i sele så det är inga problem.
Vet ni några långa koppel? Har ett flexikoppel nu på 3 meter men det känns för kort, behöver minst 5 meter tänker jag. Kan man använda något slags rep tro? Hur har ni gjort?
Tacksam för tips och råd :)
Det finns rep i olika tjocklekar att köpa på valfri längd på tex Bauhaus. Annars kan du köpa långlina till för hundar.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Tältlina finns att köpa på tex. Biltema, det är en väldigt lätt och stark lina och den brukar vara billig. Du kan även klippa den i den längden du själv vill ha (tror man bör bränna ändarna efteråt). Har inte använt det själv till katten men det är nog det jag skulle använda mig av om jag ville ha ett längre koppel.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Talt/Taltlina-2000034190/

Det är enligt lag inte tillåtet att ha katter bundna i lina. Man måste hålla fast i kopplet /linan .För kattens säkerhet bygg en rastgård.
Stolt ägare till tre La permer
Håller med MonicaLagerqvist, tyvärr får man inte binda katt i lina. Förstår att 3 meter flexikoppel känns lite kort, jag har ett fem meter långt flexikoppel när jag promenerar mina katter, då kan de nosa omkring lite mer fritt. Du kan även ha ett vanligt men långt koppel, så länge du är där med katten och håller i kopplet. Alternativt bygga en rastgård, om du har den möjligheten! =)
Har inte sagt att jag ska binda fast linan, självklart är jag med henne ute. Tyvärr har jag inte möjlighet att bygga rastgård, men tack ni som gav tips på de längre linorna 🙂
Apropå att ha katter i koppel; är ni inte rädda att de kan krypa ur selen? Jag skulle vilja testa ha min grabb i koppel och se vad han tycker, men jag är LIVRÄDD att han ska kunna wiggla och kravla runt så att han kryper ur selen och försvinner för alltid… hur stor är risken? Vilka selar är bäst? Jag är så otroligt paranoid… kan man ha 17 selar på en katt? ^^ Ursäkta om jag snor tråden, kändes onödigt att skapa en ny när denna redan fanns :)
#6 Jag var också livrädd för att min kisse skulle komma loss men jag ville ändå prova så jag köpte en bra sele som jag litar på och jag går ut sällan men det är ändå skönt att kunna göra det nångång på sommaren.
Jag har ett långt flexikoppel som är till hund av märket Flexi vario comp tror jag det heter men jag låter honom inte gå så långt ändå då han blir orolig om jag ej är nära men han har en puppia soft harness och den känns väldigt säker, sålänge den är rätt storlek och sitter bra!
Han har fått sån flipp en gång när han blev rädd för en fågel men han lyckades ej komma ur selen ändå så är trygg med den, har sett en del katter backa ur vanliga selar så man ska nog se till att det är en bra sele och inte släppa iväg katten så långt att man ej har kontroll, vi rör oss dessutom på innergården som är inhägnad med murväggar så han kommer ingenvart ändå men ja ja låter honom inte gå så långt som kopplet skulle tillåta även om han skulle velat det.
Här är en liten bild på honom med selen på och sålångt han vågar gå utan mig bakom, den är köpt från CSiGora och de var jättetrevliga och jag skickade mått på katten och de rekommenderade att beställa hem två storlekar så fick jag prova hemma och skicka tillbaka den som ej passade så det var jättetrevlig och bra service 🙂
Jag använder mig av en sådan här sele:
Och tyvärr så har min katt lyckats smita ur den två gånger när han har blivit rädd och försökt dragit iväg. Vet inte om det var jag som hade den för löst åtspänd kanske. Men ja det har skämt mig för att gå ut med honom, det är tur att han inte verkar vilja gå ut så ofta.
Han är sommarklippt på bilderna 🌺 Det är härligt och skönt när man är en ullboll!
Jag får ont i magen bara av att tänka tanken att han kan sticka iväg…. han får nog helt enkelt vara en 100%-ig innekatt, tills jag flyttat nånstans där han antingen kan gå ut på en inhägnad balkong/altan eller en inhägnad rastgård :P Men tack för tipsen! Funderar på att kanske testa koppla min honkatt istället, hon är betydligt coolare av sig och är dessutom van utekatt (från förra hemmet) :)
#10 Ja vet känslan..
Köpte selen 2013 kom inte ut föräns 2015 och vi har varit ute sammanlagt 5 ggr sen dess. Jag är en riktig mes när det gäller detta men jag har också bakom mig några katter som hamnat under bilar och jag får panik av bara tanken att något skulle hända men men när jag är på bakgården som är helt inhägnad och jag har transportväskan nära och jag är med selen och går säkert och sakta och vi är ute 10 minuter så går det okej. Men ja, skräcken finns ju där som ett stort odjur bakom mig som bara matar in hemska scenario men försöker vara cool och inte visa det för katten.
Det finns flexikoppel på upp till 8 meter. Jag har på 5 meter och tycker att det räcker. Har en vanlig, enkel sele, men det känns säkert för min katt. Så länge han går framåt kan han omöjligt komma ur selen. Om han skulle medvetet dra sig ur selen genom att åla bakåt skulle det säkert lyckas, för katter är ju viga och man kan inte dra åt selen hur mycket som helst. Men det har han inte kommit på som tur är. Om det kommer hundar upptäcker han det på håll och lägger sig och spanar 🙂 En gång i början av "utekarriären" blev han skrämd och sprang ett par meter upp i ett träd. Så det är hans första reaktion, att ta sig uppåt, inte att krångla ur selen. Men jag har kanske tur med honom, en annan katt jag hade försökte åla sig ur hela tiden. Puppia-selen ser väldigt bra ut annars.
#10 Köp en tvillinghake. Har själv en hund ibland som är mästare på att ta sig ur selar, då fäster jag ena haken i selen och den andra haken i ett halsband/ annan sele.
Då har du en extra livlina om katten slingrar sig ur selen.
ett typ sådant : http://www.haromi.se/tvillingkoppelbaggen-p-1647.html?cPath=81_144
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Puppia soft harness right fit, som lillelull har på sin katt tror jag är väldigt säker, eftersom du kan anpassa och spänna åt både runt kroppen och runt halsen. Det står också exakta mått för kropp och hals på alla storlekar på deras hemsida, så du kan beställa en som du vet passar perfekt. 😊 Jag har den vanliga puppia soft harness, som man bara spänner åt runt magen, och den kan mina katter kränga sig ur om de absolut vill, men det tar en stund och alla tre gångerna någon av dem har försökt har jag hunnit fram i tid och kunnat lugna katten. Med right fit modellen spänner du åt även runt halsen och kan de inte ta sig loss.😉 Och med tanke på att jag går ut med dem varannan - var tredje dag så länge det inte är alltför kallt eller regnigt, och de ändå bara försökt ta sig loss totalt tre gånger på över ett år så känns det tillräckligt för mig med den enklare modellen. 😊
Sticker in huvudet och frågar om den Puppia fungerar även till katter med extremt liten hals? Vår kille är knappt en dm runt huvudet och alla halsband han har är för stora. Han är alltså kattungestorlek runt halsen. Dessvärre har han ju normalstor runt bröstkorgen…
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
#13 Åh en sådan ska jag nog köpa :) Kommer kännas som en extra säkerhetsgrej.
Hm de får man nästan gå in och kolla på måtten! http://www.csigora.com/produkter/hundsele/149501__puppia_ritefit_harness_-_mjuk_hundsele/ bröst. hals S. 30~43cm 25~28cm M 37~53cm 31~36cm L 47~66cm 34~46cm XL 56~80cm 43~56cm
Hur är storleken på XS? Min Saga, som är ganska liten, och även Sindra som är 4,5 månader och har smal kattungehals, har storlek XS på puppia soft harness.
Storlek XS på vanliga puppia soft harness: Kropp 28,5-39 cm, hals 21 cm. Kollade hemsidan nu och storlek XS verkar inte finnas på puppia soft harness ritefit (stavade fel förra gången)…?
Nä men man kan nog hitta den på en annan plats ev maila å fråga! :)
Är de någon som har testat denna modell? Känns den säker?
http://www.alibaba.com/product-detail/Nylon-Step-In-Dog-Harness-and_60265702077.html

Mina katter har Gustaf & Evita koppel som är för småhundar. Väldigt mjuka o smidiga och de kan inte komma ur selen även om de backar. Det gäller att spänna åt kopplet ordentligt runt midjan, då kan inte katten kränga sig ur.
Jag har ett från kattkompaniet som heter "Kattkoppel polyester alac" som är 8 m långt. Använder alltid det på alla promenader.
Jag har använt mig av en spårlina för hund köpt på Biltema till min ena katt som älskade att vara ute. Som sagt, aldrig att jag satte fast henne, men det var lättare att sätta sig på ett ställa och ha en lång lina än att gå precis bakom henne med ett kort koppel.
Numera kör jag på ett flexi på 5 meter. Använder mig av Tre Ponti-selar. Tycker de fungerar bäst av de jag testat.
SE*Astinis Ragdoll