Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1490 ggr
zoe.m
0

Bajsar utanför lådan

Hej! Nu har vår katt Molly, precis 12 fyllda år, börjat bajsa precis utanför sin låda, vilket har pågått flera dagar i rad nu. Först trodde vi att det kunde bero på att vi hade varit lite slarviga med att rensa den, men det har inte gjort någon skillnad nu när det har varit rent i kattlådan. 
Hon kissar inte någon annanstans än i lådan så det är inte en fråga om att hon inte kommer in eller inte vet vart det är hon ska göra sina behov, det är bara det att hon väljer att bajsa precis utanför helt plötsligt.
Annars är hon precis som vanligt, dricker och äter som vanligt och är jättepigg och glad, verkar inte ha ont någonstans. Vi har inte heller skaffat ny sand eller mat och det har inte varit några andra förändringar eller liknande, så att det skulle bero på sjukdom eller protest känns orimligt. 
Men vad kan detta annars bero på?  Alla tips mottages tacksamt, det börjar bli tröttsamt att behöva torka upp efter henne varje morgon när man kliver upp.

kattöga
2

Har ni stängd kattlåda så kanske ni kan ta bort huven, det är ju inte särskilt mysigt för en katt att vara instängd i lukten. Frågar eftersom du skriver att det inte är fråga om att hon inte kommer in…..

Alternativt, vilket jag skulle prova är att skaffa en låda till, för hon kanske inte vill göra båda sakerna i samma låda längre.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Scorpio97
4

Bajsar hon precis utanför är det förmodligen något fel på lådan enligt henne. Hon vet att hon ska bajsa i lådan, men klarar inte av det. Katter försöker oftast göra sina behov där dom ska så länge dom klarar av det, men om något händer som får bägaren att rinna över (att ni slarvat med städningen) är det inte säkert att dom går tillbaka till att använda en låda dom tycker att det är något fel på. Det spelar alltså ingen roll att hon alltid skött lådan tidigare, hon kan ändå ha tyckt att något är fel. 

Om ni har huv på lådan rekommenderar jag att ta bort den som första steg. Precis som #1 säger blir det instängd lukt. Många katter känner sig dessutom otrygga i en låda med huv för dom kan inte hålla koll på omgivningen samtidigt. I lådan bör man ha ett minst 10 cm tjockt lager sand. Sanden bör vara klumbildande, lerbaserad och finkornig. Lådan bör städas minst två gånger per dag.

Har ni fler katter? Man brukar rekommendera en låda per katt + en till. Vissa katter vill inte bajsa och kissa i samma låda, eller använda samma låda som en annan katt.

Se även till att inte städa med klorin utanför lådan, eftersom klorin har en lukt som katter förknippar med toa. Ättika tar bort lukt effektivt både för oss och för katten, så det är bra att använda där hon har bajsat fel.

Sen skulle jag rekommendera ett veterinärbesök, speciellt när det handlar om en äldre katt, även om hon verkar som vanligt i övrig. 

Här har du en bra artikel om ämnet förresten: http://katter.ifokus.se/articles/4d714235b9cb462227057eaa-katter-som-bajsar-eller-kissar-utanfor-ladan?articles-2

//Jessie

[lillelull]
0

Min katt var lite instängd i sin kattlåda med lock/ huv och vände och vred sig i den fast den var stor modell då han är en ganska stor katt, så jag köpte en stor 80 liters plastlåda och har alltid väldigt tjockt med sand! Det är uppskattat! Sen finns de faktiskt många katter som vill ha två lådor, har en bekant vars katt började bajsa på mattan, först var det när toan inte var helt ren men sen kom det igen med bajsandeg och sen införskaffades en till låda och då upphörde bajsandet utanför direkt! Så det kan va bra, både stora lådor och ha två! Sen kan det kanske vara något annat som behöver kollas hos vet. Den bekanta kollade allting hos veterinär och katten var fullt frisk och behövde helt enkelt bara två stora lådor. En till bajs och en till kiss :) Men ja slutar det inte efter du provat detta kanske det kan vara något medicinskt, ex som att katter som har uvi börjar kissa i sängen.

zoe.m
1

Tack så hemskt mycket för svaren och hjälpen! Hon har haft mycket sand men efter att ha fyllt i ännu mer och tagit bort huven på lådan så har hon för första gången på flera dagar bara gått på lådan! Nu är vi  nog båda nöjda🙂

Maria
0

Mina katter hade nog aldrig klarat av låda med huv då de sätter sig med frambenen på kanten och sträcker på sig så att säga när de ska bajsa.

Kissa däremot gör de sittandes i sanden.

/Maria