Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1606 ggr
[Sandi92]
0

Varför urinmarkerar kastrerade katter?

Jag trodde det var något som mestadels okastrerade eller stressade katter sysslade med. Har sett flera utekatter i området som står och "sprayar". En av dem är riktigt jobbig. Han skvätter överallt, på bilar, dörrar, utemöbler. T.o.m. på en matkasse vi ställde på marken.

Scorpio97
0

Är du säker på att dom är kastrerade? 

Men annars har jag läst att beteendet kan stanna kvar även efter kastrering, speciellt om katten kastrerades sent. Det sitter kvar liksom.
Sen är väl vissa katter mer intresserade av revir än andra. Vi har en 14-15-årig honkatt härhemma som kastrerades vid 1 års ålder, och hon urinmarkerar/sprayar fortfarande ute  och jagar bort alla katter som kommer in på reviret. Dom två yngre katterna (hona och hane) bryr sig knappt och har aldrig gjort.

//Jessie

Maria
0

Mina kastrerade katter "försöker" markera ibland. De trycker upp bakdelen mot föremålet och det ser ut som de darrar i baken men det kommer så klart ingen vätska.

Jag tror inte alls det har med stress att göra då mina är innekatter.

/Maria

[Sandi92]
0

#1 Ja jag vet att de är kastrerade. Hur gamla de var när de kastrerades vet jag dock inte.

OberonsMatte
0

Min 11-åriga hankastrat Moltas har faktiskt först under det senaste året börjat kissa på utvalda buskar vid revirgränsen. Det verkar som andra katter också kissat där för innan han vänder baken till och sprutkissar luktar han väldigt intensivt och länge på kvistarna. Som tur är händer det aldrig i direkt närhet till huset utan bara vid tomtgränsen mot skogsbacken, så det stör ju ingen.

Jag vet att det finns ett flertal urinmarkerande utekatter med överlappande revir i området och jag antar att de är medvetna om varandra och lämnar meddelanden, typ "Moltas was here". Moltas är ingen utekatt, men är ändå ute tillräckligt ofta för att bli inspirerad av kisslukterna.

Sajtvärd Katter iFokus