Dela på kattkompisar under en period?
Jag sitter i en sits där jag är lite kluven och behöver råd av er med erfarenhet att separation och sammanförande av vuxna katter. Jag har tre innekatter; en kastrerad hane, en kastrerad hona & en okastrerad hona. Jag upplever att min kastrerade honkatt har större behov av utrymme än mina andra katter och vill såklart ge henne det. Jag är på gång med flytt till större, lantligt beläget inom en överskådlig framtid (gissningsvis inom 0,5-2 år). Eftersom en lantligt belägen villa med knapp eller låg trafik är vad som intresserar mig går jag i tankar om att låta denna katt gå ut och in om det känns rätt då. Nu till min fundering… Fram tills dess… Har jag alternativet att låta henne bo (som fortsatt innekatt) hos min partner, på större yta än idag och som enda husdjur. Jag är INTE beredd att göra mig av med henne. Frågan är… Skulle katterna komma överens när de flyttar ihop igen på ny adress? Hankatten är inget jag oroar mig över, han är snäll som ett lamm. Kan en okastrerad honkatt och en kastrerad honkatt fortsätta vara sams efter en tid ifrån varandra? Idag accepterar de varandra väl men är inte bästisar. Är det annars en hållbar lösning att låta den kastrerade vara inne/ utekatt och den okastrerade fortsatt enbart inne efter flytt? Eller är det bara en onödig chansning att dela dem från början för att risken är hög att det inte funkar i framtiden? Den okastrerade är den dominanta av dem. Hela detta dilemmat är alltså för att erbjuda min kastrerade honkatt så mycket stimulans som möjligt tills vi har nytt boende med större möjligheter. Det är inget beslut som behöver fattas i panik, alla katter mår bra och kommer överens, jag vill bara ge det bästa. :)
Mvh Ellenfyrkant
Jag skulle inte chansa, speciellt inte när en av katterna är okastrerade. Okastrerade katter har oftast mer "revir-tänk" och brukar vara högst i rang, så det är inte alls säkert att hon accepterar den andra katten sen även om dom har bott tillsammans tidigare. Det händer ju att katter börjar bråka även när dom alltid bott tillsammans.
Men om den okastrerade katten blir kastrerad, så är chansen större att det fungerar. Finns det en anledning till att hon är okastrerad?
//Jessie

#1 Tack för svar! Det finns anledning till att den okastrerade katten är okastrerad. :)
Mvh Ellenfyrkant

#1 Hade du vågat chansa om fallet var sådant att samtliga var kastrerade menar du, eller hade risken ändå varit för stor enligt dig?
Mvh Ellenfyrkant
#3 Det vet jag faktiskt inte, det beror på katterna. Hade det varit den ranghöga/dominanta som hade behövts flyttas på och jag veta att dom andra två naturligt är väldigt låg i rang/icke-dominanta, hade jag nog gjort det. Men när det inte är den dominanta som blir flyttat på, finns såklart risken att hon inte släpper in en ny katt sen. Hur gamla är dom?
Men du skriver att det är inom 2 år som du flyttar och då skulle jag nog inte chansa. Det känns som en ganska kort tid för att riskera att katterna kanske inte fungerar ihop sen. Jag skulle nog hellre försöka aktivera katten med mer lek samt koppelpromenader istället. Men det beror ju också på katten, om hon bara är lite mer rastlös eller om hon faktiskt mår dåligt av situationen.
//Jessie
Min spontana tanke är att om du ska avla på den ena honan så får du en hel del merjobb genom att låta den andra gå ut, med tanke på eventuella smittor.
Att sära på katter och sätta ihop dem igen kan resultera i typ vilka resultat som helst. En del katter skulle förmodligen bara traska in och börja tvätta varandra direkt även efter lång tid isär, medan vissa katter vill mörda varandra bara den ena varit hos veterinären några timmar. Jag skulle gå på magkänslan, det är ju ändå du som känner dina katter bäst 🙂
SE*Simbelmynes
När jag hade badat en av mina tidigare katter så kände inte kattkompisen igen honom. Det tog över ett dygn innan hon slutade fräsa och morra åt honom. Gissar att det tog så lång tid för honom att återfå sin "gamla lukt" - eller också trodde hon helt enkelt att hon fått en ny kompis och att det var lika bra att acceptera honom. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker