Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5514 ggr
Volpes
1

Katt som skakar

Hej. Min katt började för några dagar sedan att skaka på benet ibland när han låg i mitt knä. Tänkte inte så mycket på det för vi hade en katt förut som gjorde det och han spände sig bara. Men nu precis när han log och sov i sin korg så började hela han att skaka. Vad ska jag göra? är det någonting de kan göra ibland eller ska jag kolla upp det med vet?

Han beter sig annars helt normalt är pig, äter, dricker och går på toa. Han är en innekatt, kastrerad på 10 månader.

Brajg
0

Inte så enkelt att han drömmer om alla byten han ska fånga och därför rycker … mina gör det när de drömmer :)

Lubsan
0

Mina katter "skakar" eller rycker också till när dom sover, det kan va i större delen av kroppen en kort stund eller bara svansen/örat/munnen eller liknande. Jag utgår ifrån att det är drömmar :)

Volpes
0

men han är vaken när han gör det. Men jag vet inte han kanske bara var jättetrött och låg och spände sig. Han rycker liksom inte som de kan göra när de drömmer utan han skakar mer som om han skulle frysa eller spänna sig.

Karmatarerskanise
0

Jag hade kollat upp det för säkerhets skull.

Lubsan
1

Ja, om han gör det när han är vaken så är det ju lite annorlunda. Jag hade nog också kollat upp det för säkerhetsskull. Hoppas det går bra! 🐱

burmamys
0

Jag tycker du ska kolla upp det hos veterinär. Hoppas att det inte är något alls! 😊

Volpes
0

Hej Burmanys. Jag BARF:ar ju min katt och han har varit lite kinkig på att äta upp allt, kan det vara att han har brist på något?

Jag måste gå till en ny vet och jag vet inte hur de ställer sig till BARF. De jag brukar gå till skrek nästan rakt ut när jag sa att jag skulle börja BARF:a honom för att han skulle få salonella😕Så är rädd att de bara ska säga att det är för att jag BARF:ar

Han är annors som helt vanlig, jättepig och springer runt och leker. Men det är liksom när han ligger och myser (när han är vaken) som han har börjat skaka. Det har hänt tre gånger nu. Om man klappar honom lite försiktigt så fortsätter han men om man liksom "väcker honom" eller vad man ska kalla det ordentligt, att man får han uppmärksamhet så slutar han. 🤔

Uppkatten
2

Jag tror att det vore bra om du kunde filma de här skakningarna så veterinären får se mer exakt vad du menar med "skakningar". För ofta kommer ju inte sådana symptom "som på beställning" när man väl är hos veterinären.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Volpes
0

Ja kanske det. Nä det händer ju bara när han är avslappnad så att säga så det kommer ju definitivt inte hända hos vet.

Uppkatten
1

Jag har själv filmat sjuka katter hemma och veterinärerna har tyckt att det varit väldigt bra att få se det som jag beskrivit.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

burmamys
0

Ja verkligen bra tips att filma skakningarna! 😊 Du ger ju en balanserad och genomtänkt barf, så det borde inte vara på grund av någon näringsbrist. Annars är det väl magnesium och kalcium som jag direkt kommer på kan påverka musklerna, men verkar osannolikt att han skulle ha brist på dessa. Hoppas du får en kunnig, uppdaterad veterinär som kan hjälpa dig med detta!❤

[lillelull]
0

Jag filmade också min katt när han började med ett märklig sjukligt beteende och det var vädigt bra för då kunde veterinären se vad de handlade om och det var mycket lättare att förstå speciellt om det är en sån här sak som du har problem med. Hoppas de löser sig :)

Tjeja
0

Ja filma tycker jag du ska försöka få till, verkligen. För så som du beskriver med spänd och skakar men inte drömrycker låter det i mina öron som det skulle kunna vara epilepsi t o m. Så filma och kolla upp med veterinär absolut tycker jag med. Epilepsiliknande skakningar kan ju komma av massa olika orsaker o man vill ju gärna veta vad o varför så inte kisse far illa i längden.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Kicki L
1

Jag har haft två katter som skakat eller nästan vibrerat när dom var unga. Båda hankatter. Veterinären kunde inte hitta några fel (filmade och visade). Jag vet inte om det var på samma sätt som din kisse men mina mer eller mindre "darrade" i benen. Detta växte bort efter några månader och den ena är idag snart 17 år. Hoppas det löser sej. 😊

Kicki L
1

PS, detta var oxå i vaket tillstånd och alltså inga drömryckningar. Det inträffade oftast när dom låg och vilade eller när man gosade med dom.

Volpes
0

#14 Ja det låter ju så som min katt har också. Pratade med veterinären i går och hon trodde inte att det var något allvarlig och tyckte att jag skulle vänta ett tag då det inte har hänt så många gånger. Och han har inte gjort det sedan i går morse heller så det kanske bara var något tillfälligt. Hm undra om det kan vara någon slags växtvärk eller liknande?

Volpes
0

Hmm. Kom på nu att jag har dragit ner på att ge honom så mycket godis. Han älskar dreamies men jag vill inte att han ska äta för mycket av dem så har dragit ner på det. Så min tanke var, kan katter typ få abstinensbesvär och att det var därför han skakade/ darrade?

Karmatarerskanise
1

#17 Jag ser inget ämne i dreamies som kan orsaka abstinens.  Så jag är övertygad om att det inte beror på det.

Ellismakaroner
1

Min katt har också darrat eller vad man vill kalla det! Jag gjorde en tråd om det för ett tag sedan och fick svaren att det nog inte var något konstigt, veterinären sa samma. Har filmat det här :)

https://www.youtube.com/watch?v=UtzIXXKsd1w

Volpes
0

Ja det är precis så där det ser ut. Men han har inte gjort det igen. Hm undra vad det kan vara?

Kixan
0

Ja det var så det såg ut på mina kissar oxå. Jag har en teori om att det kan vara hormoner som spökar.  Mina kissar var under eller runt året när dom höll på. (Det är jag som skrivit inlägget ovan som Kicki L. :)