Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2818 ggr
mariesdotter
0

Bajsar på golv

Hej! Min honkatt har ett bra tag nu hållit på och bajsat på golvet. Det är liksom inga högar direkt, ser mer ut som harkluttar. Jag kan inte begripa varför hon gör så, hon går alltid på lådan som vanligt, men ibland ligger det en klutt helt öppet på golvet och min andra katt står där och försöker skrapa över efter syrran. Jag vet att det är honan, då jag såg henne "in action" en gång och den andre har aldrig någonsin gjort så. Kan det vara något fel på henne fysiskt eller är det bara ett besvärligt beteende? Har inte märkt att det händer under särskilda omständigheter, utan bara ligger där, ca 2-3 ggr/veckan. Börjar bli lite less… Tacksam för svar/egna erfarenheter! :)

[[pimey]]
0

Är hon kastrerad? Kastrera annars.. Har hon lång päls? Det kan fastna kluttar i pälsen som sedan far ner på golvet

nypisnina
0

Skulle med fråga om det är så att det kanske fastnar eller att hon har svårt att veta när korven liksom har släppt om du förstår..?
Min ena gör det ibland för han lägger så långa och han är så fånig att han börjar gå innan korven har släppt och därför har jag haft lite pluttar här och var.

[lillelull]
1

Har du sett henne sätta sig och bajsa och sen gå till lådan eller är det tvärtom? 
Jag har två långhåriga katter och de kan ibland gå på lådan och sen kan de visa sig att de ligger en liten klutt på golvet och de är för att den har hängt med i pälsen runt rumpan.. De händer lite då och då å jag gör ingen grej av det eftersom det är pälsen som gör de. Jag håller ju på med trimmning av katter dock så jag trimmar runt rumpan så de blir snyggt och fastnar mindre bajs.. de är väldigt skönt. 

Men har haft en del mardröm scenario där jag vaknat upp av att katten sitter med rumpan i mitt ansikte och jamar och försöker få hjälp med att ta loss en hel korv som hänger i rumpan… Då är de bara rakt ner i vasken med rumpan och tvätta borta och ev klippa bort de som inte går bort.

mariesdotter
0

Hon är nyligen kastrerad, detta höll på innan kastrering och nu fortfarande. Hon är förvisso långhårig, men vad jag kan se har hon inget som hänger kvar; ofta kommer hon och ligger hos mig och visar då upp hela rumpan och då hade jag reagerat på om det hade hängt ivar nånting. Sen kan hon plötsligt släppa en klutt när hon t.ex. hoppar ner eller vad som helst… Det är ju inte hela världen, men man undrar ju lite vad hon håller på med :P

[lillelull]
0

Och sen har jag även ibland bara känt … en varm liten klutt under foten som ligger precis vid lådan när man går upp mitt i natten och ska gå på toa 😂😂

[lillelull]
0

http://www.kattstatus.se/sida19.html 

Här finns lite råd och tips men KOLLA noga om det är så att det inte bara är bajs som hänger kvar från lådan… 

Jag trodde också första gångerna när min perser var liten att han släppte bajs på golvet och även uppe i kattställningen kunde jag hitta bajs och tänkte va falls?? 

Men efter nogrann observering så jag då att det är som de hänger med från lådan, han råkar ibland när han ska gräva ner de sätta sig och kissa precis brevid bajsen och då fastnar de lite bajs då också. Har ni två lådor? Vissa katter gillar att bajsa i en och kissa i en låda…

Jag är även en sån som rensar lådan 2-3 ggr om dagen för min katt gillar att gå på ren låda!

mariesdotter
0

Ja vi har två lådor och jag gör rent 3-4 ggr/dag, så det är inte problemet. Det är sällan det händer i samband med hennes lådbesök.

Kutterkatt
1

Händer allt som oftast med min perser, men det är bara att det fastnat i pälsen. Tror det kan hänga kvar en stund efter att hon varit på lådan innan det ramlar av så det måste nog inte komma i samband med att din kisse varit på lådan för att vara så att det fastnar i pälsen! Vi brukar trimma runt rumpan på henne och så kommer ingenting utanför på ett tag och sedan när man börjar hitta kluttar lite här och var vet man att det är dags att trimma igen. :) Jag skulle rekommendera att du provar att trimma runt rumpan och sedan ser om det fortsätter hända! Fortsätter det har du ju då uteslutit det som orsak.

micki78
1

Har man långhårig katt så händer det titt som tätt att dom släpper korvar efter toabesök, det gör min birma några gånger i veckan trots regelbunden borstning. Jag tänker att det troligtvis är det som är problemet, katter brukar inte bajsa var som helst, det är ovanligt, om det inte är något som är fel förstås eller skitiga lådor. Bra tips #8 ang trimma baken, då har du svaret sen.

mariesdotter
0

Ja jag har funderat på att börja trimma henne då hon får tovor i armhålorna (?) på typ två dagar trots borstning. Får hoppas att det beror på pälsen och se om det blir skillnad efter trimning , annars får jag undersöka vidare. Tack för svaren :)

Bikerbride
0

Jag har en gammal kastrerad hankatt. På äldre dagar har han beslutat sig för att kissa på lådan (tack för det) men bajsa på golvet i ett annat rum. Jag vet att han är lite stressad för att vi har två katter till hemma. Den ena är en riktig mobbare. Men eftersom han kissar på lådan så går han ju uppenbarligen dit. Men hur i h…e ska jag få honom att bajsa i lådan? Jag har inte varit hos veterinären än. Tänkte fråga om det finns någon här som har ett tips. Såg att citron kan vara avskräckande lukt. Funderar på att gnida in det på golvet han går. Vill inte gärna ha kattlåda där då det är i vårt sovrum.

OberonsMatte
1

#11 Du har alltså 3 katter, men hur många lådor finns det? En del katter vill kissa och bajsa i olika lådor även när de är ensamkatter och har man flera katter kan det behövas fler än 2 att välja på.

En annan orsak till felbajsandet kan vara lådans utformning och sandtypen. Kattlådor bör vara öppna så att katten har fri sikt och inte riskerar att bli trängd eller överraskad i lådan. En öppen låda känns också fräschare för katten att använda eftersom obehaglig lukt inte stängs in och koncentreras då. Det blir även lättare för ägaren att upptäcka att det finns bajs i lådan och att den alltså behöver rensas. Lådor bör rensas varje morgon och kväll + när man märker att någon har bajsat.

När det gäller sanden bör den vara mjuk för tassarna, dvs finkornig. Grov sand, pellets och kristallsand är inte skönt för tassarna, särskilt inte när katten ska bajsa. Finkornig sand är dessutom lättare att gräva i.

Sajtvärd Katter iFokus

[lillelull]
0

Jag har upptäckt att min katt gillar att ha en öppen låda innan hade jag en sån där klassisk låda med lock/ lucka/ tak. Hade tagit bort luckan men han var ändå okekvämn och vände och vred sig trots att den var av större kaliber.. men jag köpte en stor låda på biltema på 70-80 liter och så häller jag i 30 kg everlclean typ och han älskar de! Kan gräva mycket och stor öppen låda. Sen rensar jag 2-3 ggr per dag. Dedär med tovor i armhålan det är väldigt vanligt på katter spec med perser som har så mycket underhull, jag har en underbar kam från spratts som jag reder ut desaa tovor med. Men de är daglig kamning, rejält som gäller över hela kroppen. Plus att jag trimmar honom med andis trimmer. En väldigt bra trimmer men man för räkna med att betala 1500 + om de ska vara en riktigt bra. Och sen ska man vara försiktigt, katter har tunt skinn och man kan lätt råka skada katten om man inte vet vad man sysslar med, har sett en del skräckbilder på detta men jag har lärt mig, första gången var det läskigt om man får ta de försiktigt men nu rakar jag hela honom på mindre än 10 min utan problem men jag har ju gjort detta nu i ett år varje månad så man vänjer sig :) Jag måste tyvärr raka honom hela tiden då han får problem med hårbollar i magen oavsett hur mycket man kammar.. Men låter svans och runt huvudet vara kvar så det blir lite lejonklipp och så får man kamma resten dagligen :) Hoppas det löser dig för dig :)

mariesdotter
0

#13 Ingen perser i henne, däremot påstås det att hon är hälften maine coon :P Jag har svårt att trimma henne hemma, dels pga bristande kunskap och dels pga motsträvigt beteende från henne. Därför tror jag att jag kommer ta henne till djuraffären där de trimmar katter, så att det blir ordentligt gjort, och tänker att det nog är lättare att hålla efter på nytt från början :)

[lillelull]
0

#14 Ja absolut om du inte känner dig trygg med att göra de så låt någon annan göra de som verkligen kan detta, jag upplevde inte att någon djuraffär i närheten av mig (Lund,malmö,eslöv) som jag ringde runt till hade den kunskapen men sen hittade jag en kvinna som jag trodde var bra som trimmade hundar och katter men ska säga att det blev så himla stressfullt besök för katten då hon var väldigt hårdhänt och sträng och han blev jättestressad av detta och hon klippte även bort hans morrhår av misstag. Jag blev skit sur när jag kom hem och tänkte va fan betalade jag 800kr för detta för?!
ichomed att jag måste raka honom en gång i månaden så måste jag göra det själv och det blir jättebra, och jag har även rakat mammas( egentligen min) Norskskogkatt som är extremt motstridig men då måste vi vara två stycken, en som håller och en som rakar.

[lillelull]
0

och en riktigt bra trimmer är  VIKTIGT. 
Annars är det skit, går långsamt, risk att fastna i pälsen, maskinen blir varm och bara tuggar och det går käpp rätt åt h**vete.

mariesdotter
0

Det lät som ett hemskt besök i djuraffären, förstår att du hellre gör det själv då. Jag kan inte uttala mig om "min" djuraffärs skicklighet i att trimma, eftersom jag aldrig gjort det där, men hoppas ju på att de är bra iaf och lyhörda för önskemål :)