Ni med innekatter
Ni med innekatt, går ni ut med katten i koppel? Hur ofta? Varför/varför inte?
Är rädd för att få en skrikande katt vid ytterdörren om vi börjar gå ut med våran kattunge. Vi bor i lägenhet utan balkong, så det finns inte möjlighet för att göra någon rastgård utomhus.
Nu på vintern har vi ut honom ungefär en gång i veckan och på sommaren varje dag om vädret tillåter :)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
:)
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Jag har innekatter men numera har de tillgång till en inhägnad trädgård.
Innan bodde vi i lägenhet och försökte oss på koppelpromenader några gånger men katterna var sååå rädda så vi slutade med det.
Det tog t.om lång tid för dem att våga gå ut i den nya trädgården😃
Innan dessa katter hade jag både katt och hund och den katten var med ute i koppel när jag rastade hunden. Han gillade koppelpromenader.
Jag gissar att det kanske beror på personlighet hos katten?
/Maria
Jag har tre innekatter. En här i min lägenhet mitt i stan, han är absolut inte förtjust i koppel det är läskigt. Han gillar att vara inne… men efter vi varit ute så vill han inte ut igen så han jamar inte vid dörren utan han vill bara in och vara säker i sitt hem. De andra katterna, den ena har vi aldeig försökt ta ut för det går inte ens att ta ut henne på koppel men mina föräldrar bor i ett stort hus. och den tredje är en utekatt från början som varit ute i 8 år men han bleb attackerad i somras och har sen dess ej gått ut igen. Han var lite jobbig första tiden då han ville ut men då var han såpass sjuk att han inte fick gå ut då han skulle vårdas för alla sår. Sen släppte jamandet.. Så tror de beror mycket på katten och jag känner inte att katterna behöver gå ut ichomed att vi har jättemycket klösträd nära fönstrent och masa leksaker så de har alla en väldigt berikad inne miljö.
Mina två katter är födda utomhus och levde "vilt" i 6-7 månader. Har aldrig tagit ut dem sedan de flyttade in hos mig, och ingen av dem verkar ha något behov av det. Tror inte jag skulle kunna få på en sele på någon av dem. Däremot har jag en balkong som de får gå ut på, men är det för kallt ute så vänder de i dörren och går in igen. Sommartid ligger de dock där ute väldigt mycket.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Går sällan ut med katterna i koppel, men det handlar om att de hatar det. Tidigare hade jag en katt som gillade det och då gick vi ut någon gång i veckan kanske. Däremot älskar de att sitta på balkongen så där öppnar vi nästan varje dag.
SE*Astinis Ragdoll
Vår katt var utekatt som liten, men han tålde inte möss och småfåglar, blev hela tiden sjuk då han envisades med att fånga och äta dem… så han fick bli innekatt istället. På sommaren är han ute varje dag i koppel, på vintern betydligt mera sällan, kanske en gång i veckan om ens det. Han berättar nog själv när han vill ut.
Nån gång kan det ju bli att han står och skriker vid dörren och ingen har tid (eller lust) att gå ut just då. Men för det mesta går det bra.
Amor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. 
Då behöver jag inte ha dåligt samvete för att vi inte har tagit ut henne ännu. Hon verkar trivas inne och visar inte ens något intresse när man öppnar fönstret för att vädra. Hon har gott om kattställningar och leksaker som hon inte har tröttnat på ännu.
Men får vi tag i en lägenhet med balkong hade det känts bättre.
Nu hijackar jag tråden lite här, men är det någon som har tips på sidor där man kan köpa BRA nät till balkongen? :)
Nej, för många hundar i området flyger drake med sin ägare… Vi har innätad balkong, men de går inte ut om det är kallt. När vi skaffar hus så småningom är tanken att de ska få gå ut under kontrollerade former på något sätt.
Jag tror inte min katt egentligen bryr sig om att gå på promenad eller inte. Jag vill gärna gå ut med honom för han verkar tycka det är intressant att lukta på träd och iaktta småfåglarna, men andra människor är jätteläskiga. Han är aldrig rädd dock, så jag fortsätter gå ut med honom. Men när han är nöjd så springer han mot ingången till vårt höghus, det är enda tillfället man kan gå (springa) efter honom utan att halvt lyfta omkring honom. 😃
Han hade gärna bott permanent på balkongen som är inglasad, men vi människor fryser tyvärr om det är för kallt utomhus. Men på senvåren/sommaren/tidig höst är balkongdörren konstant öppen, då lär vi aldrig få syn på en katt i hemmet.
Katt nr 1, hona, huskatt, är nöjd med att vara inne. Hon totalvägrar sele, lägger sig bara platt på marken när den är på. Katt nr 2, hane, huskatt, är en rastlös, pratig och påhittig personlighet. Han går gärna ut i sele och talar ljudligt om när han tycker det är dags. Det brukar bli ca varannan dag nu när vädret är mildare. Vi har lite trafik, människor och hundar som rör sig på framsidan och där kan han bli lite orolig. Bär jag honom till baksidan så åker svansen upp och han går runt i vissa stråk, oftast samma från gång till gång. Trots att han står och jamar vid dörren och smiter ut i trappan om han får tillfälle så ångrar jag inte att jag började ta ut honom. Han behöver den stimulansen. Vi har nätad balkong, båda älskar att vara där men den är inte säker för hanen, som har kommit på att det är skitspännande att försöka tränga sig ut på balkongräcket och över till grannen. 6 våningar upp. Ett säkert bygge är på gång innan de släpps ut nu till våren.
Jag har en innekatt som är en liten fegis. Han jamar och vill gå ut ibland och sedan när man gör det så vill han in igen efter 3 min. Han gillar inte heller att gå på snö verkar det som 😛. Men ja, jag försöker ta ut honom en gång i veckan nu iallafall även fast det bara är några minuter.
Han började gå ut i höstas så vi får väl se hur mycket han vill ut nu i vår. Förhoppningsvis så flyttar vi om ca 1 år till ett hus på landet och då hade jag tänkt mig att han skulle bli utekatt men man får väl se vad han tycker om den tanken då. 😛
Jag har innekatter i stan, de har tillgång till innätat balkong. På landet får de gå ut så länge jag är på plats.
Inne i stan står ingen vid ytterdörren däremot vid balkongdörren men så fort vi kommer till stugan rusar de till ytterdörren och sträcker sig mot dörrhandtaget.
Jag har två innekatter som älskar sin innätade balkong, och som även går ut i sele varannan - var tredje dag, utom när det är riktigt kallt. Simon säger alltid till när han vill gå ut (sommartid är det dagligen), och då hänger Saga på. Men det är Saga som tar de lååånga promenaderna runt halva området. Simon nöjer sig ibland med att bara sitta i porten och nosa, och ibland tar han en kortare promenad.
Vinter och snö bekymrar inte Simon, men Saga tycker inte om att ha snö under tassarna så då beställer hon taxi - jag får promenera runt kvarteret med en mycket nöjd Saga på axeln. Lite då och då jamar hon för att hon vill ner och nosa på något, och så jamar hon när hon vill upp igen. Knasfia!❤️
Men för att svara på TS fråga tror jag du absolut kan ha dina katter som strikta innekatter, särskilt nu när det är kallt.
Till våren/sommaren kanske du kan fixa sele och testa att ta dem på en liten promenad?
Om inte skulle jag rekommendera att du sätter ett kattnät av nylon alternativt ett myggnät i något fönster som du kan ha på glänt, så de får känna dofterna och höra ljuden utifrån, jag tror det är jättebra stimulans för deras sinnen. 👍
# 16 va "sköna" Katter du verkar ha 😃
#17 tack så mycket! 😃😘
Risken är rätt stor att katten kommer jama vid dörren om du tar ut den i sele. Alla jag har gjort det med har gjort det. Nu har jag dock en stor rastgård till mina så slipper det tjatet nu. Men har man väl börjat gå ut i sele med katten får man nog räkna med att man får fortsätta göra det.
Jag fick tipset att ta ut dem via transportburen, att man tar in dem där först och släpper ut dem när de är ute. För att de då kan associera buren med ut och inte dörren vilket kan göra att de inte står vid dörren och jamar och att blir mindre risk att de smiter ut. Detta fungerade dock inte på min katt, han står vi dörren i alla fall och jamar men det kanske fungerar för vissa.
Jag går ut med dem varje dag året runt plus att de har tillgång till innätad balkong. Honkatten har dock fått stanna inne ganska ofta nu under vintern pga att jag märkt att hon tycker det är för kallt, men hankatten vill alltid ut på en promenad även när det är flera minusgrader. Enda gången han inte vill är om det ösregnar.
Nu på vintern brukar de inte vilja vara ute mer än ca 15 minuter, men på sommaren kan det ibland bli en timme, plus att vi nästan alltid tar med dem ut när vi sitter på trädgårdsmöblerna och svalkar oss på sommarkvällarna.