Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1824 ggr
_Fisken
0

Mat till min huskatt

Har funderat på det där att "vänja" katten vid olika sorters mat. Har fått det rådet. Men vill säga att de katter jag haft och den jag har nu verkar ha plåtmage för hennes avföring är lika trots mjuk- eller hårdmat. Jag köper lite olika sorter och hon äter - eller inte äter. Nu sist köpte jag Frolic. Det åt hon glatt. Den andra hård-maten gillar hon inte speciellt men kan äta om det är nödigt. Så jag byter friskt och hon o hennes mage bryr sig inte. Nu är det Wiskas Lamm som är favvo. 
Jag vet inte hur era erfarenheter är. Ni får gärna berätta.

MonicaLagerquist
5

Frolic är väl hundmat.Inte alls bra för katter att äta.

Stolt ägare till tre La permer

Volpes
4

Det jag har hört är att det är dåligt att byta kattmatssorter för ofta för katten kan bli dålig i magen. Det är är även dåligt att ge torrfoder, det är för torrt och innehåller oftast väldigt mycket spannmål. Jag skulle rekommendera att du ger Mjau blötmat. Det innehåller mycket kött och inget tillsatt socker, eller börja BARF:a.

Läs tråden "Riktigt bra mat till din katt" av Burmamys. Där får du mycket info.

[Forest]
2

Oj frolic det skulle jag inte köpa till hundarna och ännu mindre till katten. Det är rena skräpet o ge. Jag förstår inte varför man ska lära sitt djur att äta allt möjligt vitsen med vad skulle vitsen vara med det hela?

_Fisken
0

De älskar Frolic. Vi hade det som godis till hundarna. Är det skräpmat säger du?

MonicaLagerquist
5

Tanken att vänja katten vid olika sorters mat är bra. Det underlättar om kattmatsfabriken ändrar recept på maten eller om katten av någon anledning behöver äta annan mat.

Jag skulle rekomendera dig att utfodra katten med Mjau blötmat samt rått kött så att katten får använda sina tänder.

Stolt ägare till tre La permer

Caifig
4

Du kan inte mata din katt med hundmat för det innehåller inte tillräckligt med näringsämnen som katter behöver.

[Forest]
0

4 oja det innehåller mycket skräp gör eget godis genom torka kött,lever till hundarna. Enkelt portionsvis fryser man så det är smidigt att ta fam dessa passar även ge katten som godis. 

5 låter klokt, du föreslår en bra bas och sen råkost.

[HundochKatt]
5

Hundmat till katt!? Det fungerar inte i det långa loppet då det saknar eller har för lite av det viktiga taurinet! Och torrfoder bör du undvika helt och hållet för det saknar vätska som en katt behöver i sin kost!

Och ja, Frolic är skräpmat, även för hund!

burmamys
6

Instämmer med tidigare svar, ge ett kvalitativt blötfoder som Mjau, Bozita, Mac's, och ge även en rå kycklingvinge i veckan, och lite puts från kött eller fågel när du förbereder mat till dig själv. Då får hon nyttig mat som är tillräckligt varierad och som hon mår bra av.😃 Torrfoder är mycket ohälsosamt, både för att det innehåller alldeles för lite vatten och alldeles för mycket kolhydrater och syntetiska tillsatser, och för att det tillverkas på ett sätt som till stor del förstör näringsvärdet i råvarorna (det är därför tillsatserna behövs). Frolic tillhör dessutom de sämre torrfodersorterna. 😣 Att hon tycker om det betyder inte att det är bra för henne. Många barn tycker om godis men få föräldrar låter barnen äta godis istället för mat…😉 Läs gärna tråden "riktigt bra mat till din katt"! 😊

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Av bara ren nyfikenhet, varför kom du ens på tanken att ge din katt hundmat?

_Fisken
0

Hon gillade ju inte den normala hårda kattmaten och jag ville tänka annorlunda för jag håller på å lära mig kattens matvanor. Eftersom katten verkar vara kräsen allätare och jag vet av sedan jag/vi hade hundar (och många katter) att de älskade Frolic å då ville jag testa på denna katt. Det slank ner! (Men jag köpte en liten påse)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Okej att du vill tänka annorlunda, men då bör du också läsa på om skillnaderna mellan hund och katt oavsett vad de gillar, så kanon du ställer frågan här.

Gottis slinker nog ner oavsett människa, hund eller katt … 🙂

Volpes
3

Katter är inte allätare de är köttätare.

_Fisken
0

Jag läser vad ni skriver. Men jag måste ändra mitt uttryck lite. "Allätare" är inte rätt benämning på katten. Jag skrev helt fel. Jag menade att jag provat nästan allt. Jag har också testat julmat på henne, dvs skinka, sylta, leverpastej, lax i olika sorter. ICKE! Katten åt INTE nåt av det. Jag häpnade! De katter jag haft tidigare hade skakat av upphetsning över sån mat, men denna fislisa duger det inte åt. Så jag ger henne 90% Whiskas Lamm nu. Det duger åt damen.

Karmatarerskanise
1

En av mina katter äter ALLT (tyvärr ) den andra är svårflörtad. 

Jag ger enbart mjau blötfoder med tillsatt vatten. Ser ingen mening med att ge torrfoder. 

Ger dreamies som godis då det är det enda min hona äter i godiväg. Trist tycker matte och Gimli ;)

Volpes
4

#14 Tycker inte att du behöver testa olika mat på din katt utan hålla dig till en viss kattmatssort, gärna Mjau med vatten i som #15. Det kan vara så att din katt inte åt det som du räknat upp för att det inte är bra för henne. Skinka är väldigt salt, sylta innehåller ofta lök vilket är giftigt för katter och fisk ska man inte ge för mycket heller till en katt.

Caifig
0

#15 Mina är med svårflörtade när det gäller godis men köper natures menu på arkenzoo. Innehåller endast kött och de slåss om bitarna här hemma!

Karmatarerskanise
0

#17 vet inte om jag testat det märket.  Har testat annat på rent kött. Men hon bara luktar.

_Fisken
1

Jag ska köpa Mjau blötfoder få se om damen gillar det!

burmamys
0

#19 Toppen! =D