Vilda katter utan hem
Hej!
Jag har nyligen flyttat till ett hus på landet och här är ett stort gäng katter utan hem, katter som inte är tama. Kanske för att jag har hund men de kommer i alla fall inte fram när jag är ute själv heller. När vi först flyttade hit så var det första vi såg en kattmamma med hennes halvstora kattungar, kanske 4 ungar. Nu när vädret börjar bli bättre ser jag allt fler vuxna katter. Varken förra ägaren till huset eller grannarna tar något som helst ansvar för katterna, ingen erkänner att det är deras. Och det är det säkert inte. Det är säkert katter som levt så här under väldigt lång tid. Till min fråga: VAD GÖR JAG??
Jag har funderat på om man ska sätta ut kattmat med p-medel i men det känns lönlös med tanke på mängden katter och hur bra de skulle trivas med detta. Jag har också funderat på om man skulle fånga in alla hankatter man kan hitta och få dem kastrerade men det känns också hopplöst. Det är ju omöjligt att fånga in dem. Om jag ska gissa på antal katter som stryker runt där jag bor så kan jag gissa på att de är 10, kanske mer eller mindre.
Jag kan inte vara den enda som råkat ut för det här problemet; hur gör man? Jag vill inte att de ska bli fler och fler, det är ju inte hälsosamt varken för dem eller oss runtomkring. Vissa av katterna bor i vårt pannrum och det var en självklarhet att inte sätta igen hålet nu under vintern, men min tanke är att fixa ett vinterbo till dem till nästa vinter.
Kontakta ett katthem i närheten.
Ta kontakt med någon kattförening i närheten, kanske kattjouren. Man kan då kanske få hjälp och sätta ut eventuella fällor.. och få in dessa katterna så de kan bli kastrerade ;( att sätta ut p medel är ingen lösning nä.
Kolla m kattjouren..
Försök ta reda på om de tillhör något grannhus. Finns någon bonde nära?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Kolla m kattföreningar ev kattjouren ska de stå.
Jättesnällt av dig att låta dem bo i ditt pannrum under kallaste vintern! 🌺
Det bästa vore om du kan fånga in en eller flera av honkatterna och kastrera dem. Att prioritera hankatterna har dessvärre inte så stor effekt, för det räcker ju att det finns bara en enda kringstrykande fertil hankatt så föds det nya ungar i alla fall…
Var i Sverige är detta? Här är en lista över katthem och kattföreningar. Någon av dem kan säkert hjälpa dig med infångande och kastrering och kanske även att hitta goda hem till katterna.
Här är en tråd av Kalindas, som var i samma situation som du för något år sedan, och som ordnade så att alla katterna blev kastrerade och fick bo i ett uthus, och sedan fick nya hem.
Lycka till!
Tack för alla tips! Åh vad jag tycker synd om katthemmen, de är ju redan överbelastade. Är det inte elakt att fånga in dem och sätta dem i hem än att se till att de har det bra ute? (med skydd såklart)
Jag ska kontakta några katthem och höra med dem vad de tycker. :)
#6: Om de kan få skydd och mat kan de leva ute som hittills, men de måste fångas in och kastreras oavsett, annars kommer det bara att födas fler som dör efter korta, hårda liv.

Om du kan tänka dig at ha katterna kvar hos dig kan kanske katthemmen hjälpa till med infångandet och kastreringen.
Stolt ägare till tre La permer
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag har varit i kontakt med en tjej som arbetar med hemlösa katter och deras förening, så vi är igång att lösa detta. :) Tanken är då att kastrera, om allt går som det ska.
Tack alla för era tips!
Skriv gärna vad det är för förening som hjälper dig, folk här kanske vill hjälpa till med ett bidrag till dem
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Hemlösa katter i Helsingborg/Skåne heter föreningen :) Jag har diskuterat med en tjej som jobbar där och i nuläget är jag i processen att prata med bonden i närheten om vad han anser kring katterna (som antagligen är hans).