Lugnande för stressade katter (Tips!)
Jag vet att ibland hjälper det inte att använda Feliway eller Zylkene till katt som är stressad, uppe i varv e d. Vår hona reagerar inte särskilt mycket alls på dom produkterna. Jag trodde det ett tag, men det visade sej att jag hade fel.
Har provat Pet Remedy i sprayform nu. (Liten flaska, 15 ml.) Och både honan och hanen gillar den! Honan ÄLSKAR den t o m!
Jag sprayar lite på en matta eller på en bit kartong (som dom leker med) eller nåt. Och framför allt honan gnuggar sej och rullar sej mot doften. Och hon är hur avslappnad och gosig som helst. När jag började använda den blev hon helt lugn och cool när det gäller hanen, som hon fortfarande kan bli stressad av.
Numera använder jag den mest bara för att jag ser hur hon älskar doften och njuter och myser. Och bara lite då och då. Det är inte ofta hon blir stressad av hanen längre.
Man kan t o m gnugga in lite på kinderna och under hakan på dom om man vill (det har jag inte gjort).
Jag har inte heller provat Pet Remedy som doftavgivare, så den har jag inga åsikter om. Men kan tro att den funkar bra också.
Hanen föredrar Kattmynta dock, han gillar att få "spel" lite då och då. Det gör honan också, men som sagt, hon formligen älskar Pet Remedy.
Jag har köpt den på Arken Zoo här hemma, men gissar att den finns att få tag i på andra håll också.
Tänkte att det kan vara ett alternativ för dom som har stressade, överaktiva, rastlösa, rädda katter o s v. Ett tips bara!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Intressant! Tack för att du delar med dig! 👍