Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1121 ggr
powerade
0

Kastrering/ sterilisering?

När det gäller en honkatt, är det kastrering eller sterilisering? Eller är båda lika rätt? Är det iaåfall samma sak eller lite olika på ingreppet? alltid blivit lärd att kastrering = hanar Sterilisering = honor

Zakaraa
2

Extremt vanligt missförstånd (oavsett art) är att kastrering är för hanar och sterilisering är för honor. Så är det självklart inte, du kan mycket väl kastrera en hona.

Man kan helt enkelt säga:
Sterilisering, du skär av (eller knyter igen) äggledarna, livmodern lämnas kvar i kroppen
Kastrering, äggstockar och livmoder plockas bort helt och hållet.

Här har du exempelvis en länk ang det, längst ner.
http://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/3-vanliga-fragor-om-kastration-av-katter/

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Wellcraft
0

Både hanar & honor kan steriliseras och kastreras.

Sterilisering utförs inte längre i Sverige, så vitt jag vet. Då det är helt onödigt.

Sterilisering förhindrar ingen könsdrift såsom löp utan förhindrar bara dräktighet, trots det finns det fall där honor blivit dräktiga trots sterilisering.

Precis som #1 skriver är det. På hanar snörs sädesledarna åt.

Kastrering förhindrar könsdrifter & dräktighet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[lillelull]
0

Katten forsätter löpa men är steril och har kvar sin könsdrift.. Så sterilisering är ju ett dåligt alternativ som jag inte tror utförs längre som sagt ovan.
Jag har inte haft någon veterinär som använt sig av sterilisering eller ens använt ordet sterilisering utan de har varit kastrering och som #2 säger tror jag inte heller nån veterinär gör de för de är ju helt onödigt som sagt. 

Sen får man hålla koll på vikten då de gärna går upp i vikt efter kastrering. 
Men ska du inte använda din katt till seriös avel så finns de absolut ingen anledning att inte kastrera din katt, de löper risk att få livmoderinflammation..Och om hon är utekatt så blir de lätt oönskade bebisar och det behöver verkligen inte finnas fler oönskade kattbebisar som springer lösa.

tror man förr utförde steriliseringar dock och man rekommenderade även P - piller till katt .. 😮

powerade
0

Tack alla:) #3 våran katt är redan kastrerar ( trodde steriliserad, mamma som sa det xD) dock är våran kisse nästan för smal än för tjock xD Såfort det gick gjorde vi det så jag frågade bara för jag var nyfiken om saken:)

kattöga
0

Min första katt som jag fick när jag var 9 år (och det är nästan hundra år sen… ;) ) steriliserades. Men dom katter jag har haft sen dess är kastrerade, en hona och en hane. Jag själv ser ingen skillnad på dom och min första katt. Men på den tiden, då min katt steriliserades, vet jag att dom pratade om att "snörpa ihop" äggledarna….Men hon visade inga tecken på löp, men kanske var det bara "god tur"…?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

powerade
0

min kisse fyller 7 år iår. Mamma sa att vi steriliserade henne. Hon visar inga tecken på löp heller eller nått. Men kan ju varit att hon blev kastrerad ( var 10/11 år så hade ingen koll)