Kattlådsmatta
Hej. Min katt är expert på att ha ut massa Kattsand utanför lådan så jag funderar på att köpa en sådan där mattan som man lägger utanför lådan. Men jag vill veta hur bra det egentligen är, blir det fortfarande Kattsand i hela huset eller stannar det mesta på mattan? Någon som har/har haft en sådan och som kan berätta lite?

Visste inte att det fanns speciella mattor för det. Vill också gärna veta hur det ligger till med den saken. Jag har funderat på att köpa en vanlig dörrmatta (på rulle) och ha i kattlådehörnet.
Jag tycker dom funkar bra. Men det går lika bra med en hallmatta, det har jag under en av våra lådor. Om mattan inte är för liten så stannar den mesta sanden på mattan (oavsett vilken sortI. Men då menar jag sanden som följer med kattens tassar när den kliver ur lådan.
Och om katten aktivt krafsar ut sanden utanför lådan så är det väl praktiskt med en lite större hallmatta, duk eller nåt sånt.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
ok, tack så mycket för dit svar. Blir antagligen billigare med en vanlig hallmatta.
Vi köpte en sån matta från zoo.se när vi ändå beställde mat till katterna. Den är nog lite för liten dock för katterna gör alltid ett skutt ut från lådan och landar strax efter mattan :P dessutom tycker dom det är roligt o flytta på den. Funderar på att köpa en liten sopbortse med sån skyffel så man kan sopa upp varje dag istället. Blir tokig på allt dammsugande hemma. 😭Men man kanske kan prova en sån hallmatta som är lite större
I wish I could write as mysterious as a cat
Hm.. JA det blir nog ett inköp av hallmatta tror jag, verkar ju som att det fungerar riktigt bra. Jag har en låda med huv på och när han är inne och krafsar i den så blir det att det liksom ramlar ut i springorna mellan själva lådan och huven 🤔
Annars kan man använda en skomatta/skobricka. Finns på Granngården och Clas Ohlsson vet jag.
Vi har två kattsand-mattor bredvid varandra. Vi har en Modkat-låda, när vi hade en "vanlig" låda gjorde de väl egentligen ingen större skillnad eftersom det ändå kom ut så mycket sand att mattorna inte kunde ta upp allt. Nu fungerar de mycket bättre, när det inte kommer ut lika mycket sand. Sanden fastnar lixom i mattan. Men jag håller med de över, en vanlig matta funkar också. Skulle rekommendera en lite "hårigare" matta istället för en vanlig hallmatta, det funkade i alla fall bäst för oss! :)
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Edit: Vår dörrmatta är också lite "hårig", men mjuk. Inte stråig som jag trodde och skrev först (var tvungen att kolla)…. Men lite "krullhårig" nästan… ;)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#9 Men dåså, då tänkte vi likadant! Min hallmatta är ganska "platt"!
Var snäll mot alla - bli vegan ❤
Har en rätt lång trasmatta liggande under och utanför lådan. Min ena katt har tyvärr fått för sig att det är mattan hon ska krafsa på, så den ligger ofta i en hög framför lådan. Det mesta av sanden stannar dock på mattan, men lite kommer utanför.
Därför har jag en Swivel Sweeper (http://www.tvins.com/swivel-sweeper-max-325) stående på armslängds avstånd från lådan. Man får dock lära sig hantera den för annars sprätter den ut sanden igen. Tricket är att "swivla", d.v.s. snurra runt den medan man suger upp sanden. Sedan tömmer jag den bara i lådan, så behöver jag inte slänga någon sand.
Ta det inte som smygreklam, för jag gillar verkligen min Swivel Sweeper. Det är så skönt att slippa släpa fram dammsugaren varje dag. 🙂( Det funkar säkert lika bra med andra bärbara dammsugare också.)
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Tycker att dessa mattor har fungerat jättebra. Mycket av sanden från tassarna fastnar i mattan. Bara att hälla tillbaka sanden i lådan sen. Vet att Biltema har kattmattor för ca 30 kr som är bra.
Skulle snarare rekommendera en vanlig dörrmatta. Jag hade en kattlådematta men det var lika mycket grus över hela hemmet ändå. Dörrmattan i hallen däremot samlar upp precis ALLT sand, hår och skit. Kanske beror lite på vad man har för sand också.
Vi har en "kattlådsmatta". Finns en bit man ska sätta under lådan så att mattan stannar kvar. Eller, ah vet inte om jag vill kalla det för "matta", är en hård platt plast sak med räfflor. Ingen aning om vad den heter eller vart jag köpte den, men den fungerar verkligen helt super!

Denna är perfekt framför kattlådan ingen sand alls https://www.kattkompaniet.nu/kattlada-tillbehor/kattsandsmatta/kattsandsmatta-softtouch-champagne
Hur jag än gör hoppar mina över dom. Så sanden hamnar på golvet. Dammsugaren står vid lådorna och används minst två gånger om dagen.
När vi flyttade och hade lådan i vardagsrummet improviserade jag och tog mattan jag hade hemma. Fattar inte att den funkar så bra men det gör den :)
Från IKEA
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50225530/
Jag har en modkat idag och en vanlig badrumsmatta under som är lätt att tvätta. Jag har aldrig haft så lite kattsandsspill som jag har idag.
Innan modkat så hade jag två kattlådemattor och det var ändå alltid grus överallt.
Jag tyckte dock det hjälpte pälskatten en hel del, men sphynxarna får ju Kattsand mellan tårna och de släpper den överallt, men när de behöver klättra ut och hoppa ner så försvinner all sand ner i lådan och hamnar på mattan. Behöver bara sopa runt omkring lådan en gång om dagen och det är när man gör rent. :-)
Tack så mycket för alla era tips😃
Det bästa jag testat är utan tvekan en badrumsmatta (TOFTBO) från IKEA. Gjord i microfiber och supermjuk för kattassar, fångar upp varenda litet korn. 49:- eller 79:- beroende på storlek.
Vi använder sådana kattlådemattor och de funkar bra, så länge de inte halkar iväg från lådan. Däremot så är det bra om det är av en lite större modell. Vi har köpt våra dels på Biltema, dels Zooplus.
Jag har en långhårig kille som förut strödde massor av sand utanför lådan och jag sopade varje dag.
Lade först en gammal dörrmatta precis utanför lådan, men den samlade inte ihop någonting alls.
Så jag köpte Trixi's halvmådeformade matta som jag anser fungerar över förväntan. Lite sand hamnar fortfarande överallt i lägenheten, men inte alls i samma mängd. och katten änvänder den istället för att undvika den.
Så jag skulle ge den 8/10
#22 Det är en sådan jag har. Och den hoppar dom över.
Alla katter uppskattar kanske inte känslan eller doften av mattan. Vissa vill inte att man ska ändra någonting runt deras grejer. Svärisarnas katt hatar sin matta, hoppar över den, svågerns katt vägrar gå om något står utanför hennes täckta låda..så alla är olika. Jag har en kattlåda med hög lock, så han kan bara gå in och ut genom den, men han visar tydligt missnöje i vanliga fall, men inte när han fick sin matta, så jag antar han accepterade den direkt, det är nog svårare att vänja en katt vid mattan om man har en öppen låda eller en liten matta som de lätt kan undvika.