Hur länge kan man lämna?
Mina grannar har nu lämnat sina två katter ensamma sedan i torsdags.
Mina grannar och jag har inte sett någon komma och ge de mat.
Jag har skrivit ett mail till Länsstyrelsen och Djurskyddet om detta.
Börjar bli orolig över de.
Jag kommer också att skicka iväg ett sms till ägaren och ifrågasätta.
Vad mer kan jag göra? Hälla ner torrfoder i brevluckan?
Jag anser att detta är djurplågeri.
En katt ska ha tillsyn TVÅ gånger om dagen. Enligt de senaste reglerna. Så att lämna dem ensamma så länge är absolut djurplågeri och ska anmälas.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Ring polisen på 11414.
Stolt ägare till tre La permer
Det hade visst varit någon och gett de mat igårkväll, sa min ena granne nu.
Men detta är bara EN gång om dagen.
Sitter du alltså hemma om dagarna och vaktar din grannes dörr? Eftersom du missade att där varit någon vet du uppenbarligen inte hur många gånger om dagen där är någon. Så att anmäla känns överdrivet.
# Nej Hera. Jag vaktar inte grannens dörr. Men jag och min andra granne, är hemma ganska ofta och de tar inte hand om sina katter för övrigt.
Så därför håller jag ett litet vakande öga över dessa.
Vi bor i ett litet mindre flerfamiljshus. Det är väldigt enkelt att se vilka som kommer och går.
Och som sagt…vi håller lite koll på de som äger katterna då dessa riskerar att bli vräkta pga annat som inte tillhör här.
Känns inte överdrivet att göra en anmälan då det skrivs på Jordbruksverkets hemsida att katter som är inne (vilket de är nu när de är ensamma) ska ha tillsyn minst två ggr per dag. Vilket dessa inte verkar få.
Misstänker jag att barn och djur far illa så kollar jag extra noga…så är det bara.
#5 är det samma familj med barnen som du skulle anmäla till soc?
Japp…och de är anmälda. Socialtjänsten tog allvarligt på detta och de är redan i den svängen.
Då om jag misstänker, eller vet, att djur och barn far illa så håller jag lite koll.
Jag tycker det är bra Mia att du håller koll! Man vet aldrig hur folk är funtade och tänk bara om katterna faktiskt hade blivit lämnade ensamma, då är det toppen att det finns någon som faktiskt bryr sig.
Tack micki78. 🌺
Det är ju inte så att jag sitter bakom en gardin och spanar…ahhaha..
Här hörs det väldigt tydligt när någon kommer och går.
och självklart håller jag då ett extra öga på de som inte sköter sej.
Usch, jag lämnar aldrig min katt ensam hemma över en natt. Skulle aldrig göra de såvvida det inte var en nödsituation, och då finns det alltid någon som kan passa ( föräldrar)
Min är aldrig ensam mer än kanske 6 timmar max.
Annars kommer mama och passar honom men eftersom jag är sjukskriven är jag alltid hemma och man märker helt klart hur galet kelsjuk han kan bli om han är ensam ens 4 timmar nu.
men många tror ju att man bara kan hälla på lite torrfoder och sen är det okej men det finns så mycket saker som kan hända, så det är bra att du håller koll på grannarna tycker jag och bryr dig.
Min ena han katt mådde bra på kvällen och dagen efter åkte vi in akut med urinstopp… och fick ligga inne 4 dagar med dropp och det kom verkligen från ingenstans.
Och sen var han bra igen och de hände aldrig igen, men allt kan hända och är man borta i två dagar och katten blir sjuk kan man förlora sin katt.
Så vad som helst kan hända ganska fort och ett djur ska ha tillsyn minst en gång om dagen…
lillelull
Precis som du skriver så kan vad som helst hända. De kan bli sjuka.
Nu verkar det som om ingen vart där uppe sedan i fredags. Nu sitter ju inte jag och håller koll hela tiden…men som jag skrev innan så hör vi om det kommer någon.
Och jag vart borta max en timme igår mitt på dagen…sen vart jag hemma. Jag hoppas VERKLIGEN att någon vart där uppe då.
När ägarna kommer hem ska jag ta det med de att man kan inte lämna så här. Mannen i familjen kaxade sej emot mej innan och sa själv att man inte får lämna en katt mer än 6 timmar ensam. Och vad gör de själva?
Nu när jag jobbade innan jul så bad jag min son gå hem hit på kvällen och kolla till min katt. Jag jobbade då mellan 15-00.00.
Det värsta jag vet är de som ska mästra över en sen gör de precis likadant själva.
Vi får se idag…jag hoppas de kommer hem eller att någon kommer och ger de mat idag. Annars får jag hälla ner torrfoder i brevinkastet åtminstone.
Prata med ägaren och fråga med trevlig ton hur läget ser ut med anledning att du inte hört någon vara där på flera dagar, och förklara hur lagarna ser ut om skötseln är bristfällig. Du missade ju att någon varit där en gång, samt att du varit iväg hemifrån, så det är nog dumt att starta en konflikt när någon kanske hämtat katten utan att du märkt det, varit där när du sovit eller något. Även fast du har bevis nog att anklaga grannen, föreslå temporära lösningar tills vidare. Kattvakt-annonser, pensionat eller något. Det kan ju ta lång tid att handlägga ärendet.
En variant är ju att du som är hemma så mycket erbjuder dig att se till katterna.
I området där jag bor så brukar vi hjälpas åt med småsaker. Det är bra för grannsämjan också.
/Maria
#12 Självklart kommer jag hålla en god ton och fråga de.
#13 Jag visste ju inte att de skulle bort..men annars hade jag gärna erbjudit mej.