Katten kissar lustigt/ ev länge
Hej!
3 åriga innekatt hanen Weasel har börjat kissa annorlunda, det kanske bara är något jag inte lagt märket till innan också. Weasel har bot med mig i 2,5 år (tagen från gatan/ katthem), han har varit en väldigt rädd katt men gör framsteg för varje månad. Nu för tiden vågar han gå på toa gemensamt vilket verkar vara någon form av "social bonding". Jag tycker mig inte tidigare sett honom kissa på det sättet som han gör nu.
För någon dag sedan satt han på lådan i typ fem minuter, om inte mer. Eftersom han satt där så länge undrade jag ifall han satt i lådan bara för skojs skull. I katt lådorna har jag kutterspån. Iomed att tiden gick under Weasels långa toa besök (ca 5-10min) så tittade jag till honom till och från. Han verkade vara klar sedan länge , bara sitta där på samma ställe och blinka till mig.
Så nu undrar jag ifall det finns fler katter där ute som beter sig på detta sätt? Att dom kissar länge,/ sitter kvar i kiss position länge,/ "sitter kvar i sitt kiss"?
Jag håller redan på att fråga runt och googla på detta, hittar inget bra svar. De urinvägs problem och symptom som kommer upp tycker jag inte stämmer in på detta.
Tack!
/David
Kissade han under hela tiden/satt i "kissposition", eller satt han bara där? Kissade han normal mängd, eller mer/mindre?
Min första tanke var att han hade ont och/eller inte fick ut kisset och därför satt och tryckte längre.
Att gömma sig i toalådan är annars ett tecken på otrygghet, att katten försöker gömma sig i sin egna lukt.
//Jessie
Kissade han under hela tiden/satt i "kissposition", eller satt han bara där?
-Jag behöver se det igen för att besvara den frågan. Det kändes iallafall som att det kunde varit båda eller det ena eller andra.
Kissade han normal mängd, eller mer/mindre?
-Det är typiskt att man inte tittade efter direkt. Efter han kraffsa runt det blir det svårt o se då vi har tre katter. En till sak som jag ska titta efter vid hans nästa besök. Jag tror att han kissar normal mycket, han verkar också gå på lådan normal ofta.
Tack för svar =)
Händer det bara en gång är det förmodligen ingenting, men det kan ju vara bra att undersöka lite närmare om det skulle hända igen (:
//Jessie