Jag har blivit sjuk.

Tittut!
Jag heter Baloo och är en liten bus och myspojke som fyller 3 år nu den 5 februari. Jag har varit jättetörstig hela mitt liv och matte har nyss fått veta att jag har fel på mina njurar. Hela 70% av dem fungerar inte säger hon.
Hon säger också att jag måste få en ny mat av veterinären, men det vill jag inte. Jag vill helst äta porta 21 finest sensible (torrfoder) och mjaus blötmat som tidigare.. Jag har lätt för att bli krasslig i magen men den här maten smälter jag utan problem. Varför måste jag byta? Vad är det jag ska undvika och vad behöver jag få i mig som gör att veterinären tror att jag måste byta mat? Jag vill inte ha det där Royal kanin fodret. Det smakar bara vete och majs..
Är det någon annan kisse här som också har fel på njurarna som vet hur det är att leva med det? Eller någon matte/husse som kan något om tillståndet? Min matte är orolig för att jag ska dö i förtid eller att mina njurar ska försämras ännu mer. Hon kan ingenting om min sjukdom och jag har svårt att berätta för henne hur jag känner mig.
Kan ni hjälpa mig och min matte? Vi vill så gärna fortsätta att leva tillsammans i många år till.
Mjau!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har en katt med njursvikt och denna får Royal torrfoder Renal Select. Ett nytt lite smakligare foder för kräsna katter. Be att få en provpåse. Det finns inte som blötmat. Sen kan du prova med Renalzin som man ska lägga på maten. Det är en pumpflaska och det är viktigt att de får det till maten.
http://www.veterinarbutiken.se/njurar/167-renalzin-50-ml.html?search_query=renalzin&results=7
Uscha stackars Baloo!! :( Har själv ingen njursjuk katt men så vitt jag vet behöver de en fosfor/proteinreducerad kost för att skona njurarna. Vatten är dock Viktigt!!
Torrfoder är ju inte bra för katter. Försök att vänja katten med bara mjau blötfoder. Sen finns det ett foder som passar alla katter nämligen barf.
M.V.H Snuttefia
Barf måste specialanpassas som alla foder vid grav njursvikt. Hög proteinhalt frestar på njurarna.
När det gäller katter som redan är njursjuka är det mycket viktigt med specialanpassad kost. Jag är inte mycket för veterinärfoder i vanliga fall men njursvikt är inget man bör experimentera med om man inte är typ expert på ämnet. 😕 Lycka till lilla misse! 🌺
Stackars Baloo!😕 Ja vid njursvikt är det viktigt att inte experimentera men förstår absolut att du är skeptisk till Hill´s eller Royal canins torrfoder med spannmål, som ofta erbjuds.
En katt med njursvikt behöver få mat som innehåller protein av hög kvalitet, men mindre protein och mer fett jämfört med t ex vanliga rekommendationer för barf, och dessutom fosfatreducerad kost. Jag tycker du ska ställa din fråga på Barf iFokus och hoppas på svar från Silvestris, som är MYCKET kunnig. Alternativt kontakta någon av dessa experter och köpa en foderkonsultation:
Om du vill veta mer om barf kan du t ex läsa min artikel, där står en del om hälsovinster för bl a njurar och alla källor är länkade, de som handlar om njurar kan då vara särskilt intressanta för dig att läsa:
Oavsett om du väljer att barfa eller ej så tycker jag du ska fråga efter blötfoder för njursjuk katt, inte torrfoder! Hill´s har även blötfoder anpassat för njursjuk katt. På denna länk hittar du veterinärers rekommendation gällande utfodring av njursjuk katt, och där ser du att Hill´s k/d finns som blötfoder:
http://www.veterinarbutiken.se/content/29-njurfoder-for-katt
Hoppas Baloo får må bra trots sin njursvikt! Tur att han har en sån omtänksam matte!❤️

Experimentera inte med njursjukdom katter är mitt råd… De foder som finns anpassade för njursjukdom katter är ändå beprövade. Jag har bekanta som kört på det och fått mycket bättre katter. Njursjukdom är ändå lurigt! För mycket protein kan ställa till det ordentligt! Just i fråga om njursjukdom skulle jag lyssna på veterinären, eventuellt efterfråga ett blötfoder av samma typ. Vi fick ta bort vår birman förra sommaren på grund av svår njursjukdom, så jag känner verkligen med dig…
Tusen tack för alla era svar. Jag uppskattar otroligt mycket att ni är ärliga. Jag blir lite rörd ska jag erkänna att så många tagit sin tid för mig och älskade baloo. Det här ligger som en sten i hjärtat på mig och det är en lättnad att någon tar sig tid att berätta, om ens den minsta lilla information.🌺
Jag har så svårt att förstå hur dessa spannmålsfoder ska kunna vara till positiv förändring med en njursjuk katt. Det är väl ändå välkänt att man håller undan spannmål av just den anledningen att det ger katter dåliga njurar.. Nu när Baloo redan har så pass dåliga njurar, varför ska han då äta spannmål? Det säger emot sig..😢
Om det bästa ändå verkligen är att köpa royal kanin eller hill's njurfoder så kommer jag göra det, men jag hoppades ändå att det skulle ha funnits någon väg runt det. Som också var bättre.😕
oh-la, jag beklagar. Hur gammal var kissen och får jag fråga hur sjukdomen gjorde kissen så pass sjuk? Jag är så orolig för min baloo.
Det är fosfat som du ska undvika. Själv skulle jag aldrig laborera med en katts njurar.
http://www.veterinaren.nu/katt/sjukdomar/urinvagarna/kronisk-njursvikt-katt
Tusen tack för länken helga21. Det var mycket intressant att läsa.
Veterinären tog bara ett blodprov och konstaterade efter det att baloo hade "fel på njurarna" och att de var nedsatta till 70%. Efter att jag läst lite mer på nätet så förstår jag att "fel på njurarna" kan vara olika saker och inte behöver vara t.ex kronisk njursvikt. Hur kan veterinären då veta att de är så pass nedsatta? Hon sa att värdet i blodprovet som tydde på "fel på njurarna" inte var högt utan endast lite förhöjt.

#8 hennes njurar bildade massor av sten som stoppade flödet från njurarna till urinblåsan. När vi åkte in, då hon var hängig och vi trodde hon bara behövde vätskan upp, hade en njure redan varit död en längre tid. Eftersom urinen inte kunde rinna ner till blåsan stasar det njurarna så blodtillförseln stoppas och njuren dör. När vi kom in var som sagt en njure död, och den andra helt stopp i. Man försökte vätska henne under natten för att få bort stoppet, men det lyckades inte. Vi valde därför att avsluta innan hon blev sämre. Det hemskaste beslut jag fattat, och jag saknar henne varenda dag. Testa njurfodret. Blodprover som tas anger hur mycket av något ämne (tror det är urea) som njurarna ska ta bort som fortsätter att cirkulera. På så vis ser man hur njurarna fungerar. På en katt med dåliga njurar finns mycket av detta kvar i blodet. Njurar är luriga och för en njursjuk katt gäller inte hög proteinhalt och kött riktigt. Det belastar mer.
Tack för att du berättade oh-la. Det gör ont i hjärtat att höra din berättelse och jag kan inte föreställa mig ens hur hemskt det måste ha varit och fortfarande är.
Vi kommer att köpa njurfoder till baloo. Jag har förstått att det är det enda rätt vi kan göra. Jag funderar även på om vi borde göra ett ultraljud för att fastställa vad det är för njurfel han har?
Man använder även sig av kreatinin och GFR för att mäta hur pass påverkade njurarna är. Dessa måste vara förhöjda för att diagnosen njursvikt ska ställas. Högt kreatinin kan uppkomma även vid t.ex uttorkning. Urea visar på hur mycket giftiga ämnen som finns i blodet som njurarna normalt sett filtrerar bort. Kreatinin läste jag precis nu kan även stiga vid intag av kött! Nu har jag också lärt mig något nytt! Spannmål påverkar inte njurarna. Prova med njurfoder under en tid och ta om provet för att se om det blivit bättre. Njurfoder i blötmatsvariant är absolut bäst.
Tänk bara på att särskilt för en njursjuk katt är det väldigt viktigt att få i sig tillräckligt med vätska, och fråga efter blötfoder för njursjuk katt. =) Undvik om det går att köpa torrfoder.
Känner tyvärr bara till Hills k/d men det kanske finns fler märken som säljer blötfoder för njursjuk katt? Barf anpassad till njursvikt är väl egentligen det bästa, men förutsätter att du tar hjälp av experter, som t ex de jag nämnde i mitt inlägg #6. Förstår om det känns krångligt och att du föredrar att köpa ett färdigt foder, hoppas bara du får tag i ett blötfoder. =)
Tack för svar.
Baloo har även en kattkompis här hemma, en liten gosig, lurvig tjej som också hon är snart tre år, Myra. Veterinären sa att hon kunde äta samma njurfoder som baloo, vad tror ni om det? Hon är fullt frisk.
Jag vill egentligen att hon får äta den mat hon är van, men gräver mig för att behöva "beställningsmata dem" och hålla dem ifrån varandras foder..😕
Speciellt myra gillar att äta väldigt små mängder många gånger om dagen istället för större portioner mer sällan.
Baloo är väldigt duktig på att dricka och har stor aptit på vatten. Just i denna stund ser jag att han sitter vid tvättfatet i badrummet och väntar på mig. Han vill jag ska sätta på kranen åt honom. Ska göra det med en gång 🙂
Jag ska tillägga också att han självklart har skålar med vatten framme också.🙂 Hans favoritställe är ändå att dricka ur vattenkranen i badrummet. Helst ur mina händer medans kranen porlar bredvid. Nu när jag vet att han har dåliga njurar och hur viktigt det är att han dricker så funderar jag på att köpa en vattenskål åt honom med "fontän". Ni vet säkert vad jag menar🙂
Jag tror han skulle falla för en sådan. Även om jag tror han får i sig tillräckligt med vatten ändå så skadar det knappast.
Jag skulle absolut inte ge specialkost för njursjuk katt till en frisk katt, eftersom de dels innehåller lite för lite kött (protein) och framförallt för att fosforhalten är reducerad, vilket även påverkar kalciumupptaget och kan leda till benskörhet. En kortare period är nog okej, men inte i flera år. Och vi hoppas ju att Baloo får leva flera år till, trots sin njursvikt!🙂
Jag tror du måste ge dem olika kost. Enklast är då att servera portioner, då kan du ge olika mat samtidigt och, om den ena har tendens att "sno" från den andra, går det att t ex ge Baloo sin mat uppe på en bänk (om du finns i närheten) eller i ett annat rum (med stängd dörr).
Även om Baloo är duktig på att dricka nu så är det en del av symtombilden vid njursvikt, och det är inte ovanligt att njursjuka katter trots det blir uttrorkade såpass att de måste vätskas upp av veterinär, antingen med vätskepuckel under nacken eller intravenöst. Du förebygger detta bäst genom att ge blötfoder, och jag skulle även röra ner en matsked vatten i blötfodret någon eller några gånger om dagen. Det är tyvärr verkligen jättesvårt att se till att de dricker tillräckligt om de bara får torrfoder.
Hoppas det går bra för Baloo och Myra!❤️
Vilka bra råd du kommer med burmamys, tack ska du ha 🙂
Det var precis det jag hade i tanken också angående myras foder, att det veterinären sa kanske inte riktigt var fullpott just i den frågan. Skönt att få det bekräftat iallafall.
Vi får nog helt enkelt ta tjuren vid hornen och vänja oss. Både husse och matte ska vänja sig vid att ge dem mat på bestämda tider men även katterna behöver vänja sig vid att maten inte står framme hela tiden.
Jag ger dem redan båda två blötfoder med extra vatten. Det har jag gjort sen de var små, de älskar såsen som blir av det🙂 Det blir nog ca 4 matskedar vatten per portion blötmat och detta slickar de upp direkt. Sen ger jag dem flera portioner under dagen så jag skulle säga att de iallafall får i sig 4 msk vatten / katt på det viset.
Det går utmärkt att ge njurfoder till friska katter. Frågan är vilken sort "njurfoder" du ska ge. Jag har en med kristaller i urinen och en med njursvikt som inte koncentrerar urinen ordentlig. Hon har levt med detta i minst 3 år och är 15 år nu. Man kan visst ge torrfoder till katter med njursvikt då detta är anpassat till just dessa. Royal har blötmat som heter k/d renal healt. Skaffa en fontän om du är orolig för att katten inte dricker. Blodtryckssänkande medel kan förlänga livet på katten.
https://www.purina.se/proplan/katt/rad/foebygga-och-bota-sjukdomar/katter-med-njurproblem
http://birmaringen.se/birmaringen2.0/halsa/njurar/kronisknjursjukdom.html
#19 Jättebra att de får blötmat! Varmt lycka till❤️ Hoppas allt går bra nu för, för tvåbenta och fyrbenta! 😉
#20 ser ingenting i texterna i de källor du länkat som visar att det skulle vara säkert för en frisk katt att äta foder för njursjuk katt? Den första länken är från en foderproducent, inte heller den motsäger det jag skrivit, men det är klart att de inte heller är negativa till specialanpassat torrfoder (även om de skriver att vatten är viktigt). Infon i andra länken är mer utförlig men utelämnar tyvärr viktig info om t ex den viktiga kalcium/fosfatbalansen.
I denna pdf finns kortfattad info från SLU om katters och hundars näringsbehov och några vanliga sjukdomar, tycker den är lättläst och tydlig. Kolla särskilt om Proteiner (s.7) Kalcium och Fosfor (s.10), Vatten (s.11) och Njursjukdom (s.16-17).
http://ex-epsilon.slu.se/1692/1/En_guide_i_n%C3%A4ringsl%C3%A4ra.pdf
# 21 Då jag har två katter med UVI-problem så har jag diskuterat med min veterinär om detta. Därav skrev jag detta.
"Fodret ska reduceras i proteinhalt, vilket minskar nedbrytningsprodukterna i blodet så att inte uremi uppkommer. Proteinet ska vara av högt biologiskt värde. För hög proteinhalt ökar blodflödet i njurarna och påfrestar filtreringen i glomeruli, vilket gör att sjukdomen framskrider (3, 8). Djur som inte visar några kliniska symptom och bara har något förhöjt BUN (Blood Urea Nitrogen)-värde (30-60 mg/dl) har ingen nytta av proteinrestriktioner (3). Filtrationshastigheten i glomeruli minskar vid njursjukdom, vilket minskar förmågan att utsöndra fosfor. Fosforhalten ska reduceras för att förhindra hyperfosfatemi och sekundär hyperparathyreoidism. Fodret bör innehålla tillräckliga mängder av kalium och vattenlösliga vitaminer eftersom de lätt förloras vid polyuri. Natriumhalten ska också reduceras för att förhindra hypertension som leder till ödem och ascites (8). Även kalciumhalten ska vara lägre (2). Energi från kolhydrater och fetter måste tillföras i tillräcklig mängd för att inte kroppen ska ta energi från proteinerna, vilket leder till mer avfallsprodukter i kroppen. När kroppen omvandlar protein till energi bildas restprodukter som måste utsöndras, om njurarna inte klarar av det får djuret uremi. Om kroppen måste använda kroppseget protein för sitt energibehov förvärras uremin. Fetter bidrar också med smaklighet, vilket är viktigt för katter så att de inte utvecklar anorexi."
Dvs att ge kolhydrater är helt rätt. Min feting sidan 17 i länken rån # 22
Ja, vid njursvikt behöver katten kunna använda mer av de andra energikällorna än en frisk katt, för att inte få så mycket restprodukter från protein när njurarna inte längre klarar att filtrera ut det. Katten ska fortfarande äta kött, men andelen kött bör vara mindre och andelen annat (fett och kolhydrater) bör vara större. Kan ej exakta procentsatser tyvärr. Men i detta "annat" är fett absolut att föredra framför kolhydrater eftersom katter är dåligt anpassade för att bryta ner kolhydrater. Kommersiella foder använder kolhydrater också ändå eftersom det är billigare och mer hållbart än fett, även om fett egentligen är bättre för katten. Det är därför jag helst skulle ge anpassad barf om någon av mina katter skulle drabbas av njursjukdom. =)
Nu blev jag lite förvirrad känner jag. Men personligen litar jag inte på veterinärer och deras rådgivning till 100%. Även om jag skulle bli rådd att ge en frisk katt njurfoder så skulle jag inte känna att det var fakta. De bästa foder veterinären vet är trots allt också royal kanin..
Precis så är det mimåne, veterinärer får sin utbildning i näringslära av torrfoderföretag som royal canin, purina, hill's m.fl., ibland även provision, och rekommenderar därför gärna dessa. Men som tur är blir allt fler veterinärer uppmärksamma på detta och läser på själva, och ser fördelarna med biologiskt anpassad rå föda. Det gäller dock att ha koll själv, har sett trådar här och på barf iFokus där kattägare fått väldigt dåligt balanserad barfkost okejad av veterinären! Genom att ifrågasätta veterinärens råd får du hen förhoppningsvis att tänka efter och ta reda på information från oberoende källor! Bara positivt =)
Vi sitter i en liknande situation. Vår ena katt åkte vi in akut med dagen innan julafton, hon var rejält uttorkad, hängig och hade förhöjda njurvärden. Vi har gett porta 21 torrfoder på fri tillgång innan plus blötmat morgon, eftermiddag och kväll. Vi skulle ge Royal Canin Renal på prov en månad och sedan återkomma för återbesök. Just eftersom katterna är vana med fri tillgång och våra scheman gör det omöjligt att ge enbart blötmat på vettiga tider, frågade vi veterinären hur vi kunde göra. Han sa att det var absolut inga problem att ge de andra katterna samma foder.
Vi köpte även Royal Canin Renal våtfoder, som dock är fruktansvärt dyr, och ger den istället. Förhoppningsvis var Lillans njurvärden förhöjda pga vätskebrist/något tillfälligt. Därför krävs uppföljning för att se hur hon mår. Skulle hon behöva äta det fodret fortsättningsvis får vi lösa det på något sätt för de andra, om inte för innehållet i fodret (som jag inte gillar alls), så för kostnaderna det innebär att ha tre katter på fodret…
Tusen tack för att du skriver Wony. Det ger mycket att höra andras historia och att veta att man inte är ensam. Att er katt skulle ha förhöjda värden tillfälligt, är det baserat på endast blodprov eller har man gjort ultraljud också?
Jag är i valet och kvalet om man ska göra ultraljud på baloo. Jag funderar väldigt mycket på hur veterinären vet om det är t.ex njursvikt eller något tillfälligt. Som jag förstår det av den information jag hittat på nätet så vet man det efter ett ultraljud. Men hur kommer det sig då att veterinären vet att baloos njurar är kroniskt nedsatta med 70% eller att din katt fått förhöjda värden tillfälligt, fast inget ultraljud gjorts?
Och om man kan fastställa det med blodprov, varför ska man då göra ultraljud..
🤔
Det gjordes ultraljud när vi var där, och veterinären såg ingenting onormalt på ultraljudet. Så det kan såklart också spela in. Sedan sade han att han såg på blodvärdena att hon var uttorkad och inte hade ätit ordentligt senaste dagarna. Han menade på att det i sig kunde gjort att värdena förhöjts tillfälligt.
Jag tror att det bästa är om man gör både blodprov och ultraljud. Vi fick välja själva om vi ville göra ultraljudet när vi var där akut eller vänta till efter julhelgen, vi valde att göra direkt trots att det var dubbelt så dyrt för vi ville veta ifall det var något allvarligt fel.
Vi ska ju snart tillbaka för återbesök och nya blodprover, så ska bli spännande att se hur värdena ser ut.
Vi blev inte erbjudna det på plats utan veterinären bad mig fundera på det. Jag upplevde att veterinären tyckte det var onödigt, för hon ruskade lite på axlarna och verkade mest tycka att det var en kostnadsfråga.
Om vi inte gör ultraljud på baloo, så känns det som att jag alltid kommer undra hur det egentligen ligger till med honom.. Jag vill ju ha svar på om det här verkligen är 100% ett kroniskt njurfel hos baloo och inte något annat. Det blir en kostnadsfråga för mig också, och eftersom veterinären verkade tycka det var onödigt så slår ju tanken en att det kanske blir som att betala för något jag redan har hört? Att jag inte får bättre svar. Det skulle ju bli en väldigt dyr repris..
Tankar som ett garnnystan.. 🤔😕
Det förstår jag, det är många tankar som snurrar. På ett sätt är väl ultraljud bra, om det kan visa ifall det är mer allvarligt eller inte, men samtidigt kan det ju vara pengar i sjön. För oss kostade det 1600kr eftersom det var akut och jourtid, men samtidigt fick vi ju veta direkt att det inte var något akut/allvarligt problem. Svårt vad det där!
Själv funderar jag mycket på det här med maten. Vet ju att maten inte är optimal (huvudingrediensen är ju majs, hemska tanke!) men om det är vad Lillan behöver för att inte bli sjuk så får det vara så. Just njurproblem känns det som att jag inte vill experimentera med utan att prata igenom med veterinären.
Vi har evidensia djurklinik här och på en del ställen skriver de ut på hemsidan vad ultraljud för katt kostar man självklart gör de inte det på vår klinik.. Men det jag hittat är att det ligger kring 1450 på evidensia kliniker. Så att ni fick betala 150 mer känns inte som något märkvärdigt mycket högre pris. Men det är ju fortfarande dyrt för något så ovisst.
Fodret har också varit min största fundering hittills av just samma sak. Spannmålet. Men veterinärfoder är ju också fruktansvärt dyrt. Det hade ju varit en vinnande situation om man kunde få slippa båda två, men det verkar som att det är för riskfyllt och svårt att hitta en väg runt omkring det. Jag antar att det enda valet vi kattägare med njursjuka katter har, är att köpa fodren.. Man gör ju trots allt det som krävs för sin vän. Fast det hade ju känts bättre om det inte var så dyrt..
Allt är verkligen jättesvårt för det är ju ett väldigt kärt liv det handlar om. Man vill så gärna göra det bästa.
Du, Wony, får hemskt gärna återkomma om hur det gick hos veterinären när ni tagit blodprovet. Jag hoppas att allt går bra för er och att värdena blivit bra.
Ah, då antar jag det är 1450kr på normal besökstid. Vi var ju där på eftermiddagen/kvällen och han sa att det var dubbelt så dyrt, så för oss hade det kostat 800kr på dagtid. Men så är det en jätteliten (men förvånansvärt välutrustad) klinik med två veterinärer och en/två djursjukskötare.
Jag har funderat på att ge barf, och verkligen sätta mig in i vad en njursjuk katt behöver. På så sätt blir ju maten bättre för katterna, samtidigt känner jag inte inte alls säker på hur jag skulle göra maten bra för dem. Har även läst någonstans att det finns någon slags "fosforblockerare" som gör att katten tar upp mindre av fosforen i maten, men är inte så insatt i det. Det skulle väl annars vara ett alternativ.
Vi har diskuterat en hel del här hemma. Vi funderar på om man, ifall värdena blir bättre, kan byta ut specialvåtfodret mot vanligt men behålla torrfodret och se hur värdena påverkas. Då blir det åtminstone billigare och vi kan ge katterna mer blötmat varje gång. Nu blir det helt enkelt för dyrt att lassa upp samma mängder som innan. (hittade specialfodret för 149kr för 12 påsar, tänker man då att man har tre katter som ska utfodras med det utöver torrfodret, ja då drar det iväg snabbt!) Jag gissar att vi får besöka för blodprovstagning lite då och då hur som helst… Men kommer ta upp det här med kosten vid återbesöket.
Jag skriver absolut här när vi varit på återbesöket! Det känns bra att dela samma problem med någon annan, för man känner sig rätt ensam om det.
Naturligtvis bestämmer var och en själv, men att Baloo är så ung kanske motiverar lite extra att även göra ultraljud. Då ser veterinären om det är s a s vanlig njursvikt (och hur stor del som är påverkad) eller om det är t ex cystor i njurarna, eller något annat som påverkar…?
Gällande barf för njursjuk katt så finns det ju två riktigt duktiga experter som man kan kontakta för att få korrekt anpassad barf, kolla mitt inlägg #7. Det är vad jag skulle göra om någon av mina katter skulle drabbas.
Förlåt inlägg #6 var det ju! =)
Om du köper Royal renal healt k/d så finns det att köpa på zooplus till ett bättre pris än här både torrfoder och blötmat.
Med tanke på att din katt är så ung så kulle jag faktisk överväga att göra en röntgen av njurvägarna. Man ser mera då.
Tack så mycket för råden.
Jag ska absolut fundera på det här med röntgen om det är ett säkrare alternativ för att få svar.
Jag funderar på att ringa till en annan veterinärklinik för att få råd därifrån, i och med att veterinären jag pratat med verkade tycka det var lite onödigt.
Alltid bra att få en second opinion när det gäller knepiga diagnoser =)
Nu är vi hemkomna från veterinären! Värdena hade sjunkit från förhöjda till precis i överkant på vad som är normalvärden. Veterinären sa att vi fick bestämma själva hur vi gör med maten - antingen fortsätter vi med Royal Canin Renal både torrt och vått och behöver bara ta nya blodprover om hon blir sämre igen eller slutar äta, eller så byter vi till vanlig mat under en eller två månader och tar nytt blodprov igen.
Argumentet som talar för att fortsätta med RC renal är att det är väldigt skonsamt mot njurarna, och att vi på så sätt kan förhindra fortsatta problem. Nackdelen med det är att det fodret i torrvariant huvudsakligen består av spannmål. Vi har inte möjlighet att övervaka vem som äter vad, och med tre katter blir det även dyrt, särskilt om jag skulle ge så mycket blötmat som jag önskar (plus att jag känner mig hemsk som ger så mycket spannmål till de två andra katterna).
Argumentet som talar för att testa vanlig kattmat är att om värdena då försämras igen, då vet vi om det är så att Lillans njurproblem är kroniska och att hon måste äta specialkost resten av livet. Dessutom är vanlig kattmat billigare, med bättre innehåll, och vi skulle då ha råd att gå över helt till blötmat och på så sätt få i katterna mer vatten. Nackdelen är att vi riskerar att Lillan blir dålig igen.
Jag läste någonstans att njursjuka katter inte bör äta mer än 30% protein i torrsubstans, och jag försökte räkna på vad Bozita innehöll och fick då värdet 50%. Om jag räknat fel vet jag inte, men då låter ju väldigt högt för henne i sådana fall. Å andra sidan kanske detta kompenseras något av det höga vattenhalten?
Det ser jag fram emot burmamys :)
Vad skönt att höra Wony att värdet hade gått åt rätt håll och sjunkit. Jag tror att jag hade gjort samma val som dig och prövat att återgå till den normala maten. Jag förstår att det är en risk att hon blir dålig igen, men är hon frisk och ni fortsätter med detta spannmålsfoder så känns det i sig också som en risk.. Prövar ni den vanliga maten igen nu så känns det också som att ni får svar på hur det är med henne. Om det verkligen var tillfälligt eller om hon är sjuk.
Ja, det var jätteskönt att värdena gått åt rätt håll, visserligen nära att vara förhöjda, men ändå normala. Jag hoppas så att det var tillfälligt… Just nu känns det som att vi kommer att utesluta torrfoder helt i den mån vi kan (ena katten äter nästan uteslutande torrfoder, så honom får vi nog vara lite kreativa med) och bara ge blötmat.
Även om vanlig blötmat innehåller mer fosfor än dietmaten gör, så är det i alla fall både hållbart ekonomiskt och gör att katterna får i sig mer vatten än att enbart ge torrfoder. Nu dricker våra rätt hyfsat ändå, men det bästa vore ju att utöka de tre-fyra måltiderna de ändå får med blötmat så att de huvudsakligen äter det.
Det sköna är att vi fick klartecken att släppa ut Lillan, nu under den här månaden fick hon bara äta sitt specialfoder. Nu sa veterinären att det gör inget om hon tar en fågel eller sork även om hon står på renal-fodret.
Jag hoppas att det kommer gå bra för er nu. Vad jobbigt det måste ha varit för katten att inte få gå ut som den brukar. Vad glad den måste bli nu över att få gå ut.
Jag kollade nyss upp vad renal kostade hos zooplus. Jag visste att det skulle vara dyrt. Men alltså.. 800kr för 8kg??? Vi brukar köpa 20kr för 750kr😭
Ååå det känns som att man vill gå under.. Plötsligt blev jag på väldigt kasst humör😕
Ja, samma reaktion hade jag. Vi gav ju också porta 21… Ännu värre är det hos veterinären. Där var fodret ännu dyrare, men eftersom vi behövde fodret bums hade vi inget val… Usch.
Tror att vi kommer att fasa ut torrfoder och fasa in blötmaten vi har hemma (sheba, kitekat och whiskas, eftersom det är de sorter som äts upp här hemma) och se hur värdet håller sig om sådär 4-6 veckor. Det är ju inte utan att man är nojjig och orolig för hur det ska gå, men blötmat känns ju bäst ur hälsosynpunkt, och om det går att ge så är det ju det vi vill ge…
Jo jag vill också helst ge blötmat åt baloo. Nu när vi har två katter och ändå kommer behöva mata dem på bestämda tider så känns det ju som att man lika bra kan lägga fram en skål blötmat istället för en skål torrfoder..
Jag hittar på zooplus ett foder som heter Kattovit renal. Då får man 12 x 85g kyckling eller lamm för 89kr.
# 42 Du ska inte ge en katt annan mat än de ska ha för sina njurar. Förstår du inte det? Hur skulle du agera ifall det var du själv och du visste att du blev sämre av en viss mat och att dina njurar skulle sluta att fungera?
#48 Det är med veterinärs godkännande vi gör det, som jag redan skrivit.
För det första - hennes värden är bra och hon kommer att regelbundet ta nya prov.
För det andra - varken vi eller veterinären vet att hennes normala mat gör henne sjuk, det kunde lika gärna vara tillfälligt. Och du som varken vet kattens värden, har träffat katten, sett ultraljudsresultat eller övriga blodprovssvar kan absolut inte veta, såvida du inte sitter med en spåkula eller någon slags allvetande.
För det tredje - jag skulle inte livet ut äta föda som är så långt ifrån artanpassad utan att vara helt säker på att det är det som behövs. Vet du ens vad fodret innehåller? (Ett tips, det som står först är det som fodret huvudsakligen består av…)
Renal RF23: Majsmjöl, ris, animaliskt fett, veteglutenfoder, majsglutenfoder, lignocellulosa, animaliskt protein (hydrolyserat), sojaproteinisolat, mineraler, betmassa, fiskolja, sojaolja, fruktooligosackarider.
Tycker du att det här låter som artanpassat foder? Ser du ofta katter jaga majskolvar och ris i det vilda? Det är lite som om en människa skulle leva på pizza resten av livet, frukost, lunch, middag.
Som sagt, veterinären har godkänt det, och jag skulle inte ta den relativt låga risken om det inte vore för att vi med hjälp av detta test kan veta mer exakt hur hon mår och kunna se vad orsaken är.
Om du fortfarande envisas så säger jag såhär - jag litar på vad veterinären sagt till oss, mer än vad jag litar på någon på ett internetforum. Det förstår du väl?
#48 Det där kändes inte som en relevant kommentar utan mest bara lite stötande. Tänk på att de du skriver till är människor som kan ta illa upp.. Kan vi inte försöka hålla god ton mot varandra?🙂
# 49 Jag ber om ursäkt för att jag tänkte på kattens bästa. Det finns mängder av människor som äter sig sjuka.