Mjaus kampanj #förvarendakatt
Kattmatstillverkaren Mjau har startat en kampanj med informationsfilmer för att hjälpa de hemlösa katterna genom information till allmänheten. De kallar kampanjen #förvarendakatt. Mycket bra! 

"Projektets målsättning är bland annat att fler katter ska kastreras och id-märkas, och att färre ska överges. "
http://www.gd.se/gastrikland/gavle/100-000-hemlosa-katter-i-sverige
Och vad skänker de till kat hem mm då

Är inte steget att informera nog till en början? Mjau är ett ganska stort företag att de engagerar sej är rätt bra tycker jag de når ut till många fler än den enskilde personen :)
Tummen upp till maju från mej <3
Mycket bra initiativ!
När båten läcker behövs inte bara öskar - hålet måste tätas. När det gäller hemlösa katter tätar man hålet genom att sprida information och på så sätt få kattägare att tänka längre än näsan räcker!
Sajtvärd Katter iFokus
Jag menar rikt företag har råd att skänka penga
#4 pengar löser inte allt. För att det verkligen ska bli en förändring för dessa hemlösa katter behövs även en attitydförändring i samhället och det är det som Mjau har valt att satsa sina pengar på. Var tacksam för det istället.
Exakt! Orsaken till att vi har över 100.000 nödlidande hemlösa katter i Sverige är människornas okunskap, nonchalans och ibland elakhet. För att lösa problemet måste man få människorna att se verkligheten och att ändra inställning. Det är det som Mjau vill hjälpa till med - all heder åt dem!

Reklamen i sej är ju till för att hjälpa de hemlösa katterna och den vår ju knappast gratis att göra eller att visa…. reklamfilm på tv är dyrt…
jag tycker nåt helt annat här kanske har jag fel men frågan ej så lätt utan det komplicerat
#8 Vad är det du tycker? Att man enbart ska hjälpa de katter som redan är hemlösa (dvs på katthem) för att göra en insats som räknas? Att lägga pengar på att förhindra hemlöshet och lidande genom att sprida information måste väl ändå vara ett nog så gott initiativ?
Problemet med hemlösa katter beror på att kattägare inte är tillräckligt upplysta och/eller tillräckligt ansvarstagande. Det beror inte på att kattmatstillverkare inte skänker tillräckligt med mat till katthem.
Sajtvärd Katter iFokus
#8 Här kan vi alla hjälpa till, du också, både med att skänka pengar till katthem och med att sprida information om att kattägare ska ta bättre ansvar för sina katter och kastrera och ID-märka dem.
Att klanka ner på dem som försöker göra något konstruktivt blir inte katterna hjälpta av.
Jag ger tummen upp till Mjau!
Med tanke på detta kommer jag definitivt att se om mina katter kommer vilja äta Mjaus blötmat, för sånt här värmer verkligen en kattägares hjärta!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Nu har film nr 2 kommit. http://www.mjau.se/forvarendakatt/
"Uppmana fler att kastrera
Om fler kattägare valde att göra det skulle antalet hemlösa katter minska. Och med det allt onödigt lidande. Anledningarna till att människor väljer att inte kastrerar sin katt varierar, men en vanlig missuppfattning är att man tror att katten mår dåligt av det – när det i själva verket är tvärtom. En kastrerad katt slipper styras av den starka könsdriften och blir därför ofta både lugnare och mer tillgiven."
Information till ägarna och ansvar från ägarna, är vad som behövs. Pengar är bara en flugbajs jämfört med vad alla kattägare själva kan göra! Bra Mjau! Ska ta o köpa nåt från dom.
Den filmen gör mig faktiskt arg. För de sätts ut hund valpar oxå. O hundar vuxna hundar överges oxå Många hundar far oxå illa. Även om de inte finns många hemlösa.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#14 men just DEN HÄR filmen handlar om katter. Ingenstans påstås att katter är de enda djur som blir misskötta.
"På natten är alla katter svarta"
#14 du har helt rätt, och det är viktigt att poängtera och jag tycker man ska anstränga sig för och göra arbeten och projekt för dem också! Men som #15 säger, den här filmen handlar om katter :) men ja, som sagt, kämpa på för hundarna också och alla andra djur och människor som lider!
#14 Varför blir du arg för att Mjau sprider en informationsfilm om katter? Tyvärr finns det många djur av alla djurslag som far illa, även (människo)barn i fel familjer far mycket illa. Men det hindrar inte att försöka göra något för att förbättra för en grupp/ett djurslag? Mig veterligen har de inte sagt någonstans att hundar/hästar/kaniner/hamstrar o.s.v. borde få lägre status, utan Mjau har försökt att göra något positivt för alla hemlösa katter..
Det tycker jag är positivt!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
NU har äntligen informationsfilm nr 3 kommit! "IDMÄRK OCH REGISTRERA" heter den.
Från Mjaus hemsida:
"Om fler kattägare valde att ID-märka och registrera sina katter skulle antalet hemlösa katter minska. I samarbete med Svenska kattskyddsförbundet (Svekatt) vill vi med denna namninsamling och vår nya film uppmärksamma landets beslutsfattare om att en lagstiftning om obligatorisk ID-märkning av katter är nödvändig och räddar kattliv.
Hjälp oss kämpa #Förvarendakatt genom att skriva på namnlistan nedan och dela filmen "Id-märk din katt"!"
Ägarregistreringen görs hos DjurID eller Sverak, för den som inte visste det. Viktigt att hålla adress- och telefonuppgifterna där uppdaterade om man flyttat eller bytt tel.nr.
Kul att Mjau och Svekatt samarbetar!! 

Hoppas på en bättre lagstiftning för katterna.
Du skriver väl på och sprider namninsamlingen?
Bra artikel om kampanjen:
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2907272-katten-ocksa-maste-id-markas
Mjau har donerat en hel del mat till föreningen jag är med i vilket hjälper en hel del för jourhemmen. Både torrisar (bättre än ingen mat) och blötmat.
Har skrivit på namninsamligen och delar den med vänner och bekanta!
Nu har Mjaus och Svekatts namninsamling avslutats, och förslaget har lämnats in till jordbruksminister Sven-Erik Bucht om obligatorisk id-märkning för katter.
Hela 14.322 underskrifter blev det! 

"Allt tyder på att en ny djurskyddslag presenteras våren. Då hoppas vi att den slående responsen på uppropet ska bidra till att frågan om ID-märkning av katter tas på allvar. Det finns över 100 000 hemlösa katter i Sverige idag, det är 100 000 för många."
http://www.mjau.se/forvarendakatt/
http://www.expressen.se/gt/de-kraver-tvang-pa-id-markning-av-katter/
Nu håller vi tummarna, och fortsätter påminna kattägare omkring oss att märka och registrera sina katter! 👍