Nät till balkong utan tak?
Halloj! I december får vi hem våran efterlängtade lilla goding. Så just nu funderar vi på hur vi på bästa sätt kan näta in balkongen som självklart skulle vara utan tak. Personligen är jag höjdrädd och vill inte att han ska vistas där alls, han får hellre sitta inne i soffan och gosa med mig ;) Men eftersom karln och många av dom som vi umgås med röker så kommer den dörren öppnas endel. Vilket ger mig lite småpanik då jag redan nu ser framför mig hur han skulle smita ut och ramla ner. I början prata vi om att inte göra ett tak av nät också, men det är inte okej för mig nu. Är redan rädd om min pälskling, fjärde våningen och ner är en tur han aldrig får ta. Han ska bli en lycklig innekatt som inte vet vad han missar ute i världen haha! Hur som helst behöver jag tips och idéer, gärna också med bilder. Tack på förhand :D
Jag fattar inte riktigt om ni ska ha ett tak av nät eller inte.
Vi hade smala stolpar som vi fäste med buntbad vid balkongens sidor och sedan hade vi ett mjukt nät som gick nästan upp till balkongen ovanför.
Det vara bara att montera ner vid flytt då vår lägenhet var en hyresrätt om man får ju inte göra som man vill alltid. Har tyvärr inga bilder.
Det finns bestämmelser när det gäller katt att man måste näta in balkong vid en viss höjd.
/Maria
Självklart ska det vara nät på balkongen, det är inte vad jag frågade om. Jag har alltså en balkong som inte har någon form av tak över sig som jag vill näta in fullständigt. Alltså vill jag ha nät som tak för säkerhetens skull, ifall han skulle bli en sån som klättrar på allt och tar sig över även om det är för mjukt/ostabilt. Eftersom vi också har hyresrätt så har jag ingen aning alls om hur det ska göras, havet det varit hus eller liknande så hade jag inte haft det här problemet :)
Först måste du kolla upp så det är tillåtet att näta in balkongen.
Sedan får ni bygga en ram och köpa ett stabilt när att lägga över.
#3 Lag går före eventuella bestämmelser från fastighetsägaren, så det är inget problem. Speciellt inte om TS gör som #1 föreslår och använder sig av buntband. Ingen som helst åverkan på fastigheten.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#5 I det förra huset jag bodde i fick man inte, och detta just enligt lag eftersom huset inte fick ändra utseende. Varken provisoriskt eller permanent.
#5 Man måste ju förhålla sig till fastighetsägarens bestämmelser annars får man kanske flytta.
Bara för att det finns en lag så är det ändå inte alltid fritt fram att förändra utseendet på en fastighets fasad.
/Maria
Ja jag brukar hålla mig till de regler som finns där jag bor.
Och är det inte den som äger fastigheten som bestämmer över sin egen fastighet?
En lag är en lag och den beskär alla andra bestämmelser. En fastighet behöver inte ändra utseende om man gör en snygg ram och använder ett tunt nät. Allt går om man är litet smart. Och så länge man inte gör åverkan på huset.
#10 Riktigt så enkelt är det inte (även om man skulle önska)
Du får helt enkelt välja att bo där det är OK att näta in balkongerna.
Får man inte göra det så får man avstå att ha katt.
/Maria
#10 Man ser ett nät, hur man än gör.
Vilken lag är det du hänvisar till? Som säger att man ska skira i det husägaren säger?
Självklart lyckades jag glömma lösenordet hit. Balkongen är innätad, katterna avskyr att vara där ute ;) ska försöka komma underfund med om man kan "låsa" trådar.
#13 Vänta tills det blir sommar och varmt så gillar de det nog bättre!
#13 Vill du ha den här tråden låst måste du be en Medarbetare fixa det. Trådskapare kan inte själva låsa en tråd.
#14 jag hoppas dom avskyr det lika mycket då, vi bor så högt upp och jag är själv höjdrädd. Trivs bäst när dom är kvar inne ;)
#15 tack så jätte mycket! :D