Katten jagar hunden...
Hej ! Är ny här i gruppen och tänkte ge det ett försök och se om man kan få lite nya tips och råd. Får varna för långt inlägg 😉 För två månader sedan flyttade två kattflickor hem till oss och dessa är två år gamla och syskon. Det har gått bra, lite skygga har de varit men det går bättre och bättre de/vi leker och låter sig kelas med och de söker kontakt och är gärna i närheten men sticker gärna iväg vid hastiga ljud eller rörelser. För att bara varit hos oss i två månader tycker jag det går väldigt bra. Kan tillägga att de är innekatter ….tanken var att vi skulle vilja dem i sele så småningom men just nu är det inte att tänka på då vi än så länge bara kan komma nära om de själva tillåter det. Märker skillnad på vår förra katt som var en Helig Birma och som vi haft sen kattunge, han kunde vi göra vad som helst med när som helst <3 Därför behövs lite tips och råd så vi kan göra allt för dessa goa flickor. Ja nu till det egentliga problemet…..den ena katten smyger emellanåt efter vår gamla hund för att ta tassen och slå till honom !! Detta händer kanske en till två gånger om dagen. Jag upplever inte att hon är aggressiv på något sätt men väldigt "lurig" Hon kan springa efter honom och slå till för att sen sticka iväg. ser likadant ur när hon leker med syrran så jag själv tror att hon på något sätt vill leka ?? Problemet är ju att hunden är ju rädd för henne och tittar noga var hon befinner sig…..känns lite sådär !! Har någon nån ide hur jag skulle kunna aktivera henne lite extra så hon kanske gör av med lite extra energi ?? Bör ju tillägga att för det mesta är det lugnt men hunden är på sin vakt….Ja jösses detta blev långt men men hoppas nån har lite tips och råd 🐱
Det låter som lek. Men lite tråkigt när hunden är gammal och inte orkar. Har haft samma problem innan med vår store hankatt som vi till sist fick omplacera då vår andra katt var rädd för honom (för han lekte för hårdhänt, nu pratar vi om en katt som gladeligen BROTTADES med väninnans amstaff och han vann lika ofta som amstaffen!) men han kunde slå efter vår gamle hund. Men i vårt fall så vart inte hunden rädd för honom däremot så var vår oro att hunden skulle bita katten eftersom han är så pass gammal och synen blivit så mycket sämre det senaste året att han ser inte ordentligt längre, men har hitendags haft en ganska bra tillvaro ändå som pensionär.
Vi löste ju det genom att låta Nisse flytta till ett annat hem där det bodde en Bengal eller occi-katt, kommer inte ihåg vilket, så nu har han någon som brottas och leker lika hårt som han själv + två lekglada hundar.
Men det du kan göra är ju att avsätta en stund varje dag och härja med katten, fjädervippor, bollar, laserpekare you name it. Ett tag när min lilla hon vart överjävlig och busig så lekte jag med henne tills hon flämtade/flåsade för att vi skulle kunna få sova om nätterna, annars terroriserade hon oss. Händer emellanåt fortfarande att man får härja runt med henne en massa annars lever hon rövare. Däremot har hon aldrig terrat stora hunden, men hon och lilla (kinesisk nakenhund) är i samma viktklass nåttsånär så de kan ju leka och springa rundor och jaga varandra, men de turas om och bägge är lika goda kålsupare. igårkväll fick lillhunden sig en pärla så han tjöt. Så ska ta och klippa klorna på damen idag ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Åhhh vad roligt att läsa detta! Så bra du har lyckats på dessa 2 månader!
Med tanke på kissebeteende så tänker jag att det enbart handlar om lek & nyfikenhet.
Kissarna har accepterat sitt boende med innevånare vare sig de har 4 eller 2 ben. Kissarna har fått självförtroende & finner sig väl i situationen. Trots att det finns vissa otrygghetskänslor. Det kan ha att göra med att de har haft varandra att förlita sig på. Det här kommer lösa sig.
För att hjälpa vovve så låter det som du redan är införstådd. Vovve ha en egen plats där hon kan undkomma dessa små upptäckar & pilla på terrorister. Sen så kommer det av sig själv…kissarna tappar intresset & allt eftersom åldern stiger så finner dom andra intresseområden. Har kissarna sen funnit sin plats & verkar vilja terra vovve lite väl mycket. Hjälp vovve och förmedla till kissarna att detta ej gillas.
Aktivera kissarna med lek, leta mat, kunna klättra upp & hitta intressanta ej förbjudna ställen för matte, avhjälpes med aktivering. Så bra dom är 2. Syskon lär & hjälper varandra mycket i frånvaro av vuxna katter.
Katter som är 2 år & inte har haft ett speciellt spännande liv innan, har en förmåga att ta igen det när tillfälle ges. Jag tycker det låter som du är en bra, lyhörd och uppmärksam matte. Dina kissar verkar vara beredda att ta för sig av livet.
God lycka till er Lisa! Är övertygad om det kommer bli jättebra det här!
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
Tack för era svar !! Har dessa dagar ventilerat "problemet" och studerat hunden och katten…….Tror kanske att jag "curlar" vår gamle hund som ju snart är 13 år. Klart man inte vill att nån ska gå och tycka det är jobbigt ! Vi har nu försökt att "bryta" när Zäta smyger på honom så hon får uppmärksamhet på annat än hunden :-) Annars får de sköta det lite själva och ger dem godis ihop och försöker uppmuntra både hund och katt att sitta bredvid varandra vid dessa tillfällen och det fungerar mycket bra. Zäta är den av de två kattsystrarna som är den osäkra och är mycket mer känslig för ljud och rörelse så kanske har det ett samband. Kan tänkas att hon faktiskt är lite osäker på hunden. Häromdagen strök hon sig mot honom för att i nästa stund när han gick iväg ge honom en lusing med tassen….Ja tänk om man kunde veta vad de tänkte. Hon är väldigt nyfiken på honom och ibland kan de ligga sidan om varrann och speciellt när han sover går hon och snusar på honom :-) Tror nog att vi får ge det tid och uppmuntra att de är nära <3