Ensam eller ny kompis?
Jag har en fundering om hur jag ska göra.
Min katthane Artur blev avlivad pga njursvikt i fredags.
Men Joanna är ensam katt nu och jag står i valet och kvalet om jag ska köpa en ny kompis till henne eller om hon ska vara ensamkatt. Hon är 2 år och 6 månader, en liten diva som vet var skåpet ska stå. Det är mycket viktigt att ha uppmärksamhet dygnet runt tycker hon.
Hon går inte runt och ropar efter Artur när jag är hemma, däremot har hon under helgen vid flera tillfällen lagt sig och vila på byxorna jag hade på mig vid avlivningen (har inte lock på mina tvättkorgar). Saknar hon Artur eller är det bara slumpen som gör att hon lägger sig just där?
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Är hon utekatt eller innekatt? Hur stor del av dagen är hon ensam? Ska du introducera en kompis till henne är det bra att göra det nu medan hon fortfarande är ung. Än så länge skulle hon säkert kunna trivas med en kattunge, men väntar du för länge kan åldersskillnaden (skillnad i mognad och aktivitetsbehov) bli för stor för att det ska vara ett lyckat projekt. Ju äldre hon blir, desto svårare kommer hon förmodligen även ha att skapa en nära relation till en annan vuxen katt.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag beklagar sorgen efter Artur. Det är tufft att förlora sina fyrbenta vänner. Jag har precis haft den situationen då min hankatt plötsligt blev ensam katt efter att han haft 2 kompisar. Han var ensam i 2 månader och han blev riktigt deppig av att vara ensam katt. När han fick en ny kompis så levde han upp och blev lycklig igen. Du vet bäst hur din katt mår men jag hade valt att skaffa en kompis. Särskilt då hon alltid haft en vid sin sida.
Djur kan sakna någon som är borta om de växt upp tillsammans. Hans doft finns på byxorna så fullt möjligt att hon lägger sig där för de luktar som hennes kompis. Dock vet hon inte vart han är hän.
Att skaffa en ny kompis kan hjälpa och samtidigt inte. Hon är ju inte så gammal så hon borde inte ha problem med en kattunge, men kattungar tar mycket energi och om hon är diva kanske hon inte uppskattar det.
Samtidigt så är inte katter flockdjur och trivs bra själva med. Så om du inte upptäcker att hon vägra äta mat osv så är det lugnt att hon är själv. Du vet och känner ju din katt.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Man kan egentligen aldrig förutsäga hur det kommer att gå faktiskt. Alla katter är ändå så pass olika och sen då man introducerar en ny katt så kan det antingen gå riktigt bra eller helt åt skogen. Det är alltid en chansning som man tar.
#1 Hon är innekatt, dels för att jag bor i stan och dels för att inte alla människorna här är snälla mot katter..
Jag är borta ca 10 timmar mån-tor och 7 timmar på fredagar samt 1-2 timmar lördag och/eller söndag. Kan inte vara hemma med henne mer och känns som hon kände sig ensam bara av att jag gått och handlat mat idag..
Vilken ålder på kattunge skulle du rekommendera?
Tar även gärna emot tips på hur en introduktion ska gå till!
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
#2 Tackar!
Här är Arturs "sista tråd" http://katter.ifokus.se/discussions/566b0491ce12c43224000e97-rip-artur?discussions-1
#3 och #4 Tackar för era synpunkter! Det är inte lätt för mig heller att gissa eftersom jag inte varit i den här situationen förut..
Kanske man kan prata med något katthem om de har en ung katt och se om de går ihop?
Jag skulle säga skaffa en ny kompis. Min katthona blev ensam efter att kattgubbe blev ihjälsparkad. Och hon blev otroligt deprimerad. Men hon fick sig en ny kompis och blev glad igen.
Så tror att din skulle behöva sig en kompis.
Så skaffa en kattunge skulle jag säga

Memento mori

Medarbetare för Julen
Vår katt Moritz var ungefär 11 år då hans bästa kompis fick avlivas. Vi tänkte inte skaffa en ny katt men Moritz blev slö och sov mycket och åt som en häst så han blev riktigt rund.
Så vi adopterade en liten hittekatt och det gick fantastiskt bra. Moritz blev gladare och smalare och så har han ju sällskap igen.
Här kommer en länk jag skrev då:
http://hittekatter.ifokus.se/discussions/52adbe8dce12c43a6500063f-lakritz-har-kommit
/Maria
#5 Jag tycker att du ska satsa på en kattunge, dvs en katt som inte kan förväxlas med en fullvuxen katt.
Dels så är en kattunge rent generellt alltid lättare att introducera eftersom den p.g.a sin unga ålder inte utgör något större hot vare sig statusmässigt eller genom sitt omogna beteende och utseende.
Sedan läste jag i en annan tråd att du bor på liten yta och då är det knappast möjligt att dela av reviret ens den första tiden och då är det extra viktigt att inkräktaren uppfattas som relativt ofarlig redan från början.
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Ja, de stämmer att jag bor i en etta av lite mindre modell. Däremot upplever jag Joanna som en katt som trivs med compact living, om man säger så. Hon är betydligt lugnare och tryggare i en etta än när vi bodde i en tvåa. Vet inte varför, men gissar att hon känner kontroll över reviret även när hon leker eller gör något annat.
Det finns en viss möjlighet att sätta upp kompostgaller där rummet går över till hallen, Då skulle ena katten ha hallen+toan och andra katten ha allrummet. Däremot skulle det väl inte vara så snällt mot en ny katt att inte ha något fönster att titta ut genom.
Kattunge, då tänker jag på ca 13-16 veckor.. Är jag på rätt spår?
Tar tacksamt emot tips och råd 🙂
Tycker du är inne på helt rätt spår att skaffa en kattunge som kompis till Joanna! 😊 Precis som Oberonsmatte skriver blir introduktionen lättare och då blir samlivet i ett litet revir (liten lägenhet) mer harmoniskt. Tänker också att det kan vara bra att fråga katthemmet/ uppfödaren om en kattunge som matchar Joannas personlighet, jag tolkar det du skriver som att hon är lugn men ganska bestämd och van att bestämma (från samlivet med Artur), då är det bra om den nya katten inte är alltför kaxig och överenergisk, utan hellre mer lugn och mjuk i sättet. Introduktionen med en kattunge brukar vara väldigt odramatisk. Börja med att låta kattungen bekanta sig i ett eget rum ett par timmar, visa var hen ska gå på låda och erbjud lite mat. Ställ buren på en stol och låt dem ta in varandras dofter m.m. en stund och testa sedan att ställa ner buren och låta dem träffas. Om det blir lite jobbigt för den lilla, låt dem vara åtskillda när du inte kan övervaka dem och släpp ihop dem när du kan vara med, tills du ser att de kan vara i närheten av varandra utan fräs eller annat gruff. Varmt lycka till! ❤
En kattras som jag gillar temperamentsbeskrivningen på lite extra så att säga är russian blue. Men isf behöver det vara en ranglåg kattunge tror jag.
Sen finns det ju alltid katthem, vilket troligen blir det alternativet jag kollar först. Några alternativ där är Barrliden (Djurskyddet Kristinehamn), Djurskyddet Karlstad, Trollhättans kattsluss och om de finns kvar Trollhättans Djurhjälp & Pentionat. Ska även kolla upp om Djurskyddet Säffle-Åmål finns kvar. Tar gärna emot tips på andra "katthjälpsorganisationer" som är seriösa i södra Värmland samt ifrån Åmål till Trollhättan/Uddevalla och ev Göteborg om de adopterar ut katter till Åmål.
Har det någon betydelse om det är en hona eller hane jag skaffar?
Det är sant att katter kan trivas alldeles utmärkt i ett litet boende som de har full uppsikt över och "äger" varje kvadratmeter av. Är dessa kvadratmeter dessutom anpassade efter kattens behov och utnyttjas fullt ut med platser i olika höjd, klösmöjligheter, gömställen och utkiksplatser kan katten mycket väl föredra ett sånt boende framför ett som bara är större till ytan.
För att få lite omväxling, stimulans och nya sinnesintryck rekommenderar jag koppelpromenader.
Hona eller hane spelar ingen större roll. Hanar är ofta lite mer godmodiga av sig, men kan å andra sidan föredra hårdhäntare och tuffare lekar, vilket inte alltid uppskattas av en äldre hona. En hona är oftast försiktigare i lek, men två egensinniga honor kan å andra sidan skapa en del friktion i relationen när det gäller status.
Ta det kön som du helst vill ha och som sagt inte någon som är alltför framfusig och kaxig, men som ändå verkar trygg i sig själv.
Sajtvärd Katter iFokus
#15 Tackar för ett bra svar. Vi brukar gå promenader så ofta som vädret tillåter, oftast blir det ut i skogen hon vill gå. Där finns det massor av roliga saker man kan hitta på, det enda tråkiga är att matte bär de fyrbenta över eftersom bilarna kör så fort där och skogen är på fel sida vägen. 😊
Ser jättemysigt ut! 😃
Just där bor vi inte kvar eftersom vi inte trivdes, men där vi bor nu trivs vi bra.. Tyvärr har jag inga bilder på datorn från vårat nuvarande boende och område. Men de kommer vart eftersom, våran skog är som vilken landsbygdsskog som helst så att säga. 🐱
Håller på att leta kompis till Joanna. Tyvärr lyckades jag med att ringa när katthemmens telefontid var slut för den här veckan, men gör nytt försök senare. Däremot såg jag inga otingade kattungar på deras hemsidor, men ska även fråga om man kan lämna tillbaka kattungen om inte katterna gillar varandra… 🐱
#21 Kollade lite snabbt på Djurskyddet Karlstads hemsida och såg att det under kattungar står så här:
"Vi har just nu en hel del kattungar i verksamheten. Många är leveransklara redan nu och andra är leveransklara inom kort. Kattungarna bor just nu i olika jourhem, och första steget vid en eventuell adoption är att skriva en intresseanmälan ute på vårt djurhem."
Vidare kan man läsa:
"För information om eventuella kattungar i vår verksamhet just nu, kontakta djurhemmet! Det kan ändra sig från vecka till vecka, och vi brukar normalt sett inte sätta ut annonser på kattungar då vi inte vill att privatpersoner tar "spontanbeslut" på adoption för att man ser en söt kattunge."
Låter hoppfullt tycker jag, och väldigt klokt av katthemmet att vara försiktiga med att lägga ut bilder på söta kattungar!
Sajtvärd Katter iFokus
#22 Låter bra, missade det troligen eftersom jag bara kollade på mobilen och inte såg den infon.
Tycker också att det låter klokt att inte lägga ut bilder på kattungar i för stor omfattning.
Har mailat Djurskyddet Karlstad, Djurskyddet Kristinehamn och Trollhättans kattsluss. Hoppas på positivt svar!
Fått svar från Djurskyddet Kristinehamn som lät hoppfullt! Kommer ringa till de imorgon så får vi se vad de säger…
Vad roligt! Hoppas det blir bra 🙂
Hoppas på att hitta en ny kompis snart! Har ni något tips om vad man kan aktivera en katt som inte vill vara ensamkatt med?
Tyvärr verkar inte Djurskyddet i Kristinehamn ha någon som skulle kunna passa. Däremot har jag idag pratat med Djurskyddet Karlstad och vi bestämde att jag ska dit i mellandagarna (bestämde både dag och tid) för att komma dit och titta på katterna. Då måste de ju tro att de har iaf någon katt som passar..
Så får jag försöka ge Joanna så mycket som möjligt av min tid så länge.. 🙂🐱
Årets julklapp - Ett hem åt någon som inte har ett 🎁

#28 Vilken bra julklapp :-).
Hoppas du hittar rätt katt snart!
Tills vidare kanske jag kan bidra med lite tips på aktivering? 🙂
Hur har det gatt?
Uppföljningen finns här: http://huskatter.ifokus.se/discussions/56813c90ce12c443d4002470-valkommen-hem-kiara?discussions-1