Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2561 ggr
mimbus
0

Vilken kam / borste till birma?

Brukar bara kamma min heliga birma-katt, men undrar vad ni andra som har birmor använder? Finns det borstar som är särskilt bra? Just med denna ras vill man ju undvika hårbollar.

OberonsMatte
0

Jag använder enbart Mirakelkammen till både Birman, Ragdollen och de Norska Skogkatterna.

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
0

Har kikat på en sådan. (Just nu har jag en stålkam, men inte den modellen.) Ska man använda båda halvorna av kammen, eller hur fungerar den? Är den tillräcklig för att förhindra hårbollar i magen på birman? Gör du något annat för att förhindra det, typ kattmalt, kattgräs etc?

OberonsMatte
0

#2 Man använder först sidan med glesa piggar och sedan den med täta. Jag upplever att kammen tar bort mycket av den päls som är lös, men inte allt förstås.

Hur katter regaerar på pälshår i magen är dock väldigt individuellt. Mina skogisar kräks upp hårbollar då och då, men min Ragdoll (pälsigast av alla) kräks aldrig, men för honom passerar håret genom tarmen utan problem.

Min nuvarande Birma kräks upp hårbollar ibland, men för honom har hårbollar även en benägenhet att orsaka stopp i tarmen, vilket gör honom jättesjuk och kräver uppvätskning genom dropp och vid ett tillfälle även har lett till operation.  Mina tidigare Birmor har inte haft sådana problem, så det är som sagt individuellt.

Mina katter får både blötmat och torrfoder och för min Birmas skull ger jag RC Hairball Care som är ett vanligt torrfoder, men med extra psyllium. Psylliumfrön  hjälper hållbollar att passera genom tarmen och det finns även i vanliga hälsokosthyllor om man hellre vill köpa det separat.

Sajtvärd Katter iFokus

mimbus
0

Tack för tipset! Psyllium hade jag inte hört talas om, ska kolla på det! Får nog bli en mirakelkam också, för den jag har nu tycker jag inte tar särskilt bra.

bustrollet
0

jag har ingen birma.Däremot 3 norska skogkatter.Jag använder endast mirakelkammen..kanonbra

Kajsas matte
1

Jag använde alltid stålkam till mina Birmor eftersom det inte bildas någon statisk elektricitet av stål. Dessutom hade jag alltid ampelliljor som de fick "beta" av. Min veterinär rekommenderade ampelliljor istället för kattgräs och det fungerar fortfarande bra på mina långhår.

mimbus
0

Tack för era tips och råd! Jag uppskattar alla förslag jag får. Ampelliljor har jag haft förr, och en ny sådan får det nog bli. Hoppas hon gillar den!

micki78
1

Jag använder min vanliga hårborste till min birma, funkar hur bra som helst:=)