Vart har ni lådan?
Vart har ni er kattlåda/lådor? Vi funderade lite på vart vi skulle ha lådan o kom fram till att källaren är bäst (inredd källare så finns ingen dörr ner utan allt hänger ihop). Finns ingen plats på toan på övervåningen. Annars hänger kök o vardagsrum ihop i ett rum, där vill vi inte ha lådan heller. Sen även gästrum o sovrum. Och där vill vi helst inte ha lådan. Så känns som att källaren är bäst o ha den i, men frågan är kommer katten gå ner för att kissa/bajsa där? Eller är risken att han kissar o bajsar nån annanstans? :/
Hemsida: Nivinas kaniner
Låter lite riskfullt. Jag skulle försökt hitta en annan lösning.
Visst, ni kan testa men då ska ni vara förberedd på att olyckor kan ske. En katt kan lätt bli missnöjd och börja protestera. :)
Jag har alltjämt haft den i badrummet och det har fungerat utomordentligt bra, som tur är.
Har våra i "litet rum". Typ förråd :)
Hade i badrummet men blev inte bra, sanden geggade sig på golvet när vi duschat eller tvättat pga värmen & fukten osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
I badrummet och i hallen (den i hallen är mest central och används mest).
Har lådor med huv men luckorna är borttagna och halva taket är alltid uppfällt så att lådan ger fri sikt men ändå känns lite avgränsad.http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/overtackta_kattlador/250712
Har även en uppsamlingsmatta/bricka framför lådan så att sanden inte sprids över golvet. http://www.zooplus.se/shop/katt/kattoaletter_kattvard/skopor_mattor/mattor/250736
Trodde att det skulle kännas ofräscht att ha lådan i hallen, men det gör det inte. Fördelen är också att man märker direkt när någon är där och lådan behöver rensas.
Sajtvärd Katter iFokus
Lådan står i hallen, vill inte ha den i badrummet då sanden dels kan klumpa ihop sig av ångan efter att man har duschat och sen kan eventuellt grus/sand som kommer utanför råka åka ner i avloppet under badkaret och på sikt kanske orsaka stopp så hallen är det bästa alternativet för oss.
Jag har inte heller plats i badrummet, tyvärr. Har en låda i ett inomhusförråd och en i ett litet rum som fungerar som kontor. Nu när jag är på g att bli fodervärd funderar jag på att sätta en tredje låda i hallen, eventuellt inbyggd i en möbel som man kan sitta på. Något i stil med detta, de har använt en Ikea Hol:
http://www.digsdigs.com/photos/functional-ways-to-rock-ikea-hol-table-in-your-decor-20-554x519.jpg
Att endast ha en låda i källaren tror jag inte är någon bra idé.
Vi har en låda i badrummet i badkaret(badkaret används aldrig av oss men då och då badar vi hund där) och en i ett mindre rum brevid badrummet. Vi har tvåplanshus och kattlådorna står på nedervåningen då vi nästan enbart är där.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Har min peewee i badrummet på nedervåningen, två mindre lådor i badrummet på övervåningen, en stor låda med huv i hallen och två hol-lådor med en stor plastlåda i vardera. En står på nedervåningen och en övervåningen. Rekommenderar iallafall en låda på varje plan för att minska risken för olyckor.
Har en låda med huv och lucka i köket (Lillan föredrar sådan låda och går mest bara där), en plastback inne på toan (används av Lillan och Chili) samt en gigantisk plastback i vardagsrummet (används främst av Chili och Måns). Alla dessa rum ligger på bottenvåningen. På övervåningen har vi ingen låda, inte heller i källaren. Det har funkat hur bra som helst för oss. Huvudsaken verkar vara att lådorna är lite avskilda, men ändå så katterna kan ha lite koll på läget runtom, i alla fall för våra.
Jag har en öppen låda under en bänk i hallen, en med huv mellan hall och kök och en öppen i sonens sovrum. Har två egna katter och en jourkatt som haft lite problem med rumsrenheten, när jourkatten flyttar vill vi nog ha bort den lådan som står i sonens sovrum. Kan du inte ha en låda med huv i gästrummet eller nåt? Låter jobbigt för katten at behöva springa ner i källaren varje gång den är nödig, och jag skulle inte lita på att det skulle funka.
När vi bodde i lägenhet hade vi lådan i badrummet. I höstas flyttade vi till hus, enplans med inredd källare (som er så har vi öppen trapp ner, ingen dörr) och nu har vi lådan nere i tvättstugan som är i källaren. Inte varit några som helst problem med det.
Har en låda med tak o lucka. Har ganska gott om utrymme i badrummet så där fick det bli.
/ ^\ Q /^ \
Jag har 3 st SmartStore 31. En i badrummet, en i hallen och en i stora rummet. Blir knappt någon Kattsand utanför lådorna och både jag och katterna trivs med lösningen.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Har mina lådor i ett hörn i vardagsrummet , "bakom" soffan, så att de är lite avskilda. Bor i en lägenhet på 2 rok så har inte så många platser att välja mellan.
I badrummet. Har en dörrmatta framför så sanden inte följer med ut i hela lägenheten :) Funkar jättebra, sanden blir inte klumpig och det är lite avskilt så hon inte behöver kissa in public :)

En möbel för kattlådan är bra, då kan man ha kattlådorna vart man vill https://www.kattkompaniet.nu/kattlada-tillbehor/mobel-for-kattlada
Vi har två lådor i källaren och en låda i uterummet. Innan vi skaffade den sistnämnda lådan så fungerade det bra att bara ha dem i källaren, men med fler katter krävs också fler utspridda lådor. Som #15 säger finns det ju annars fina möbler att ha lådan i så att den blir lite mer diskret.👍
Vi har en kattlåda i gästrummet (vi bor i en trea) och vi har en annan kattlåda i en av skjutdörr-garderberna i hallen. Det är alltså en stor garderob med 3 st skjutdörrar, där en dörr alltid står lite öppen så att katterna lätt kan gå in och ut. Den kattlådan är överlägset mest besökt, där får de gå i lugn och ro.
Har mellan tre och fyra lådor av balj-typ på övervåningen samlade i en liten klädkammare som är dedikerad för "kattförvaring" och sen har vi två lådor på nedervåningen; en balja som är dold i en Hol-kista på gäst-wc och en stor låda med tak och lucka (luckan är dock öppen) i det som är kattrum/gästrum/syrum.
Har funderingar på att flytta ut pottan från gäst-wc då ena kissen har fått en dålig vana med att bajsa i det som tidigare var duschutrymme (pga avsaknad av fuktspärr så används den endast som wc idag) och det verkar mest bara vara en fix idé från hans sida; hoppas kunna bryta beteendet med att stänga ute honom från wc
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Har mina i hallen. Skulle aldrig sätta dom i ett fuktigt badrum. Då håller sanden sämre.
#20 då tror jag vi har väldigt bra luft i badrummet, sanden är som vanligt. I vår förra lägenhet stod den i vardagsrummet och jag märker ingen som helst skillnad.
#21 Eller så har ni sand med dålig uppsigninhsförmåga. För att det blir fuktigt efter en varm.dusch är oundvikligt och då tar sanden till sig det.
#22 Vi har haft sand i badrummet ibland, och den har aldrig blivit sämre. Vi använder EverClean Multicrystal uppblandad med deras Lavender. Som sagt, inte varit problem för oss. Den sanden är för övrigt den sand som gett starkast, mest hållbara klumpar här hemma så dålig uppsugning har i alla fall inte vår sand. kan inte svara för andra dock.
Men jag vet om många som har lådan i badrum utan några som helst problem!
Vi har en liten gästtoalett som har blivit katternas toa. Vi har en kattlucka i dörren där vi tagit bort själva den vippande luckan så det bara är ett hål. Helt perfekt för då slipper man ha dörren på glänt.
/Maria
Nu tänker inte jag gå genom alla kommentarer utan lämna min egen.
Det är jätteviktigt att inte gömma undan lådan eller ha en stor huv på den.
Många får för sig att katter "vill vara ifred" men i själva verket är det människan som tycker att det är såååå snuskigt att se en kattlåda.
Tänk på hur mycket katten verkligen gör för dig i första taget när han eller hon går på lådan.
Och till placeringen, du får prova dig fram vart katten vill gå på toa, funkar det inte alls med placering för du titta på vad du använder för låda och sand.
M.V.H Snuttefia
#25 Stor huv fungerar bra om du tar bort luckan och hålet är stort. Mina håller sig långt in i lådan och behöver inte spana.
#26 Ja nu är det ju olika från katt till katt, skönt att det funkar för dig :)
M.V.H Snuttefia
#25 Vi har en katt som nästan enbart använder lådan med huv och lucka. Hon ogillar skarpt den största öppna lådan, och använder i andra hand den något mindre öppna lådan som står inne på toaletten, dvs om hennes favoritlåda inte hunnit rensas ännu.
Ska vi ha en kattlåda på övervåningen i hallen eller gästrummet så måste vi ha en låda med huv då vi har som sagt två hundar o vill inte att de ev går o äter kattbajs. Badrummet uppe hade egentligen vart perfekt då vi inte har dusch där, men som sagt finns verkligen ingen plats :/ Kanske blir i gästrummet iaf. O ha en lägre grind in dit så inte hundarna går in. Tror ni de skulle funka då att katten hoppar över?
Hemsida: Nivinas kaniner
Vi har en med huv i vardagsrummet och en utan i badrummet.
Det funkar olika för alla om jag säger såhär då: börjar din katt strula kan det vara en idé att ta av huven.
M.V.H Snuttefia
Min modcat står i badrummet. Det tråkiga är det som nämns att det som spills ut geggas ihop av fukten i badrummet, men det går ju att hålla efter så det inte blir allt för tråkigt. :-)
Ena lådan står utanför duschrummet i ett ganska "avskilt" hörn och den andra lådan står i hallen under kapphängaren, dold bakom en öppen dörr.
Ingen av lådorna används nästan alls (katterna går helst ut). Men när det har varit mycket snö och kallare än -10 grader har lådorna använts nån enstaka gång.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Stor kattlåda med huv, utan lucka, står i hallen.