Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2112 ggr
ElisabethB
2016-01-10 22:14
0

Plaque Off

Finns det någon här som har erfarenhet av Plaque Off? Fungerar det? Kan man ge det direkt i maten? Frågar eftersom min ena katt inte kommer gå med på att få sina tänder borstade, så jag försöker hitta någon annan lösning..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Snuttefia
2016-01-10 22:18
0

Du behöver inte borsta kattens tänder till att börja med.

M.V.H Snuttefia

[Tuulikki]
2016-01-10 22:23
1

Aldrig provat till katt men min hund har problem med tandsten och han får Plaque Off. Fungerar bra faktiskt. Strör ett mått över maten 1 gång/dag.

[AnimeV4]
2016-01-10 22:23
0

Jag undrar detsamma, för vår katten är uppenbart besvärad och luktar stink i munnen! Går säkert enkelt att borsta också, om vi försöker tillräckligt. Så går det när fjortisar dumpar sina djur på andra när de inte längre är söta..

Snuttefia
2016-01-10 22:26
1

#3 Vissa människor ska inte ha djur. Därför jag tycker att utöver de lagar som redan finns ska ju självklart det bli en lag at id märka och ägarregistrera sina katter. Men även en åldersgräns på att äga djur på 20 år.

M.V.H Snuttefia

[AnimeV4]
2016-01-10 22:35
0

#4 Tyvärr är denna 21 så det skulle ändå inte ha hjälpt. Än värre är att hennes (och även min sambos) mamma inte kunde låta bli att ta hand om honom när hon slutade vara hemma när katten inte ens fyllt ett.

Nog för att hon betalar men katten springer runt och skriker för att ingen ger honom nog med uppmärksamhet eller aktivering, han får iallafall alltid vara med oss. Biter på plast och har tandsten också. Vi ska fixa det, hon får betala. Annars ska hon bannemej anmälas!

Snuttefia
2016-01-10 22:42
2

#5 Alltså jag blir bara ledsen på folk, katter är så underbara djur som aldrig gör något ont mot oss människor, då ska vi på inga grunder alls skaffa de utan att veta vad vi håller på med… Jag har ju själv skaffat djur utan att tänka/läsa på ordentligt. Men till skillnad från många andra så tar jag tag i problemen när de kommer, jag älskar djur för mycket för att kunna medvetet skada de på något vis.

Att inte leka med sin katt är lika illa som att inte gå ut med sin hund….

M.V.H Snuttefia

Namiko
2016-01-10 23:09
0

Jag har mest erfarenhet av PlaqueOff på hund och min hunds tänder gick från gula till vita på några månader. Har nu gett till katterna i ungefär en månad och tänderna är riktigt fina även om det är en del tandsten kvar, men inte alls lika mycket som vanligt. Jag strör ett halvt mått på blötmaten varje dag. Mycket enklare än att skrapa tandsten på dom som jag annars gjort en gång om året.

Håll koll på katterna bara när du börjar ge. Syrrans katter blev dåliga av det, mina reagerar inte alls.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ElisabethB
2016-01-11 06:04
3

Jag vill be er att hålla er till trådens ämne. Hur man sköter katter utöver tandvård hör inte till tråden.

#1 Jag kommer fortsätta att borsta Joannas tänder och jag kan inte se någon orsak att inte ta hand om mina katters tänder.

#2 och #7 Låter som det är värt ett försök, för Kiara luktar apa i munnen och jag har svårt att tro hon kommer gå med på tandborstning.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Caifig
2016-01-11 07:55
2

Har du provat råa kycklingvingar? Eller något annat som de kan tugga på.

Em_
2016-01-11 12:45
1

Har hört att det innehåller för mycket jod med tanke på risken för sköldkörtelsjukdomar. Vår veterinär menade att tillverkarna bara har kollat att det verkar fungera på katter, och inte undersökt biverkningsriskerna tillräckligt.

burmamys
2016-01-11 15:31
0

Plaque off innehåller 0,2 mg jod per mått, och en katt behöver 0,5-1,3 mg jod per dag. Bra att ta hänsyn till men alltså inte tillräckligt om du t ex barfar. Äggula innehåller också jod, ungefär 0,01 mg per dag blir det om du ger en äggula per vecka. Det jag läst om plaque off är att det fungerar så att det hindrar beläggningen på kattens tänder från att stelna till tandsten, och är mest effektivt innan tandsten har bildats. Jag ger mina katter plaque off så gott som dagligen för att förebygga tandsten. Däremot vet jag inte hur effektivt det är om katten redan har tandsten. Troligen viktigare att både ge plaque off och råa kycklingvingar alt borsta tänderna om hon redan har tandsten. Att hon luktar illa ur munnen kan bero på tandsten och begynnande tandköttsinflammation, eller på att hon äter mat med mycket kolhydrater och särskilt då spannmål. Men nu ger ju du bra mat, så då borde lukten bero på tandsten och ev lite inflammation. Äter hon råa kycklingvingar?

[helga21]
2016-01-11 17:15
0

Då jag frågade min tandläkare om detta sa han att det måste innehålla syra. Finns det något som tar bort tandsten på katter så skulle detta också kunna användas på människor. Rå kycklingvingar skulle jag rekommendera och ett veterinärbesök en gång per år för koll av tänderna.

ElisabethB
2016-01-11 17:19
0

Nej, hon äter inte råa kycklingvingar än. Helt enkelt därför att hon inte gått med på det riktigt än.

Känns som att det är värt att ge plaque off en chans iaf och se hur det fungerar på henne.

Kommer försöka få henne att äta någon kycklingvinge i veckan iaf.. 🙂

burmamys
2016-01-11 18:08
0

#12 Ingen syra i plaque off =) Det innehåller bl a ishavsalg som innehåller den aktiva substansen. Den aktiva substansen tas upp av blodet genom matsmältningen och påverkar den kemiska sammansättning i kattens saliv så att beläggning och plack inte stelnar till tandsten. #13 jag tror iaf att det är säkert att använda, och hoppas det är tillräckligt effektivt på redan bildad tandsten =)

Snuttefia
2016-01-11 18:26
1

Har katten inga problem med tänderna från början finns det ingen anledning att borsta de alls. Ger du rätt mat och har koll på kattens hälsa är tandborstning bara onödigt och slöseri på pengar. Vi borstar tänder för det är vår natur. Vi behöver det. Men en katt borstar inte tänderna naturligt. Så om katten inte har några problem med tänderna och mår bra annars så är det bara dumt och onödigt att hålla på att gräva i kattens mun.

M.V.H Snuttefia

[helga21]
2016-01-11 22:49
0

# 14 Det är vad min tandläkare sa. Men om det fungerar på katter så borde det också fungera på människor men jag har inte sett att någon har försökt att sälja det.

Namiko
2016-01-12 00:45
4

#15 Grejen är att många katter har problem med tandhälsan men ägarna gör inget åt det och upptäcker det inte ens förrän katten slutar äta eller deras andedräkt blir avskyvärd. Sen kan jag inte påstå att tandborstning är naturligt för människor heller.

#17 Om jag minns rätt så har jag läst att PlaqueOff utvecklades i första hand för människor och det finns ett svenskt företag som säljer det för både människor och djur. Sen att det inte synts någon reklam för det är en helt annan historia.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

ElisabethB
2016-01-12 09:30
0

#18 Precis så som jag tänker. Andrei (veterinären) konstaterade att Kiara har tandsten och att det är därför hennes andedräkt är som den är.
Joanna som har fått sina tänder borstade dagligen sen hon var 20 veckor har en fräsch andedräkt och inga problem med tandsten eller ont i tänderna (ja jag får t.o.m. trycka på hennes tänder utan att hon säger något).

burmamys
2016-01-12 10:55
1

#15 stämmer att i det vilda är det ju ingen katt som brstar tänderna men de gnager ju på ben från sina byten varje gång de äter, och det slipar bort beläggningen ganska så effektivt. De flesta vilda katter blir inte så gamla, men de som blir gamla får ofta dåliga tänder till slut, och när de inte längre kan äta, ja då svälter de ihjäl.

#18 precis, dålig tandhälsa är ett stort problem bland tamkatter eftersom de flesta varken gnager på ben eller får sina tänder borstade.

#19 bra jobbat att du vant Joanna vid tandborstning! Tycker du gör helt rätt.👍 Jag har köpt en fingertuta och djurtandkräm bucacat, och har tandborstning som mitt nästa projekt med Simon och Saga. Men än så länge får de plaque off, och ben att gnaga på varje vecka.

[helga21]
2016-01-12 11:44
0

En katt bör ändå undersökas av en veterinär en gång om året då det inte går att se om katten har  FORL utan att den röntgas. Oavsett om man borstar tänderna eller inte. Katter är rovdjur och det ska väldigt mycket till mer än ont i tänderna för att de ska sluta att äta.

http://www.topformula.se/article/plaque_off_10001104?gclid=CLe2sIqLpMoCFYcLcwod780MDg

burmamys
2016-01-12 12:06
0

#21 Ja absolut, en årlig veterinärkoll är bra att göra! Man vet ju inte riktigt varför katter får FORL så det är svårt att förebygga (vet inte om det går alls) och svårt att diagnosticera utan röntgen.

ElisabethB
2016-01-12 13:48
0

Självklart är mina katter på årlig veterinärkontroll när de ändå vaccineras. Tycker det är givet att man gör det när de inte kan berätta om de har ont eller inte. 🐱Så får ju även jag ett "kvitto" på att katten mår bra.. 🙂

Snuttefia
2016-01-12 16:52
0

Med rätt mat så menar jag bland annat ben. Självklart ska man borsta kattens tänder om det behövs.

M.V.H Snuttefia

Em_
2016-01-12 17:13
1

Det är väldigt tydligt i länken att ben kan vara ett komplement men inte ersätter behovet av tandborstning.

aloizias
2016-01-12 18:39
0

För att undvika tandsten ger vi katterna plan off dagligen, vilket fungerar bra. Vi borstar tänderna på dem med finger tandborste och levertandkräm 1 gång i veckan. Denna finger tandborsten använder vi https://www.kattkompaniet.nu/kattvard-halsa/tander-katt/fingertandborste-katt?externalsearch=1

[helga21]
2016-01-12 19:00
0

# 22 FORL finns även hos vilda kattdjur och det har hittats i gravarna hos egyptier som begravt med sina katter som är flera tusen år gamla.