Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 948 ggr
jennypenny_75
0

dotter vinna förtroende?

När jag skaffade vår ena katt Boris var dottern ganska liten. Hon höll ofta fast Boris och jagade honom. Tro mig, jag försökte få henne att inte göra så men det är inte så lätt med ett litet barn. Boris har därför utvecklat en misstro till andra människor och drar sig undan från alla utom mig. Speciellt dottern är han extra skygg för, så fort han ser henne springer han och gömmer sig. Nu är hon äldre och har fattat hur man hanterar djur och hon är jätteledsen att Boris inte litar på henne. Vår andra katt är inga problem, han litar på henne och hon är väldigt snäll mot honom. Har ni några tips på hur man kan göra för att bryta det här? Hur hon kan göra för att återvinna Boris förtroende igen?

molam
2

Är det Du eller dottern som ger mat till katterna? om det är du, låt dottern testa, då kanske atten ser att hon kan också vara snäll hon är också, och är här för att ge katten trygghet.

Min Egna hund när vi fick henne var hon så fasligt misskött och Misshandlad, hon litade inte på nån men idag (11 år senare) är hon världen underbaraste hund för att jag gav all min tod åt henne när hon behövde den som mest, Men med en katt kan man tyvärr inte "Umgås" på samma sätt vad jag har förstått

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Aleya
1

Tyvärr är katter envisa. Dom glömmer sällan orätt. Det var som min mormors siames. Han blev dåligt behandlad av ungar. Så därför var han sällan glad emot mig. Men när han blev äldre lugnade han sig. Jag fick då klappa han på slutet utan protester från han. Och han la grunden till mitt intresse för katter. Det skulle väl vara om din dotter struntar helt i Boris och han får komma till henne och skapa ett intresse för henne. För jag är ju den som är dum med våra katter som mamma har hemma hos sig. Jag klippet klorna och det hatar vissa av dom. Men efter klippning ger jag dom en puss och klapp och sen får dom vara. Och ofta så kommet dom till mig sen glada och trevliga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

jennypenny_75
2

#1 det är en bra idé, att dottern får ge mat. Det ska vi testa 😊 hon försöker verkligen nu, sitta stilla på golvet, locka med godis, låta honom komma till henne, inga häftiga rörelser. Hon älskar dessa katter otroligt mycket, även Boris så det gör så ont i mig både för hennes skull men även för Boris skull som är så försiktig och rädd och har mer eller mindre tappat förtroendet helt för andra människor. Mot mig är han helt annorlunda, världens kelgris och vill alltid ligga på mig, trampar och spinner. Men bara om vi är själva hemma.

Aleya
0

#3 katterna hos mamma är så kära i henne. Så därför blev jag glad då en hoppa upp i min famn och skulle gosa med mig som han för med henne. Så hopp finns ju

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

LoAEmma
2

Jag tror också på att låta din dotter ge maten, och nån godisbit ibland. Och att låta Boris komma till henne, att hon bara låter honom vara liksom :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

burmamys
1

Det här har du kanske redan tänkt på, men viktigt att hon nu i början inte ser Boris i ögonen då det ofta upplevs utmanande för en katt. Om hon ändå möter hans blick kan hon t ex blinka långsamt och titta åt ett annat håll. Jättebra om hon sitter med mobilen eller datorn och inte ger någon uppmärksamhet, men om han kommer nära kan hon gärna kasta en godis till honom. Men inte klappa. Hoppas hon har tålamod att ge Boris tid att lita på henne! 😊

Caifig
0

Provat att hon försöker leka med honom? Fjädervippor är kanon!

jennypenny_75
1

Nu har jag och dottern haft ett litet prat ang Boris. Hon är helt med på strategin gällande mat och låta honom komma om han vill. Tack för era råd, nu hoppas vi på det bästa 😊

Snuttefia
0

Hur har det gått?
Är det så att han är aggressiv eller ignorant?

M.V.H Snuttefia

molam
0

Lycka till! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus