Ny katt, hjälp!!
Hej! Vi har fått ta över en katthona på ca. 10 månader. Vi har 2 hankatter sen tidigare. Dom verkar acceptera varandra bra hittills, men honan är väldigt skygg för oss och kommer endast fram på natten. Tror det är 3 dagen hon är här nu, men tvivlar på att hon har ätit eller varit på toaletten än. Detta kan väll inte vara normalt? Har ni några tips eller egna erfarenheter från nått liknande? Har visat henne till lådan och ställt fram matskålen på hennes "gömställe" men det hjälper inte
Ställ gärna din fråga även på hittekatter iFokus.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
låt henne ha ett ostört rum med låda, mat, vatten och mysigt krypin.
Jag skulle låta henne få ett eget rum med stängd dörr och egen låda och matskål i rummet. Du kan ta en kartong eller något och klippa till ifall du inte har en extra kattlåda. När du märker att hon äter och går på lådan skulle jag så smått börja sätta mig i rummet när jag kommer med mat utan att titta på henne och låta henne vara men ändå vänta en bra stund (typ en timme). innan jag gick därifrån. Det skadar inte att prata lite för sig själv med mjuk röst. Förhoppningsvis kommer hon och äter när du är där och du kan börja röra henne lite försiktigt. Pröva gärna att leka lite försiktigt med någon liten trådboll eller något efter att du fått röra henne första gången. Kräver mycket tålamod, men om hon har haft någon form av positiv kontakt med människor så borde det ändå gå ganska fort för dig att skapa en kontakt. Först när hon känner sig bekväm med dig borde du introducera dina andra katter igen.
Glömde skriva att du ska lägga in saker från dig själv, bädda gärna på ett undanskymt ställe med dina egna gamla lakan, så att hon kan lära sig känna igen din lukt i lugn och ro och på egna villkor.
Hoppas allt går bra!
Tack för alla svar! Har varit svårt att få dom andra katter att hålla sig borta från hennes grejer och det kändes elakt att "stänga in" henne. Men ska absolut prova detta och hoppas att det går bättre!:)