Mjau/Bozita blötmat
Hej allihop!
Min hittekatt Kiara älskar Mjau blötmat, men för att variera det mer funderar jag på om Bozita är i princip samma foder. Har för mig det, men vart osäker helt plötsligt. Eftersom hon gillar blötmat tänkte jag succesivt öka till ca en halv tetra på morgonen och en halv på eftermiddagen och visar det sig att hon äter mer en halv till natten.
Tror ni det skulle fungera eller kommer hennes mage säga "suck"?
Som ni ser äter hon upp blötmaten på en gång.. 🙂
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Vi ger Mjau vanligtvis, men om mamma har glömt köpa hem så har vi gett Icas eller Pussi också, och Bozita någon gång när vi hittat någon rolig smak. Vi har alltså bytt direkt mellan dessa märken, och vi har inte haft några problem.
Men vissa katter är känsligare än andra, så det finns ingen garanti att det fungerar för er. Det brukar bli mest problem om man försöker byta tvärt från ett foder med mycket spannmål/kolhydrater i, till ett med mest/enbart kött i, samt om man byter från torrt till blött. (Eller tvärtom såklart). Däremot brukar dom flesta kattmagar vara okej med att man byter mellan olika blötmatssorter.
Har hon flyttat till dig nyligen, och håller du på med ett foderbyte just nu? (Eftersom du skrev om att öka blötmaten tänkte jag?) I så fall kan det vara dumt att byta mellan blötmatssorter också, då kan det vara bättre att vänta lite. Men annars tycker jag helt klart att du kan prova att ge henne Bozita också, dom flesta katter uppskattar variation (:
//Jessie
Hon har kommit hit nyligen ja, just nu ger jag bara den maten hon haft hos upphittaren. Däremot äter hon en påse Mjau på typ 10 minuter, men torrfoderskålen har hon inte rört, därav min tanke att hon vill ha blötmat. Hos upphittaren har hon fått Mjau och Pussi blötmat samt Smart och Mjau torrfoder. Vet inte exakt vilka mängder hon fått då jag fick intrycket när jag sneglade i matskålarna att hon haft fri tillgång.
Men hon kommer ha den maten i ca två veckor efter kastreringen (som är inbokad andra veckan i januari) innan jag byter till annan mat, så hon hinner göra sig hemmastadd efter flytten.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Mjau och Bozita tillverkas av samma producent och är snarlika, Bozita lanserades som "lyx-Mjau" när den kom, så du kan absolut byta mellan dessa två blötfoder. Däremot som Scorpio skriver bör man fasa långsamt mellan torrfoder och blötfoder, samt mellan kolhydratrikt foder och sådant som är fritt från spannmål och har minimalt med kolhydrater.
Tycker det är jättebra att du ger blötfoder, och av god kvalitet! 😃
#3-4 Jodå, jag ger så bra mat som katterna går med på att äta så att säga. Joanna äter inte mycket blötmat, så då ger jag så bra torrfoder som möjligt, även om jag helst skulle ta bort torrfodret helt så går det inte med henne. Men det betyder inte att Kiara ska ha torrfoder om hon inte behöver, vilket inget tyder på då hon verkar äta tillräckligt av blötmaten för att må bra av det.
Ta det lugnt så kommer det att funka, om inte hon har en känslig mage. Här hemma tex gillar de inte Bozitas blötmat och kan inte äta alla Mjaus sorter pga känslig mage och foderallergi. Bozita är dock dyrare. :P
No time to waste, only time to treasure.
#6 Ja, Bozita är något dyrare (tror det skiljer 1 kr/tetra), däremot så finns Bozita i flera smaker på Granngården än vad Mjau gör på EuroCash och Netto har jag för mig bara säljer burkarna. Tänkte det kan vara trevligt med flera smaker för tjejerna.. 🙂
Det går jättebra att variera mellan Bozita och Mjau. Bozita extra kyckling är en stooor favorit här hemma.
Mjau & Bozita har samma tillverkare.
Skillnaden är att Bozita innehåller ett ämne som heter betaglukan, som ska stärka kattens imunförsvar, genom att hålla blodsockret i balans. Det är såvitt jag vet inte vetenskapligt bevisat att det förhåller sig så på en katt. På människor däremot.
Annars är Bozita & Mjau Blötmat det bästa man kan ge katten efter Barf. Mjau & Bozita innehåller inget socker & inga spannmål (kolhydrater som omvandlas till socker) Socker är något som katten absolut inte behöver, den kan inte ens känna smak av sötma, så varför det finns i kattmat övergår mitt förstånd. Katten är varken fysiskt eller kemiskt rustad för att hantera kolhydrater: Den har fel sorts tänder och käkar, för liten magsäck och för korta tarmar. Den saknar fler av de enzym som bryter ner kolhydrater och har inte ett tillräckligt väl utbyggt system för att reglera de svängningar i blodsocker som uppstår när det är kolhydrater i maten. Rovdjur är byggda för att ha en konstant blodsockernivå.
#9 Jag kan förstå varför socker finns i kattmat. Det är ett billigt sätt att locka folk som inte är pålästa att köpa deras mat eftersom det låter som att det smakar bättre. Man kan hitta allt mellan himmel och jord i kattmat känns det som.. bönor, morötter, tomat, socker o.s.v.
#10 Jo du har rätt. Kattmaten köps ju av människor & människor har ju som bekant en förmåga att förmänskliga djuren…
Vi tycker att socker låter smaskigt, så då är det säkert gott för missen 😕
Nu har hon bott här i 6 dagar och har ratat torrfodret helt. (Utom som lek-kulor.) Själv hade jag tänkt mig att plocka bort det i samband med hennes kastrering och funderar på om hennes mage kommer tycka det är för mycket förändringar på för kort tid.
Kan jag med gott samvete låta henne leva på blötmaten redan nu?
Katter behöver inte (bör inte) äta torrfoder alls.
Så låt henne slippa det när hon ändå inte vill ha det.
Annars så bör man fasa in ny mat försiktigt, då katters magar är ömtåliga.
Håller med #13, tycker inte du ska ge torrfoder om hon ändå inte vill ha det och äter bra av blötfodret! 😊 Saga gjorde så med barf, hon åt torrfoder när hon kom, vägrade blötfoder men blev alldeles till sig av lycka när hon fick smaka rå kyckling. Så jag började ge balanserad barf och hon ville bara ha det, och rätade torrfodret direkt. Tänkte att det är bäst att fasa över långsamt, men Saga åt bara barf, så jag gav upp torrfodret och serverade hel portion BARF efter bara två dagar. Det gick jättebra, hon hade inga som helst problem med magen. Och så tänker jag att det är viktigare att katten äter tillräckligt, än att fasa över långsamt om det innebär att hon kanske äter för lite för att hon inte gillar torrfodret.😉
Ja fasa mellan sorterna i början för att vara försiktig. Vi varierar mellan de båda sorterna utan problem, de är ganska lika. Bozita finns i fler smaker än mjau och det skiljer inte så mycket i pris, i alla fall inte här. :)
Jag har gått över till mjau. Deras magar verkar bättre. Dessutom är det mycket lättare att få tag på än bozita som här bara finns i djuraffären.
Här ligger Granngården och mataffären jag handlar i grannar, så på det området har jag det ganska bekvämt. Så jag tycker Bozita är lättare att få tag på än Mjau som bara säljs i tre fisksmaker och tre smaker som inte är fisk i min mataffär.. Sen finns ju Mjau i burk, men det verkar inte Kiara gilla och därför har jag inte kollat vilka smaker de säljs i.
Jag håller mig till en smak. Köper de på burk.
Jag köper bara tetra pak och kött- eller kycklingsmaker. Bozita finns till bra pris här, på Hornbach. Mjau är ju enkelt, för det finns på ÖoB.