Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2204 ggr
emmisl05
0

Katt med "tovor "

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en katt som fått någonsorts lustiga tovor i pälsen…De är stenhårda o är placerade som tre högar på ryggen…är det vanliga tovor?

[Forest]
0

Det är säkert vanliga tovor, våran ena katt får lätt tovor på ryggen men även på bröstet här krävs det borstas och kammas noga fällperioderna. Vissa får mer fettig päls och krävs det att man badar dom, hur ofta beror på hur fet pälsen blir.

[Daisy-Moa-Elsa]
1

Min ena katt får beroende på årstid tovor i pälsen trots jag borstar, då klipper jag bort dem. Jag skulle inte oroa mig för att min kisse får tovor, dock bör man få bort dem så dem icke skapar hudproblem.

Vet inte hur länge du haft din kisse  men man lär sig sina katter och dess tovighet.

Kan vara  som # 1 säger fet päls med

emmisl05
0

Okej tack för svar. Denna katt har varit mina föräldrars som vi tagit över. Han är 10 år och aldrig haft det så innan. Nu är detta en vanlig bondkatt så han har aldrig borstats eller bakats. .

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Bakats 😃 Nog för min långhåriga gillar när jag rullar henne som en bulldeg

emmisl05
1

Hahaha badats 😆

Kajsas matte
1

Min ena långhåriga huskatt fick massor med svåra tovor trots daglig kamning, när jag bytte foder. På 4 år hade han inte haft några tovor och så helt plötsligt detta. När jag tog bort det nya fodret så har så småningom alla tovor försvunnit. Har du kanske också ändrat foder eller ger honom något nytt godis t.ex.? Annars får du göra som jag gjorde: klipp! Lycka till!