Lade sig i kattlådan!
Idag gick Gimli plötsligt och lade sig i kattlådan. Bara för att ligga. Vad kan det bero på?
Förmodligen för att det är en låda (katter gillar lådor och avgränsade ytor) och för att lådan är hans (katter gillar att ha egna ställen) och för att han gillar sin låda i största allmänhet. Dessutom är han ju en kattunge och har kanske inte full koll på att det inte anses särskilt renligt att ligga där man kissar och bajsar…
Sajtvärd Katter iFokus
Kanske ska tillägga att jag utgår ifrån att Gimli är en trygg och glad katt. Är det en otrygg katt i främmande miljö kan det vara tecken på just otrygghet, dvs att katten känner sig så otrygg att den inte vågar ta mer plats än den lilla yta toalådan utgör.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag vågar påstå att han är övertygg :) Så fruktansvärt cool!
Han är över fem månader nu. Är det inte konstigt att han plötsligt gör det?
Har redan nog med hans sandspridning utan att han drar med sig i HELA pälsen :)
Kan lugnt säga att båda mina gjorde likadant i den åldern. Kommer inte ihåg vilken av dina katter som var vilken, men är Gimli persern eller exoten? Gissar iof på persern när du skriver sand i hela pälsen och jag förstår att det är störande. Hoppas beteendet växer bort, även om det är ett bra betyg på kattlådan/kattlådorna.
😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉
Precis, Gimli är perser :)
Så det är inte tecken på missnöje då?
#5 Nä, är han missnöjd med lådan undviker han den.
Hur många lådor har du? Har man för få lådor och flera katter kan de börja vakta sin låda så att kompisen inte kan använda den.
Sajtvärd Katter iFokus
Har två. Vet att man egentligen ska ha en till, men platsen finns inte. Dom går på båda båda två och han är kastrerad
#7 Eftersom de är så unga båda två tror jag inte att du behöver vara orolig. Förhoppningsvis var det bara en plats han provlåg på lite och inte tecken på resurskonkurrens/resursvaktande.
Min Oberon hade en period då han gärna låg i lådan och t.o.m. rullade sig i sanden. Det beteendet har han tack och lov slutat med.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för dina lugnande svar :)
Lånar tråden lite…
Min ena kisse (kastrerad hona) är dålig på att krafsa över och min teori är att hon vill hävda sig lite emot den andra katten som är en kastrerad hane som är ranghög.
Kan det stämma eller är hon bara lite lat?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
#10 Det kan vara en markering att inte gömma sin avföring eller vara så att hon helt enkelt inte tycker att det "behövs".
Det kan också bero på att hon ogärna gräver i sanden och ogärna vistas i lådan längre än nödvändigt och det är något man som ägare bör vara uppmärksam på eftersom det på sikt kan leda till felkissande. Öppna, stora lådor med finkornig sand som rensas ofta så att den alltid är fräsch ökar trivseln och uppmuntrar katten att följa sin grävinstinkt.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja jag har Everclean i en stor plastback med mycket sand i. Hon krafsar hellre lite utanför lådan osv. Ibland sätter jag tillbaka henne så att hon får lukta att hon inte krafsat över nog, men skäller aldrig på henne eller så, bara sätter dit henne lugnt igen och berömmer när hon krafsar.
Uppfödaren såg jag hjälpte hennes syskon när de alla var små genom att täcka över efter dem i lådan med spaden, kan det ha haft den effekten att de inte lärt sig riktigt?
*Det blir som det ska*
#12 För att uppmuntra katter och kattungar att använda lådan kan man själv gräva lite i sanden för att stimulera instinkten att kissa och bajsa där, men att täcka över med spaden efteråt verkar ganska meningslöst. Bättre att ta bort det då tycker jag. Finns det mycket övertäckt bajs i lådan kan den ha fått otrevliga erfarenheter av att gräva i sanden.
Sajtvärd Katter iFokus
Mm kändes fel direkt när jag såg att hon gjorde så…
*Det blir som det ska*
Nu ska båda mina in och kissa var gång jag ska rensa. Kommer pyttelite sen vill dom sitta kvar.
Du måste inte ha en låda till om det funkar för dina Katter. Jag har 3 katter och två lådor, inga protetster här inte. Ps och jag vet att man rekomenderar antalet katter plus 1.
Skulle inte fundera så mycket över Gimlis "toagillande-liggande-läge" just nu, om han är så lugn och bekväm som du säger. De små liven är lite lustiga ibland och tar ett tag att lära känna. Kanske kände Gimli bara för att ligga i ett ”litet hus” då.
Jag har två lådor