Blandras eller vad?
Jag undrar vad denna katt har för ras(er) i sig? Hon har mycket hår, tofsar på öronen. "Normala" tassar. Jag trodde Norsk Skogskatt men jag antog att de har den där stora tummen och det har ju inte denna katt. Men fick höra att denna "tumme" de har är en grej som kommit genom avel. Jag har faktiskt inte en aning. Vad tror ni?

En vacker huskatt :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Är "huskatt" en ras?
Den har mest sannolikt ingen ras i sig men om den ändå skulle ha det så är det omöjligt att se. 🙂
Härlig huskatt!
Alla katter utan stamtavla är huskatter, det funkar inte som i hundvärlden.
Antingen är katten en raskatt eller en huskatt.
Jag tycker inte din katt är lik någon raskatt alls faktiskt, och det är väldigt osannolikt att någon lånar ut sin raskatt till huskattsavel, då det i princip är något av det mest ansvarslösa man kan göra i kattvärlden.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Din katt har ingen ras i sig utan är en hedelig fin huskatt!
Håller med 5#
Norska skogkatter ska inte ha någon extra tumme, det är en defekt som inte är önskvärt inom raskattsavel. Vissa huskattsuppfödare avlar dock medvetet på det för att de anser det vara "unikt", korkat enligt min mening.
Huskatter förekommer dock naturligt som både korthår och långhår och hos båda hårlagen så kan mängden päls och även längden skilja sig enormt utan att det behöver innebära att katten har några raser bakom sig, det är det som är tjusningen med huskatter 🙂
Alla katter som saknar stamtavla är som sagt huskatter, hur de än ser ut. Huskatter kan ha lång päls likaväl som kort päls och finns i alla färger och teckningar.
Norsk skogkatt (med norsk stavning utan s mellan skog och katt) är en raskatt med stamtavla. De har lång päls, men även en särskild struktur i pälskvaliteten med mycket underull och vattenavvisande täckhår. Utmärkande för en norsk skogkatt är också den trekantiga ansiktsformen med rak profil och lång nos. Med tassarna finns det dock inget speciellt som skiljer den från andra raser. Har katten extratår är det en defekt som man inte får avla vidare på.
Oavsett hur en katt ser ut eller vilka föräldrar den har, är det dock alltid en huskatt om den saknar stamtavla.
Sajtvärd Katter iFokus
Ok. Då vet jag mer. "Huskatt" är en (bland)ras jag inte har några problem med. Hon är supermysig o lugn. Går på lådan etc.
Ska man sätta en rasbeteckning på en katt då bör man alltså ha papper på det?
Det var dessutom intressant det Belimas sade om den extra tummen som egentligen inte borde vara där på skogkatterna. Undra vad domarna säger om det på utställningar?
#10 Extratår kallas för polydaktyli och är en defekt som inte är tillåten vare sig inom registrerad avel eller på utställning.
Polydaktyli förekommer ibland i hög grad inom okontrollerad avel (t.ex. ute på landsbygden) och är då ett tecken på hög inavelsgrad.
Sajtvärd Katter iFokus
På iaf SVERAK-utställningar vill jag minnas att för många eller för få tår är ett diskvalificerande fel, hos alla raser. Gäller även för huskatter.
Jag har en huskatt som är polydaktyl. Han är en avkomma efter en förvildad hona.
Jag kastrerade honom så fort det gick & han är innekatt. Polydaktyli är inget någon bör efterfråga då det är en defekt. Samson har som tur är bara 1 extratå på varje framtass. Fler tår kan orsaka mycket besvär för katten. Dessutom är det jättesvårt att klippa dessa extraklor då de är deformerade. Man kan aldrig ställa ut en polydaktyl katt, hur fin den än är.
Med mitt svar så menade jag att skogkatterna inte har några extra tår utan de har precis lika många tår som alla andra katter. I och med att polydaktyli är en defekt så används inte de få raskatter som någon gång kanske har fötts med en extra tå i avel och således är förekomsten av den väldigt minimal inom raskattsvärlden.
Hos huskatter däremot är det rätt så vanligt, de kallas oftast för skeppskatter, men det är som sagt inget som ska eftersträvas även om många BYB gör det tyvärr.
För att katter ens ska klassas som en ras så ska föräldrarna ha stamtavla och kattungarna likaså det räcker inte med att båda föräldrarna har det och inte ungarna då de ändå är huskatter utan papper sedan ska man dra öronen åt sig på såna säljare som gör så det finns oftast mkt fuffens bakom då. Och ibland kan säljare ta fram en fakekopia av någon annan katts stamtavla och låtsas ha stambokförda katter
Jag o min familj har haft hundar (och övriga djur) i många år. Vi har aldrig tänkt på vilken ras katterna har haft. Däremot har hundarnas stamtavla varit intressant då vi haft bla. Border Collie och de är avlade på psyket. Därför ville vi hålla kolla på föräldrarna så vi inte fick nån som var mjuk i huvudet.
Jag blev lite nyfiken nu eftersom jag skaffat katt och jag har dessutom nu blivit varse om att det är mer uppstyrt vad gäller ordet "ras" på en katt. Jag kan tänka mig att det förekommer mycket fuffens inom handeln med raskatter - som inte är rasrena. Därför blir det också mer viktigt att ha papper på det - eller kalla katten för "huskatt".
En annan fråga. Hur ofta ska man ge dem mat? De andra katterna fick mat mer eller mindre hela tiden men de var utekatter. Denna katt är en innekatt och gör inte av med så mycket energi. Ska man fylla på skålen (enligt rekommendationerna) en gång om dagen? Jag tkr hon har lagt på sig lite hull.
Eftersom hon är en lugn, kastrerad innekatt så behöver hon äta 2% av sin vikt i mat, om du ger all mat som blötfoder (eller BARF). Blötfoder innehåller ungefär 70% vatten, torrfoder vet jag inte procentsats för men det borde ligga runt 5-10%. Torrfoder ska man helst undvika eftersom katter har dålig törstreflex och sällan klarar av att dricka tillräckligt om de äter torrfoder, och då ökar risken för urinvägsproblem och njursvikt. Dessutom innehåller allt torrfoder kolhydrater, det behövs som bindmedel i kulorna och används ofta även som billig utfyllnad, och ökar risken för diabetes och fetma. Fri tillgång är inte optimalt eftersom det ökar risken för tandsten. Bäst är om du kan ge henne blötfoder, Mjau och Bozita är väldigt bra märken. Ge då 2% av hennes vikt per dag, fördelat på 2-4 jämnstora måltider per dag. Jag barfar mina katter, de får mat på morgonen, direkt efter jobbet, och på kvällen innan vi ska sova.
Utmärkta råd. Tack - och God Jul!
God jul! =)
Tänk bara på att om du behöver byta fodersort så är det viktigt att långsamt fasa över, om du byter tvärt kommer hon med största sannolikhet få diarré (blötfoder innehåller ju mycket mer vatten). Räkna med att det bör ta 2-4 veckor att fasa över, då du successivt ger lite mer av det nya samtidigt som du minskar mängden av det gamla. Nu så - God jul! =)