Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 7101 ggr
petitchat
0

Smuts i örat (bild)

Hej!

För ett tag sen var jag hos veterinären med min kattunge av helt andra orsaker, men då jag lagt märke till att katten börjat få mörkbrunt smuts i framförallt ena örat bad jag veterinären kolla på det också. Jag tänkte att det kunde vara skabb. Vetten sa dock att det var för lite smuts för att testa det för skabb så jag skulle bara låta det vara. Men det är, ca tre veckor senare, fortfarande kvar (eventuellt lite mer?). 

Tycker ni att det ser ut som skabb? Eller ngt annat? Ursäkta dålig bild men det var svårt med rastlös katt och dåligt ljus.

OberonsMatte
1

Jag tycker inte det ser ut som vanlig smuts/öronvax, så jag skulle definitivt misstänka öronskabb.

Sajtvärd Katter iFokus

Spectabile
0

Sådär såg vår kattunge också ut i öronen och det var skabb.

[LoveUnite]1
0

Jag vet inte.

Min katt har i allmänhet smutsiga öron, mkt produktion av vax, måste göra rent öronen varannan vecka. 

Han har dock haft skabb som kattunge, minns knappt hur det såg ut. Han fick 3 omgångar med det där medlet, minns inte heller vad det heter, är trött nu hehe.

Min katt kollas varje gång vi är hos vett pga öronvaxet, en gång rensade de ur en öronpropp hehe. Men de ser bara vax.

Kan vara att din katt har mkt öronvax.

Gör du rent öronen?

Bizi
3

Ta ut lite på en tops, stryk ut på ett papper är det skabb kan man med bra syn se skabbdjuren krypa på pappret. Ett annat tecken på skabb är att smutsen är smulig, medans vax är kletigt.

Har nakenkatt vilka ofta är smutsiga i öronen och har otaliga gånger förklarat för Veterinärer att de INTE har skabb, bara öronvax. Katter är individer och en del katter producerar mer vax än andra.

petitchat
0

Tack för era svar!

Jag gör försiktigt rent öronen då och då (vågar inte göra för ofta, känns läskigt att pilla där och det är inte så omtyckt). "Smutset" är mer kletigt än smuligt. Ska testa stryka ut det på papper som #4 sa, tack för tipset!

Bizi
2

#5 Varsågod. Men har man väl sett odjuren så kryper det i hela kroppen sen. Vi gör bara rent öronen inför utställning. Annars är de sketna i öronen, de klarar det bra själva oftast. Ser jag att någon kliar mycket och/eller ofta gör jag rent såklart. Av det jag ser på bilden tycker jag inte det ser onormalt ut. Var försiktig med topzen bara :)

lalaz4
4

Hur luktar öronen? Vid öronskabb luktar det illa. Kliar sig katten mycket på/vid öronen?

Oavsett vad det är i örat är det en bra idé att tvätta ur öronen. Är det kletigt och luktar illa är det troligtvis en infektion och inte öronskabb (även öronskabb luktar illa).

När du tvättar örat, använd en bra örontvätt, finns ofta att köpa på apotek, och bomullsrondeller istället för topz. Jag tycker det är mycket lättare och mindre risk att man skadar något i örat på det sättet. Topz kan användas om det är svårt att komma åt i vecken och ska aldrig användas i innerörat. 

Tror inte det är något allvarligt då det inte ser ut att vara svullet eller rött/ infekterat, antagligen bara lite smuts/vax. Det är inget ovanligt att katter har lite smuts i öronen.

petitchat
0

Såg inget som kröp när jag kletade ut smutset på ett vitt papper. :)

Det luktar ingenting alls faktiskt och jag tycker inte han kliar sig speciellt mycket heller. Någon gång då och då bara. Så förhoppningsvis är det ingenting! Jag avvaktar tills vidare.

Bra tips med bra örontvätt och bomullsrondeller, ska köra det istället för tops.

Bizi
2

Skönt, då håller vi tummarna för att det bara är vanlig smuts :D

XeZafir
1

Tror det är skabb. Få det kollat, de kan få stora problem om det inte blir fixat

Lycka till!