Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 712 ggr
mimbus
0

Snabb eller långsam tillväxt av katt bäst?

Min kattunge har ökat i vikt med nästan 200 g per vecka sedan hon var 3 månader. Men nu har hon nästan stått still i vikt senaste veckan (hon är nu 5 månader). Att katter växer lite "ryckigt" är naturligtvis helt naturligt, att jag frågar är för att stoppet i tillväxten sammanföll med att jag började ge henne Mjau blötmat en gång/dag. Kan det vara så att hon därmed äter mindre torrfoder (RC)? Eftersom hon har fri tillgång till torrfodret har jag inte full koll på hur mycket som går åt. 

OM det nu är så att hon växer mindre/långsammare pga fodret, är det då dåligt? Har det någon betydelse om katten växer fort eller långsamt, eller blir inte slutvikten densamma oavsett? Bara att det tar olika lång tid innan den är färdigvuxen, alltså.

mimbus
0

Undrar även om katter generellt växer sämre av blötmat än av torrfoder?

petitchat
0

Jag har märkt att just vid ca 5 månaders ålder har viktökningen avtagit något på båda mina kattungar (där den ena nu är ca 5 och den andra är ca 7 månader). De går fortfarande upp men långsammare.

mimbus
0

Tack för ditt svar. Du tror inte det har med foderbytet att göra då?

petitchat
0

Vågar inte uttala mig om det, då jag inte har  supermycket erfarenhet av katter sedan tidigare. Men hur ser näringsinnehållet ut i torrfodret i förhållande till blötfodret - är det stor skillnad? Det låter spontant inte som att det skulle göra jättestor skillnad att byta ut bara en portion torrfoder mot blötfoder. 

Mina äter enbart blötfoder (Bozitas, vilket ska vara väldigt likt Mjau om jag förstått rätt) och jag tycker de växer som de ska, om än lite långsammare nu är när de var mindre. :)

Splatter
3

Det är onödigt att fixera sig vid vikten och antal gram katten går upp. Det är bättre att ha koll på hur katten ser ut och hur hullet är.

mimbus
0

Så exakt kan jag inte fodret. Royal Canin åt hon hos uppfödaren, och det har jag fortsatt ge. Mjau skulle vara ett av de bättre blötfodren, så därför valde jag det. Blev mest lite fundersam om det är mer näring i torrfodret och att hon därför växte bättre av det. Å andra sidan finns det ju katter som enbart äter blötmat, och de måste rimligtvis växa ändå!?

petitchat
0

Tänkte att man bara kan kolla på förpackningarna om det är skillnad i kalorimängden/100 gram och se om det är stor skillnad. Är t.ex. kalorimängden mycket lägre i Mjau bör man kanske ge en större portion av det. Men som #5 sa, så är det nog bättre att titta på kattens form och hull egentligen. :)

mimbus
0

Kattens form är fin, aningen rund t o m.  (Birma, de har ju ett knubbigt utseende.) Större portion av Mjau kan jag inte ge. Hon får en halv portionspåse åt gången, och mer än så orkar hon inte. Oftast lämnar hon lite också. Då tar jag bort det, och all övrig tid är det torrfoder hon har tillgång till.

mimbus
0

*puffar*

Em_
0

Tillväxthormonerna gör ju sitt också :) Får katten i sig alla näringsämnen och ligger bra i hull hade jag inte oroat mig i första taget.

LoAEmma
0

Blötmat är generellt bättre än torrfoder, och att hon äter mindre mängd mat nu (men får samma näring) kan ju såklart leda till att hon inte ökar i vikt vilket inte alls behöver vara dåligt då hon får i sig samma mängd näring på mindre mängd mat.
Sen tror jag inte man behöver väga kissen hela tiden heller utan som någon annan sa att det är bättre att kolla på hur katten  mår i allmänhet och hur hullet är. De växer ju olika.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

mimbus
1

Tack för era svar! Naturligtvis spelar ju även tillväxthormonerna roll 😉, det var bara att skillnaden i tillväxt uppstod just vid foderbytet. Som du skriver #11 lär ju blötmat vara bättre så jag fortsätter nog med det ändå. Att jag väger henne är mest för att jag är lite osäker som kattägare och vill ha extra koll. Men helt rätt att det viktigaste är hur hon ser ut och känns!

LoAEmma
0

Låter bra det, jättebra att du har koll på lilla kissen :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus