Har lite problem med nytillskotten av katterna
Nu är det så att man haft en del katter över åren, alla med sina personlighet. Även om andra katter haft inslag som detta har - absolut inte i samma utsträckning.
Nu har väl kanske två av tre katter man ägt lyckats tugga av någon sladd till laddaren när man är dum nog och lämnat den liggande på något bord. Alla katter man haft har hoppat upp på diskbänken för att något norpa. Men använt blomsprutan och de har efter max gånger lärt sig.
Men denna katt som man haft i ca tre, fyra månader nu. Omöjlig. Han biter av alla sladdar, alla, han river sönder tapeter, han hämtade pepparkakor från diskbänken senast för en natt sedan (de låg i burken som han hade fått upp, brukar vara försiktig att lämna något där) - han hade fått upp den, smulor överallt, han plockar ner chili och tuggar på (!) samma med vitlök, röd lök, vad han än kommer över. Och är inte att "smaka på" en gång, utan han fortsätter med samma saker.
Han river ur sanden ur alla blomkrukorna.
Han är dock världens sötaste, charmigaste och mest tillgivne och går bra tillsammans med mina andra katter, men han är HOPPLÖS.
Han får gott med uppmärksamhet och MASSOR, MASSOR av lek av mig och uppmärksamhet då jag kan arbeta hemifrån och är hemma i princip hela tiden - så man passar på att busa massvis. Leksaker han, leksällskap från katterna och mängder från mig (tänkte om någon kanske misstänkte att han var understimulerad)
Testat med saker det sägs att katter inte luktar gott, det fungerar inte, han bryr sig inte det dugg.
Han har rivit upp och sönder en dörr (!!) (Har klippt klorna, ja - han lyckas ändå)
Han har klöspelare och klösbrädor i mängder.
Visst, han är ännu ung, snart ett år - men inte upplevt detta aktivt pågående kaos någon gång med andra gånger. Då och då, ja. Men får kanske plocka ned honom från diskbänken tio gånger per dag, åtminstone. Och blomsprutan - han kan i princip stå där och man kan spruta på honom och han bryr sig inte.
Sedan att han biter av alla sladdar hit och dit. Han har saker att tugga på som kan vara skönt för honom.
Han kommer få gå ut som mina andra katter till sommaren. Men han "agerar" liksom ut. Han är ALDRIG sur, morrig eller något, utan en kelgris, men som en liten huligan far han fram. Och är många, många timmar som man lägger på att leka med honom aktivt dagligen så helt uttråkad bör han inte vara…
Några tankar, idéer och tips? Eller har ni varit med om liknande?
Älskar katten väldigt mycket, men han far fram i sådan fart och tar sönder något dagligen näst intill. Vet inte hur det skall fungera. Men villig att testa det mesta för i det stora hela är han fruktansvärt tillgiven och klickade som tur var med mina katter direkt när han kom hit. Han är väldigt social.
Tack så mycket om någon har tid att svara. :)
God jul, lite såhär i förväg.
MMM
Ser ej ut som man kan rediga men ser där uppe att det skall stå att de "efter max TRE gånger lärt sig, mina andra katter, vad de helst skall låta bli)
Hahaha, jag känner igen mig. Min Knytt (som borde hetat Oknytt) är precis likadan. Så himla smart kisse att det är helt otroligt.
Han har:
Öppnat ugnsluckan och fiskat ut en stek
Stängt in sig själv i frysboxen
Öppnat kylskåpet
Öppnat sådana där tröga snabelhandtag från 60-talet och tagit sig in i skafferiet
Fiskat av ett tungt glaslock från en 20 literskastrull
Han har stulit allt mellan himmel och jord för mig, för han äter allt i sin väg vare sig det är hönsfoder eller ruccola. Så numera sitter barnlås på precis allt i köket, det är mitt bästa tips till dig. Angående sladdar, så låt inga ligga på golvnivå, fäst upp dom högre och i sådana där plastlister så han inte kommer åt dom.
Nu får ju mina katter gå ute året runt, så när han är som värst (som när jag ska laga mat) så ställer jag ut honom på bron.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Haha! Är det sant? Vad de liven kan få för sig! Onekligen. Öppnade dörrar, kylskåp och att lock från kastruller har försvunnit har man varit med om. Men INTE att han stängt in sig i frysboxen (ännu! Haha)
Mjo, denne är som sagt likadan. Han äter pasta, chili, pizza, bröd, pepparkakor (tydligen, han tog en förut med - borde han inte tänka, aha, det här var inte så skönt för min mage, känner igen smaken, men vad fan, stjäl ett helt paket istället och härjar loss med - vilken bra idé!) gräslök och så vidare. Ja, du verkar veta hur det är. Så. Allting går i. Allt.
.. Och inte så man aldrig matar det lilla livet så det är knappast förklaringen. :D
Barnlås, alltså. Det kan vara en bra idé. Som tur var ligger skafferiet så dumt att det kommer han inte åt. Men han lägger ut alla mina kläder näst intill ur tre garderober så där får det kanske bli sådana så man slipper vika tvätt hela tiden. :)
Och det med plastlister är självklart ett måste. Men är lite osäker då det är någon annan konstig list som tar upp massor av plats (till fibernätet, eller vad det nu är) Svårt att få upp dem högt. Men tjockaste sladdarna tilltalar honom inte riktigt så dessa kan stanna på golvet.
Satte faktiskt en ljusslinga med tunn sladd rätt nästan högst uppe vid slutet av väggen, vid taket. Inget som behövde stickas i något uttag längst nere vid golvet, batteri. Kom hem efter att man hade handlat så har han fått ner den och slaktat den i tusen bitar.
Är lite enerverande, onekligen. :)
Ja, mina andra två katter är ute året om ett par svängar dagtid. Men tänkte att jag hellre börjar släppa ut denna katt i vår/sommar. Han har varit ute och nosat lite när han smitit ut men alltid sprungit in igen. Fast som sagt - enklare när det är lite varmare, för vill gärna ha dörren till huset öppet så han kan gå ut själv, smyga runt lite, springa in om han vill. Ja, om du förstår. :)
Skönt (??) - skämt åsido, men skönt att höra att det inte bara är min som är lurig som få. Min katt sitter även med mig i duschen………
Tack för svar! <3
#3 Förstår att det känns skönt, men kan inte trösta dig med att det går över, Knytt är väl en 2,5 år nu och det har snarare blivit värre ju fler saker han lärt sig göra. Men man vänjer sig vid att låsa allt och att dubbelkolla så han inte hoppat in i tvättmaskin innan man sätter på.
Alla mina katter (de är släkt) äter vad som helst, men det är han som fixar fram det åt dom. De hade länsat ett vitkålshuvud en natt tillsammans.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Alla katter tenderar dessutom att vara olika - och ha en egen vilja på ett helt annat vis än vissa andra djur, haha.
De två man har nu räcker det om man kollar på om de närmar sig diskbänken och man VET vad de har i tankarna, så springer de åt andra hållet, hehe. De fick lite sprut på sig från blomsprutan en eller två gånger som mindre och gjorde ALDRIG mer om det. (Åtminstone inte när jag är hemma och ser!!)
.. Men den nye lille, börjar undra om det ens kommer gå. Men det besvarar du lite där, så. :) Har inte planer på att göra mig av med honom, det är han för viktig för mig för. Att han river ner och mumsar på en vitlök hit och dit och leker med var väl inte jordens undergång. Men vore trist om datorsladdar och allt sådant hela tiden skall gå sönder om man inte hela tiden hittar någon "smart lösning". Vi får se.
Haha! Vilken söt bild. Verkar som ni lever i symbios nu då. Eftersom du tagit kortet. Syftar på att om en annan hade kommit på dem på bar gärning så hade de flytt fältet. :D Charmig bild i alla fall. Kankatt. Kanikatt. Kaninkatt, helt enkelt.
Menade också så att när han blir lite äldre, och får gå ut (till våren) så kanske han lugnar ner sig lite, ändå. Återstår att se. :)
Haha, beklagar att man glömt ord hit och dit i vissa meningar. Ser nu att man skrivit rätt dumt här och var. Men var rätt trött. :D