Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 773 ggr
Terrierlina
0

Fråga om färg....

Jag fick en konstig fundering igår…. Hur kommer det sig att tama djur ofta har olika färger. Exempelvis bondkatter kan ju ha massa färger. Hästar oxå….. Kan inte komma på att det är samma sak bland vilda djur. Lejon har samma färg, giraffer, elefanter, zebror, älgar, rådjur…

Varför är det så?

Pia
0

Kan det inte vara så att det har en efter naturen passande kamouflagefärg? Medan tamdjuren med avle och utvecklingen inte har de "skyddsbehoven" längre.

Terrierlina
0

Vet inte, funderade på om det kan va så….. Är ju säkert så för vilda djur. Men det är ju lite konstigt att tamdjur skulle ändra färg tycker jag, eftersom allt annat i naturen tar så lång tid att utveckla borde färg oxå göra det….

Pia
0

Fast jag kan tänka mig att det kan vara som så, att även i det vilda kan naturliga mutationer vad gäller färg uppstår, men att dessa djur inte överlever eller accepteras av de andra.

Medan färgmutationer tas till vara på ett helt annat sätt inom planerad djuravel, ibland är det slumpen som avgör att en färg uppstår, ibland noggrannt genomtänkt avel. Och inte går det såå värst fort att utveckla nya färger inom planerad avel heller.