Gnuggar rumpan mot golvet
Hej! Min kastrerade hankatt gnuggar rumpan mot golvet (sätter sig och hasar framåt, gärna på mattorna…….). Kan det vara analkörtlarna igen? I mars i våras så betedde han sig likadant och i samband med kastreringen så tog veterinären en titt och då hade han en infektion i analkörtlarna, så jag misstänker att det kan vara samma besvär igen. Är det vanligt att katter har dessa besvär? Vet. sa att det inte är jättevanligt på katter. Brukar det komma tillbaka, om de haft besvären tidigare? Tack på förhand :)
Kan det vara, och även mask.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som Frida säger. Har 2 katter. En av dom gjorde det av mask.
Enligt min fd veterinär så är besvär med analsäckarna vanligare hos vissa katter än hos andra. Hon sa att man inte visste riktigt varför (det här var för några år sedan).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Förmodligen analsäckarna. En av mina har haft problem med detta och de har nu opererat bort dessa. Tidigare så har de tömt den och de har behandlats med antibiotika men det har kommit tillbaka.
Oj, kan man operera bort dem? Finns det några nackdelar med det? Det är ju givetvis veterinär som får rekommendera det, men kan vara bra att veta :) Ja i våras så tömde (?) de analsäckarna och så fick han äta penicillin i tio dagar. Jag hoppas att han inte har fått tillbaka det, men han är en otursknutte så förväntar mig egentligen inget annat. Kan ett tecken vara att det luktar illa i baken på dem? Jag tror inte att det är mask, vet inte vart han skulle få det ifrån. Han är innekatt, äter inget rått kött (vet inte om de kan få mask ifrån det) och alla mina "äckliga" skor lämnas utanför lägenheten, så kan inte komma utifrån iaf :)
Nej då det finns inga nackdelar de har ingen nytta av dem. Jag frågade och de sa vi sätter upp en tid. Kostade 7.778:-
Nej det var vad försäkringen betalade för mig kostade det 1.900 i fast självrisk +15%.
#5 De får inte mask av att äta rått kött. Då skulle alla som barfar katterna ha mask jämt ;)
Även innekatter kan få mask.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okay, bra att veta om rått kött, är inte så himla insatt ;) ja okay, då kanske operation är ett alternativ, om det är de som spökar igen. Får prata med vet. om det isf. Tack :)
Katter och hundar som äter Barf tömmer analsäckarna bättre än de som utfodras med blötmat/torrfoder. Oftast är avföringen hårdare med Barf så då tömmer de den lättare, alltså analsäckarna.
Så det kan ju vara något att tänka på kanske.
Jag har försökt att gå över helt till blötmaten, men grabben ifråga tycker verkligen inte om blötmat. De får ca 2 ggr/dag plus väldigt lite torrfoder, utspritt på flera tillfällen, men han äter bara gelén (äter absolut inget i sås/mousse), så det blir ju mest torrfoder för honom. Jag vet att blötmat/barf är bäst för dem, men han instämmer inte.
Har du provat att gå direkt på Barf? Det finns katter som glatt glufsar i sig rå föda på en gång. Man behöver alltså inte ta vägen genom blötmaten.
Nej det har jag inte, mest för att jag inte riktigt vet hur det går till (alltså, vad för slags kött odyl, samt hur det ska iordningställas osv), jag är inte sådär väldigt hemmastadd i köket. Själv tycker jag att makaroner och falukorv är avancerat när jag lagar mat till mig själv. Är det dyrt med barf? Inte för att jag är snål med katterna, men är nyfiken.
#12 Idag är det lätt att Barfa/råfodra en katt, då Mush har tagit fram helfoder. Så man behöver inte bli en sådan nörd som jag, som vill göra djurmaten från scratch… 😎En påse på 800 g kostar 59 kr, Mush alltså. Det är i köttbullar och en köttbulle per kilo katt och dag räcker. Så om katten väger 4 kg, så ska den ha 4 bullar, men givetvis får man justera uppåt eller nedåt utefter individen man har. Det är helt klart värt att testa och ge inte upp efter bara några försök.
Sedan om man vill så kan man lära sig mer och göra egen mat som oftast blir betydligt billigare än köpemat, torrfoder/blötmat eller färdig Barf.
Jag ska definitivt pröva sån där köttbulle. En önskedröm att han vägde 4kg dock - det är iaf målvikten :P finns de i vanliga djuraffärer? :) Jag har hursomhelst inte sett att han gnuggat rumpan mot golvet något mer, det kan ju ha varit så att det bara kliade lite i baken. Jag får typ halvpanik så fort han beter sig annorlunda, just för att han har råkat ut för så mycket otur i sitt korta liv :P jag får försöka att chilla lite, att hålla ögonen öppna men inte "leta fel", liksom, som jag har en tendens att göra. Iofs har det alltid varit något fel de gångerna…
Finns i många djuraffärer men också på Granngården. Alla butiker har nog inte hunnit få hem det ännu. Lanserades för drygt en månad sedan ungefär.
Min yngsta hane som är 2 år kasar också fram på mattor beroende på analsäckarna, för han har inte mask. Men så länge det inte verkar som om han har ont av det och det inte luktar, så kan jag låta det vara säger min veterinär.