Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1079 ggr
[Sandi92]
0

Oerhört aggressiv mot andra katter, normalt?

En granne längre bort har en katt som är oerhört aggressiv mot andra katter. Jag tar ut mina katter i sele varje dag och man får gå på helspänn när vi ska förbi där den bor.

Han ligger under bilar eller i buskar och bara hoppar fram och flyger på katterna. Han skriker, fräser och spottar och biter och river. Två gånger har han flugit på mina katter och flera gånger har han hoppat på en annan grannes utekatt som är mycket snäll och fredlig.

Är detta normalt beteende? Att helt oprovocerat och utan att först varna, hoppa på andra katter?

Scorpio97
1

Vet du om den är kastrerad? Okastrerade katter försvarar oftast sitt revir mer än vad kastrerade katter gör, så det är inte ovanligt att okastrerade katter attackerar främmande katter på reviret.
Aggressivitet kan också bero på smärta eller sjukdom, att katten blivit skrämd eller liknande.

//Jessie

[Sandi92]
0

Enligt grannen är han kastrerad.

Scorpio97
0

Även kastrerade katter kan försvara sitt revir, även om det som sagt är mindre vanligt. Men det kan även bero på annat, enda sättet att veta är ju om grannen kollar upp det. Själv skulle jag börja med ett veterinärbesök för att utesluta smärta/sjukdom. 
Vet du om katten alltid varit så, eller om det börjat senare?

//Jessie