Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1061 ggr
Pepparkorn
0

Bajsar bredvid lådan

Hjälp! Jag behöver hjälp att lösa mysteriet med kattens bajsande bredvid lådan. Jag har läst varenda tråd och artikel jag kommit över men inget stämmer på min katt. För att slippa onödiga tips ger jag här hela historien och redogör för vad som INTE är problemet: Katten kom till mig för cirka ett år sedan. Anledningen var att hon inte kom överens med sin bror som hon bodde med då. Brorsan kunde lurpassa på henne, hoppa fram och bitas, stal all uppmärksamhet osv. Hon började stressäta och göra nr2 utanför lådan där hon bodde då. Därför tog jag hand om henne. Till en början var hon skygg och orolig men snart fann hon dig till rätta. Hon är oerhört mysig och kelig och vill alltid vara nära, främst mig. Hon äter bra, även om veterinären misstänker allergi då hon haft kliande utslag. Hon äter därför endast allergifoder. Dricker bra med vatten, går på lådan och kissar som hon ska, sover i fotänden av sängen på natten mm mm. Hon är inte förtjust i främlingar men hälsar efter ett tag och verkar ha det bra, är lugn och mysig som sagt. När hon bott hos oss ett tag, och hon gått på lådan som hon ska, så börjadehon bajsa utanför lådan, precis bredvid. Problemet var inte att hon råkade missa. Vi provade större låda, högre kanter, bytte sand, flyttade lådan dit hon gjort det, rengjorde väl, installerade feliway, hade två lågor. Inget gjorde skillnad… Hon kissar alltid i lådan och den hålls fräsch. Under sommaren fick hon vara hos mina föräldrar ute på landet. Hon tydde sig mest till min mor, så som hon gjort med mig. På landet fick Jon lov att gå ut, vilket hon dock inte ville, det verkade läskigt. Precis som hemma följde hon min mor tätt i spåren. Efter ett par veckor vågade hon sig ut och tyckte om det. Då gick hon som en hund efter mig eller mor, klättrade till och med i träd. Grejen är iaf att där gick hon inte utanför lådan en enda gång. När hon skulle flytta hem igen så tog vi den lådan och den sand hon haft på landet. (Den lådan är oval så vi tänkte att den var lättare för henne att vända sig i). Dessutom kom jag på tanken att ställa lådan i hallen (som vi gjort på landet) istället för i ett hörn i badrummet. Tänkte att hon bille ha uppsikt pga oro att någon lurpassar som varit problemet innan.. Under augusti-november har hon gått på lådan utan problem och jag trodde att mysteriet var löst! Men nu har hon plötsligt börjar igen. Inga andra skillnader har inträffat i hennes liv den senaste tiden. Lådan är densamma, står på samma plats. Hon gör det antingen på natten eller när vi inte är hemma. På natten vaknar jag av att hon försöker gräva över det utan framgång. Innan sommaren var jag hos veterinären pga detta, de konstaterade dock att hon är frisk förutom eventuell allergi (osäkert om det är foder eller luftburet hon är allergisk mot). Med andra ord: - hon "råkar" inte gå utanför - sanden är inte problemet - själva lådan är inte problemet. Den är fräsch men med doft av henne. - hon är inte sjuk och har inte problem att hålla sig - hon markerar inte revir (hon är ensamkatt nu och avskyr andra katter) - Hon är lugn och trygg i övrigt Snälla hjälp mig och henne nu, vi kan inte fortsätta så här!

VildaVittra
1

Alla katter trivs inte som innekatter, så jag skulle testa med att låta henne vara hos dina föräldrar på landet för att se om problemet löser sig av sig självt igen.

Angående allergin, så kan det vara smart att frysa fodret innan man stoppar det i skafferiet, detta för att minska risken för förrådskvalster (allergent), så skura skafferiet ordentligt och frys nya säckar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pepparkorn
1

VildaVittra: Hon visar inget intresse av att vilja gå ut här, och knappt på landet, då endast om jag eller någon annan gick ut, då gick Jon bredvid. Mest vill hon vara inne och ligga i knät på någon. Tror du ändå hon vill vara utekatt? Maten står inte i skafferiet.

VildaVittra
1

Vart står maten?

Jag skulle testa även om intresset är lågt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pepparkorn
0

Maten och vatten står inte i närheten. Det som är så tokigt är att det funkat i 4 månader men nu har det hänt något..?

MonicaLagerquist
1

Vad för sand och hur många lådor har katten. Katter kan stå ut länge utan att visa missnöje men sen tappar de tålamodet och gör sina behov brevid lådan. Katter som gör sina behov precis vid lådan brukar vara missnöja med ladan. Antingen lådan eller innehållet eller placeringen. Finkornig doftfri Kattsand i stor hög låda med mycket sand skulle jag rekommendera.

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
2

Jag tycker att det låter som ett typiskt fall där det är något med den befintliga lådsituationen som katten inte trivs med, så innan man kan börja spekulera i mer ovanliga anledningar till bajsandet är det viktigt att du uppger alla fakta kring lådsituationen i dagsläget.

Hur många lådor?

Vilken typ av lådor?

Placering av lådor?

Vilken sandsort?

Hur ofta rensas sanden?

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2

Det är heller inte ovanligt att kattens toleransnivå för en lådsituation är olika beroende på hur kattens övriga tillvaro ser ut. Det går alltså inte att dra några definitiva slutsatser om kattens preferenser kring lådan i ert hem utifrån vad katten tolererade hos dina föräldrar.

Sajtvärd Katter iFokus

VildaVittra
0

#4 Det var inte det jag menade på. Utan vart förvarar du maten, för förrådskvalster är inte kinkiga, de kan bo nästan vart som helst där det finns foder.

Pepparkorn
0

Vi har som sagt provat allt i lådväg: - med huv - låg låda - hög låda - doftfri sand - sand med doft - finkornig sand - mer grovkornig sand - två lådor Det som verkade funka aug-nov var en hög, stor, oval låda med mycket sand, finkornig och utan doft. Lådan står just nu i hallen där hon har uppsikt över fler rum. Innan stod den i badrummet vilket inte alls funkade. Vi har nu en låda då det inte hade effekt alls när vi hade två. Lådan rensas minst varje morgon och kväll..

OberonsMatte
0

När ni hade två lådor, vad båda öppna och med finkornig sand? Var stod den andra lådan?

Sajtvärd Katter iFokus

Pepparkorn
0

Vi provade att ha båda i badrummet och en i badrummet och en utanför. Båda var utan huv. Hon är liksom ganska stor så det blir problematiskt att komma in i såna..

[helga21]
0

Köp större låda då! Här finns 2 stora katter och lådor med huv. Lådorna är 55X66 cm i botten och 50 cm höga. Och ha 2 lådor.

OberonsMatte
1

#11 Det är bra att lådorna är öppna! Katter ogillar instinktivt stängda, illaluktande och dammiga utrymmen så har man huv ska man alltid ta bort svängluckan. I vissa fall kan katter känna sig lite för exponerade när de sitter i en öppen låda och då kan huv vara bra, men utan svänglucka då förstås, och helst en där även en del av taket går att fälla upp!

Du svarade inte på vilken sandsort det var i lådorna när hon hade tillgång till två lådor, men det säkraste kortet för kräsna och känsliga katter är lerbaserad, finkornig, oparfymerad och klumpbildande sand. Jag skulle rekommendera oparfymerad Extreme Classic gold label.

Om hon ogillar badrummet som toalett tycker jag att ni ska ställa 2 lådor i hallen, oavsett hur det ser ut rent inredningsmässigt. Prova även att ställa ytterligare lådor någon helt annanstans. Vanliga baljor och förvaringsbackar är ett billigt och helt funktionsdugligt alternativ. Fortsätt att rensa morgon och kväll + när ni märker att hon har bajsat.

Förutom detta kan man fråga sig vad det är för oro/stress i övrigt som gör att hon bajsar utanför lådan hos dig men inte hos din mamma…

Att hon får mer stimulans i form av utevistelse (under sommaren dessutom!) är säkert en stor anledning till varför hon trivdes bättre där och även om du inte kan ge henne lantlig sommarmiljö i ditt hem finns det kanske annat du kan göra för att berika hennes tillvaro?

Hur stort bor du? Hur stor del av dygnet är hon ensam hemma? Hur ser kattanpassningen ut när det gäller t.ex. möjlighet för katten att vistas på olika höjder, att se ut genom fönstren, att leka, att klättra och vässa klorna, att gömma sig?

Sajtvärd Katter iFokus